ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ایموتور سیکلت

شناخت مهم‌‌ترین عوامل موثر در سوانح رانندگی مرتبط با موتورسیکلت‌سواران

طبق اعلام پزشکی قانونی، حدود 33 درصد از متوفیان حوادث رانندگی تهران در سال 96 مربوط به موتورسیکلت‌سواران بوده است.

موتورسیکلت‌سواران نسبت به رانندگان خودرو بیشتر در معرض خطر هستند. در راه‌های اصلی ایران، حدود 56 درصد از سرنشینان موتورسیکلت‌های درگیر در تصادف کشته یا مجروح می‌شوند؛ در حالیکه این عدد برای رانندگان سایر وسایل‌نقلیه 8 درصد است. بنابراین شناخت عوامل موثر سوانح رانندگی مرتبط با موتورسیکلت ضروری است.

عوامل موثر در سوانح رانندگی مربوط به موتورسیکلت‌سواران

وقتی از سوانح رانندگی صحبت می‌کنیم باید عوامل مختلفی اعم از خطاهای انسانی، شرایط جاده و ایمنی وسیله‌نقلیه را در نظر بگیریم. موتورسیکلت از جمله وسایل‌نقلیه‌ای است که ایمنی چندانی ندارد و از این رو کاربران این وسیله ملزم به استفاده از تجهیزات ایمنی هستند. اما متاسفانه افراد زیادی بدون داشتن تجهیزات ایمنی و حتی گواهینامه از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. قیمت نسبتاً پایین موتورسیکلت باعث شده که قشر جوان و کم‌درآمد جامعه نیز به استفاده از این وسیله رو بیاورند.

ایمنی پایین موتورسیکلت در کنار خطاهای انسانی و وضعیت بد جاده‌ها دست به دست هم داده‌اند تا آمار مرگ‌ومیر موتورسیکلت‌سواران 25 تا 35 درصد بیشتر از سایر راننده‌ها باشد. بنابراین شناخت عوامل موثر در سوانح رانندگی مربوط به موتورسیکلت الزامی است. اگر شما هم از کاربران این وسیله‌نقلیه هستید، بد نیست که این مطلب را بخوانید.

1- استفاده از مواد الکی

متاسفانه بخشی از گروه موتورسواران را قشر جوانی تشکیل می‌دهد که از این وسیله صرفاً جهت ترشح هرچه بیشتر آدرنالین استفاده می‌کنند! البته اوضاع زمانی بدتر می‌شود که این افراد الکل نیز مصرف کرده باشند! استفاده از مواد الکی منجر به از دست دادن قدرت تعقل و استدلال، تعادل، حافظه و بروز رفتارهای ناشایست اجتماعی می‌شود. همراه شدن این عوامل با ایمنی پایین موتورسیکلت زمینه مرگ‌ومیر و جراحات جدی را فراهم می‌کند.

2- سرعت بالا

سرعت بالا یکی از دلایل اصلی سوانح رانندگی مربوط به موتورسواران است. رانندگی با سرعت‌های هیجانی بین موتورسواران بیشتر از سایر راننده‌ها دیده می‌شود، رفتاری که جان موتورسوار و سایر کاربران جاده را به طور جدی تهدید می‌کند.

3- نداشتن مهارت

آمار نشان می‌دهد که 29 درصد از موتورسواران درگیر در تصادفات جاده‌ای گواهینامه ندارند. متاسفانه خیلی از افراد بدون گواهینامه یا مهارت کافی پشت موتورسیکلت می‌نشینند و در یک لحظه خسارتی غیرقابل جبران به بار می‌آورند.

4- اختلالات فیزیکی و عاطفی

استفاده از الکل تنها عامل فیزیکی موثر بر کاهش ایمنی موتورسیکلت‌سواران نیست. استفاده بیش از حد داروهای درمانی به خصوص مسکن‌ها یا خواب‌آلودگی نیز در وقوع تصادفات جاده‌ای موثر هستند. همچنین از رانندگی در شرایطی که عصبی، مضطرب یا هیجان‌زده هستید دوری کنید.

5- نقص فنی

اگرچه نقص فنی به عنوان یک عامل انسانی شناخته نمی‌شود اما ممکن است ناشی از عدم توجه فرد به نگهداری اصولی از موتورسیکلت باشد. در حین رانندگی شاید حس کنید که ترمزها به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی از کار افتاده‌اند، در حالیکه این امر احتمالاً به دلیل این است که به موقع به آن‌ها رسیدگی نکرده‌اید یا اگر آینه شکسته را تا مدت‌ها عوض نکنید، با کاهش دید شما احتمال وقوع تصادف را افزایش می‌دهد. لاستیک نیز تاثیر بسزایی روی ایمنی موتورسیکلت دارد که باید به طور مرتب بررسی شود.

6- شرایط آب‌وهوا

رانندگی در هر فصل بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد؛ بنابراین موتورسیکلت‌سواران برای کاهش خطرات احتمالی باید با شرایط رانندگی در هر فصل آشنا باشند.

7- شرایط جاده

مهم‌ترین عوامل خطرآفرین مرتبط با جاده عبارتند از:

  • روشنایی کم جاده و تقاطع‌ها
  • تغییر خط بدون علامت
  • آسفالت نامناسب
  • شانه‌های کم
  • عدم وجود نرده وسط جاده دوطرفه
  • پوشش‌های گیاهی نسبتاً انبوه در بولوارها
  • پل و خطوط راه‌آهن خطرناک
  • وجود زباله، شن، ماسه و آب داخل جاده

شما به عنوان یک موتورسوار با آگاهی از ایمنی پایین وسیله‌نقلیه خود باید بیشتر مراقب عوامل فوق باشید.

8- گردش به چپ

جالب است بدانید که گردش به چپ یکی از عوامل موثر در سوانح رانندگی مرتبط با موتورسیکلت‌سواران است. هنگام گردش به چپ مراقب سایر وسایل‌نقلیه باشید، فاصله خود را از آن‌ها حفظ کنید و راهنما بزنید.

9- حواس‌پرتی سایر راننده‌ها

حتی اگر شما تمام قوانین را رعایت کنید باز هم ممکن است یک راننده حواس‌پرت شما را درگیر کند. بنابراین هنگام موتورسواری به شدت مراقب رفتار سایر راننده‌ها باشید. استفاده بی‌رویه از تلفن همراه و ارسال پیامک یکی از دلایل اصلی حواس‌پرتی راننده‌هاست، رفتارهایی که در یک لحظه می‌توانند به یک زندگی پایان دهند.

10- تهدیدات ترافیکی

متاسفانه موتورسوران در ترافیک‌های سنگین بیش از سایر راننده‌ها خط عوض می‌کنند و سعی دارند پیش بروند. توقف ناگهانی یک خودرو در چنین شرایطی می‌تواند حادثه‌ای دلهره‌آور به بار بیاورد. بنابراین در ترافیک‌های سنگین باید بیش از پیش مراقب رفتار خود و سایر کاربران باشید.

11- تغییر خط ناگهانی

تغییر خط ناگهانی موتورسواران نیز مسئله‌ای خطرآفرین است. گاهی نیز سایر راننده‌ها هنگام تغییر خط متوجه حضور موتورسیکلت‌ها نیستند و بدون دادن علامت اقدام به تغییر خط می‌کنند که خطرناک است.

با توجه به ایمنی پایین موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل‌نقلیه، موتورسوارها ملزم به رعایت نکات ایمنی با دقتی دوچندان هستند. علی‌رغم تمام گفته‌ها و هشدارهای پلیس باز هم متاسفانه آمار نشان می‌دهد که هر هفته 4 نفر در تهران به دلیل تصادف با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر زیاد از این وسیله استفاده می‌کنید، حتماً نکات فوق را در نظر بگیرید و بدون استفاده از تجهیزات ایمنی رانندگی نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا