۱۴۱، مرکز مدیریت راه‌های کشورایمنی جاده‌هاحمل و نقل هوشمندگزارشات

علائم پیام متغیر VMSکاربرد های مختلف و تجربیات موفق در راه های برون شهری

علائم پیام متغیر VMSکاربرد های مختلف و تجربیات موفق در راه های برون شهری

مقدمه

علامت پیام متغیر یک وسیله ی الکترونیکی ترافیکی است که اکثرا در راه ها و معابر شهری به جهت اطلاع رسانی در مورد وقایع خاص به کار می رود. این دستگاه ها در رابطه با تراکم ترافیکی، تصادفات در مسیر، حوادث و اتفاقات جانبی مانند حوادث تروریستی، کارگاه های جاده ای و یا محدود های سرعت در مقاطع خاص از مسیر اطلاعاتی به کاربران می دهند.

کاربرد ها: زمان سفر، تصادفات در مسیر و اتفاقات موثر شانه در جریان ترافیکی، تعمیرات کوتاه مدت راه ، هشدار های هواشناسی، اطلاعات رمپ های خروجی، انسداد کامل یا بخشی از مسیر، محدودیت های متغیر سرعت.

تاریخچه

سیستم های VMS ابتدا در حدود سال 1950 میلادی در نیوجرزی آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند. علائم در آن زمان و تا حدود سال 2010 عمدتا کارایی نمایش تعدادی پیام ثابت را با مضمون کاهش سرعت داشتند که به دنبال آنها هشدارهایی با مضامین تصادف پیش رو، یخ زدگی و وضغیت جوی نامناسب، مه گرفتگی نمایش داده می شد. از سال 2010 به بعد این علائم با سیستم های پیشرفته تری با قابلیت نمایش پیام های بهینه تر و با انعطاف پذیری بیشتر جایگزین شدند.  سیستم های کنونی از نوع نمایشگر های ماتریسی نقطه ای و ال ای دی هستند که قابلیت نمایش رنج گسترده تری از پیام ها و اشکال گرافیکی را نسبت به نسخه های ابتدایی خود دارند. امروزه این علائم عمدتا در آزادراه ها و بزرگراه ها به کار می روند.

هر VMS باید شامل یکی از اجزای زیر باشد:

یک نمایشگر پیام متغیر معمولا برای نمایش متن (TDU)

دو نمایشگر پیام متغیر مجزا، یکی معمولا برای نمایش متن (TDU) و یکی معمولا برای نمایش تصویر (GDU)

یک نمایشگر یکپارچه برای نمایش متن و تصویر در یک محفظه نمایش

به علاوه، این مجموعه شامل یک کنترل کننده ی VMS، گروه پردازنده، اسکلت نصب، یک کابینت ارتباط، یک برد سوئیچ و وسایل و تجهیزات جانبی نیز می باشد.

انواع علائم

هنگام استفاده از VMS باید احتیاط کرد تا اطلاعات کافی به راننده داده شود اما به عنوان عامل حواس پرتی عمل نکند. بنابراین، پیام ‌ها باید کوتاه و ساده باشند و شامل اطلاعات پیچیده‌ای که نیاز به رمزگشایی دارد نباشد.

علائم پیام متغیر توسط عوامل اداره کننده ی راه ها برای انتقال اطلاعات عموما در 5 نوع کلی مورد استفاده قرار میگیرند:

1-علائم کاهش سرعت VMS: از اولین علائم موفق اجرا شده در مسیر ها بود. از معایب این نوع تابلو ها که شامل حروف نئون هستند، عدم انعطاف پذیری در پیام ها و در نتیجه عدم شفافیت در پیام ارسالی به راننده است.

این علائم عمدتا با انواع جدیدتر جایگزین شده اند.

 

2-علائم پیام تغییر پذیر CMS : این علائم شامل پیام های از پیش تعیین شده روی صفحات چرخان است که از راه دور قابل تغییر هستند. علائم پیام قابل تغییر را نمی توان برای پیام های اعلان ساخت و ساز استفاده کرد، اما می توان از آنها برای انسداد جاده ها و منحرف کردن ترافیک کامیون و اتوبوس استفاده کرد.

3-علائم الکترونیکی VMS : این علائم که عمدتا در بالای مسیر قرار دارند، از عمده ی علائم مورد استفاده حال حاضر را تشکیل می دهند.  VMSهای الکترونیکی از راه دور توسط مراکز مدیریت ترافیک کنترل می شوند و قادر به ارائه اطلاعات کامل، دقیق و بروز هستند. از این علائم می توان برای ارائه پیام های اطلاع رسانی به جهت ساخت و ساز و تعمیرات استفاده کرد.

 

4-علائم محدودیت سرعت متغیر- هشدار سرعت اضطراری VSL/ESW‏: شامل یک علامت محدودیت سرعت با نمایشگر متغیر و یک علامت سرعت هشدار اضطراری با پیام‌های ثابت است که می‌توانند در ترکیب‌های مختلف نمایش داده شوند. این علائم فقط از راه دور قابل کنترل هستند و در صورت لزوم می توان از آنها برای کاهش محدودیت سرعت در منطقه کار استفاده کرد.

5- علائم پیام متغیر پرتابل PVMS‏: انعطاف پذیری زیادی را فراهم می کنند. مخصوصاً هنگام استفاده در پروژه های ساختمانی با امکان های بسته شدن متعدد، مانند پروژه های تعمیر و بازسازی عرشه پل. این تابلوها علاوه بر قابلیت حمل، قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارند.

تجربیات، آزمایشات و نمونه های موفق

1 مریلند ایالات متحده ی آمریکا

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی مورگان آثار بالقوه ی علائم پیام متغیر را بر انتخاب مسیر و تبعیت از پیام های نمایش داده شده با مروری بر بهترین تجربیات و آزمایشات انجام شده در 6 ایالت را به همراه انجام آزمایشات شبیه ساز رانندگی بررسی کردند.

برای انجام این آزمایش یک محدوده ی 155 مایل مربعی از شبکه ی جاده ای بالتیمور در شبیه ساز رانندگی قرار داده شد. در طول مسیر پیام ها با مضامین، انواع و طول های مختلف تعبیه شد. 6 سناریو با 65 شرکت کننده ( در مجموع 390 شبیه سازی ) انجام شد. از شرکت کنندگان خواسته شد که از مبدأ به مقصدی معین رانندگی کنند.  محققان از شبیه سازی ها برای ردیابی انتخاب مسیر هر فرد و ارزیابی تاثیر عوامل محیطی بر تصمیمات سفر استفاده کردند.  در مجموع از هشت پرسشنامه نظرسنجی (دو پرسشنامه پیش شبیه سازی و شش پرسشنامه بعد از آن) برای جمع آوری اطلاعات شخصی  و اولویت مسیر، و برای ارزیابی تبعیت راننده از پیام ها  استفاده شد.

تجربیات کسب شده:

طراحی علائم  به گونه ای که دارای کد رنگی باشند (مخصوصاً رنگ هایی که مناسب افراد دارای کوررنگی است) و ارائه ی  توصیه های اجتناب از مسیر برای تشویق به تبعیت از پیام و افزایش اثربخشی در تعیین انتخاب مسیر.

کمینه کردن تعداد واحد های پیام نمایش داده شده و محدود کردن آنها تا حد ممکن با دو یا سه پیام در هر تابلو و در نتیجه ی آن، افزایش درک راننده از پیام ها در سرعت های بالاتر.

استفاده از پیام های مختصر و مفید به نحوی که هرواحد پیام خود گویای وضعیت باشد.

استفاده از نمودار های میله ای افقی به منظورنمایش حجم ترافیک در هر مسیر به طور نسبی به منظور درک سریعتر رانندگان.

استفاده از پیام ‌های زمان سفر فقط در مناطق یا راه هایی که ترافیک بیشتری دارند، جایی که شرایط ترافیک به گونه ای باشد که راننده فرصت کافی برای خواندن پیام را داشته باشد.

ارائه ی دستورالعمل‌ ها یا توصیه ‌های خاص به‌جای پیام‌های مبهم به رانندگان (مثلاً به جای نشان دادن محدودیت ترافیکی یک مسیر جایگزین پیشنهاد شود.)

2 پنسیلوانیا ایالات متحده ی آمریکا

در حالی که اکثر VMS ها در طول تاریخ استفاده تک رنگ بوده و متن را در یک رنگ بر روی پس زمینه سیاه نمایش می دهند، دپارتمان حمل و نقل پنسیلوانیا آزمایش‌هایی را به جهت ارزیابی عملکرد پیام ها با انواع فرمت‌ های تک رنگ و رنگی برای درک بهتر راننده و زمان واکنش آنها به پیام ها انجام دادند.  محققان یک آزمایش دو قسمتی را با 75 شرکت‌کننده انجام دادند که در آن تصاویر واقعی پیام‌های زمان سفر را روی صفحه مشاهده می شد و زمان درک و دقت هنگام ارائه با انواع فرمت‌های VMS، از جمله پیام‌های تک رنگ و رنگی، اندازه‌گیری شد. زمان نشان دادن واکنش ها و تاثیر این پیام ها در این آزمایش ثبت شد.

تجربیات کسب شده:

بهینه بودن استفاده از طرح ‌های تک رنگ (مثلاً متن زرد در پس ‌زمینه سیاه) برای علائمی که زمان سفر را نشان می‌دهند. زمان واکنش برای طرح های تک رنگ کمتر از فرمت های رنگی است. طراحی های تک رنگ زمان واکنش را برای همه گروه های جمعیتی رانندگان کاهش می دهد.

اگر از تابلو ها با پیام های چند رنگ برای نمایش زمان سفر استفاده می شود، مسیر های با حجم ترافیک زیاد باید با رنگ قرمز مشخص شوند. اگرچه مشخص شد که فرمت‌های VMS رنگی از نظر آماری بهتر از علائم تک رنگ عمل نمی‌کنند، اما برخی از فرمت‌ها از نظر فهم و درک به طور مساوی عمل می‌کنند.

بهترین راه استفاده از قالب‌های رنگی این است که در نمایش زمان سفر برای قسمت های با حجم ترافیک بالا از رنگ قرمز استفاده شود. طبق آزمایشات، مشاهده شد که این کار نتایج خوبی در دید و درک علائم به همراه داشته است.

3- میسیسیپی – ایالات متحده ی آمریکا

جراحات وارده به کارگران ناشی ازبرخورد و تصادفات در صنعت ساخت و ساز رایج است. در سال 2014، 318 نفر در اثر برخورد با وسایل نقلیه در هنگام کار در جاده ها جان خود را از دست دادند که این عدد 16 درصد از کل تلفات بخش حمل و نقل را شامل می شد. این مطالعه، به دنبال پیدا کردن راهی برای تبعیت بیشتر رانندگان در این گونه موقعیت ها است.

در مجموع، 44 شرکت‌کننده برای تکمیل 12 وظیفه رانندگی شبیه‌ سازی شده در یک شبیه ‌ساز رانندگی مورد آزمایش قرار گرفتند. علاوه بر آزمایش شبیه ساز، یک آزمایش میدانی در مقیاس کوچک نیز انجام شد. محتوای علامت، نرخ تازه سازی فریم، و محل قرار دادن علائم کاهش سرعت راننده مورد توجه ویژه محققان بود. مشخص شد که نرخ تازه‌ سازی فریم علامت، تأثیر قابل‌توجهی بر سرعت اولیه و کاهش سرعت رانندگان دارد.  زمانی که حضور کارگر در محتوای علامت ذکر شده بود، شرکت‌کنندگان درک بهتری بر پیام داشتند.  یافته‌ های حاصل از مطالعه میدانی نشان داد که علائم پیام متغیر در شب مؤثرتر هستند.  محل قرار گیری علامت طبق آزمایش تاثیر خاصی بر نتیجه ی توجه و تبعیت رانندگان نداشت.

تجربیات کسب شده:

استفاده از علائم پیام متحرک (DMS) اگر کارگاه جاده ای در شب انجام شود تاثیر قابل توجهی در درک و تبعیت رانندگان دارد. وجود علائم متحرک در کاهش سرعت راننده در ساعات شب موثرتر از تابلو ها و بنرهای ثابت است.

اگر بهره برداری در زمان شب مورد نظر است، از نرخ تازه سازی طولانی تر استفاده شود. این عمل به رانندگان اجازه می دهد تا اطلاعات نمایش داده شده در هر صفحه را بخوانند و تفسیر کنند.

ذکر کردن حضور کارگران در منطقه ی کاری با علامت متحرک. این امر آگاهی راننده را با نزدیک شدن به منطقه کاری افزایش می دهد.

4 رود آیلند – ایالات متحده ی آمریکا

این مطالعه به دنبال ارزیابی اثرات علائم پیام متغیر بر ترافیک آزادراه ها است. بررسی داده های ترافیک نشان داد که بسیاری از رانندگان با نزدیک شدن به علائم سرعت خود را کاهش داده و پس از عبور سرعت خود را افزایش می دهند. محققان دریافتند که این تغییر سرعت می تواند خطرات ایمنی را برای سایر رانندگان ایجاد کند.

نتایج و تجربیات کسب شده:

سرعت متوسط خودرو ها به طور قابل توجهی در هنگام فعال بودن علائم پیام متغیر پایین تر بود. تخلفات ناشی از سرعت در فواصل کمتر از 30 دقیقه از علائم ناچیز بود. همینطور در ساعات شلوغی نمایش پیام ها تاثیر قابل توجهی بر کاهش تخلفات سرعت داشت.

بیشتر رانندگان بیان کردند که هنگام نزدیک شدن به تابلو ها از سرعت خود می کاستند. پیام های طولانی، دارای کلمات سخت و دارای کلمات مخفف نیز باعث کاهش سرعت رانندگان می شد.

رانندگان استفاده از متن به تنهایی را به همراهی متن با اشکال گرافیکی ترجیح می دادند. همین طور، رانندگان پیام های تک فریمی را به پیام های دو یا چند فریمی ترجیح دادند.

پیام های با متن جزئی نسبت به پیام های تمام متنی زمان پاسخگویی مشابهی را داشتند ولی زمان پاسخگویی به آنها نسبت به پیام های گرافیک با متن کامل یسیار کوتاه تر بود.

چالش ها و مشکلات

در دنیای بر خط امروز، رانندگان انتظار دارند که پیام های تابلوها به اندازه اطلاعاتی که ازبرنامه های کاربردی مانند Google Maps و یا Waze دریافت می‌کنند، دقیق و به روز باشد.

رایج‌ترین چالش‌هایی که سازمان‌های مسئول در رابطه با علائم پیام متغیر با آن روبرو می شوند عبارتند از:

پیش‌بینی ها یا هشدارهای نادرست

زیرساخت و تجهیزات آسیب دیده و دارای مشکل در تامین داده (مانند حسگرها و سایر منابع داده ی ترافیکی)

مشکلات پیام رسانی و نمایش

به روز رسانی آنی و به موقع پیام درزمان نیاز

 

تاکنون، به روز رسانی بخش قابل توجهی از علائم پیام متغیر با پشتیبانی از ابزارها و فناوری‌های مدیریت آب و هوای جاده‌ای مانند ایستگاه‌های حسگر محیطی به‌صورت دستی انجام میگرفته است. افزایش خودکارسازی در این سیستم‌ ها مستلزم مجموعه ی دقیقی از سنسور ها و دستگاه های حساسی است که شرایط بحرانی را در لحظه نشان می‌دهد. مانند کاهش دمای روسازی .این تجهیزات نظارتی باید سرعت به روزرسانی خیلی بالایی داشته باشند تا تأثیر مطلوبی بر رفتار راننده داشته باشند.

آینده ی VMS

استفاده از داده های وسایل نقلیه هوشمند: استفاده از خودرو های هوشمند به مرور در حال گسترش است و در آینده این نوع خودرو ها درصد زیادی از وسایل نقلیه را تشکیل خواهند داد. استفاده ی گسترده از این خودرو ها، مجموعه ای از منابع داده ای ارزشمند و به صرفه را در اختیار سازمان های مربوطه قرار خواهد داد.

داده های خودرو های هوشمند می توانند مکمل اطلاعات بدست آمده از سنسور های موجود مانند سنسور های تشخیص وضعیت جوی، سنسور های سطح روسازی و سایر سنسور ها باشند.  علاوه بر این، این خودرو ها می توانند دامنه ی کسب اطلاعات جاده ای را هم گسترش بدهند. به نحوی که اتفاقات رخ داده در هر نقطه از مسیرکه خودرویی در آن تردد می کند به راحتی بدست می آید. اطلاعاتی که پیش از این به سادگی قابل دست یافتن نبود.

ارتباطات زیرساخت به وسیله نقلیه: در مرحله ی بعد تکامل، علائم پیام متغیر می توانند از تکنولوژی وایرلس به جهت ارتباط مستقیم با وسایل نقلیه استفاده کنند. پیام های مخابره شده می توانند شامل هشدار های حادثه برای خودرو ها، وضعیت جوی نامناسب و یا افزایش حجم ترافیک باشند.  این نوع از ارتباط زیرساخت – وسیله نقلیه می تواند مشکلات زیادی را در ارتباط با محل جایگذاری تابلو ها، دید محدود تابلو ها و توجه کم رانندگان به علائم بر طرف کند.

* بازنشر این مطلب، ضمن درج منبع (۱۴۱، مركز مدیریت راه های کشور) بلامانع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا