حمل و نقل هوشمند

جدیدترین فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل‌ونقل

بهبود کیفیت تردد و افزایش امنیت در حمل‌ونقل به یکی از مسائل مهم دنیای امروز تبدیل شده است. شناخت فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی شروعی برای گذار از شهرهای سنتی به مدرن است.

سیستم حمل و نقل هوشمند مورد توجه مدیران شهری در سراسر دنیا قرار گرفته است و پیش بینی می‌شود ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۴ به ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید. «افزایش سرعت شهرنشینی»، «مشکلات ناشی از ترافیک و پارکینگ» و «آلودگی محیط­ زیست» ورود به این بازار را به امری گریز ناپذیر تبدیل کرده است. در عصر حاضر مردم دنیا نیز خواهان اجرای زیرساخت­‌های هوشمندی هستند که امنیت مسافران، جاده‌­ها و محیط زیست را تامین می­‌کنند.

فراهم کردن زیرساخت­‌های سخت‌­افزاری و نرم‌­افزاری لازمه ایجاد شهرهای هوشمند است. زیرساخت­‌های هوشمند به مدیریت ترافیک، پارک هوشمند، صرفه ­جویی در مصرف سوخت، سهولت در جابه ­جایی، کاهش آلودگی‌­های زیست­ محیطی و افزایش امنیت مسافران و جاده­‌ها کمک می‌­کنند. شناخت فناوری‌­های مرتبط با هوشمندسازی حمل­‌ونقل، گام مهمی در راستای تحقق این اهداف است.

فناوری‌­های مرتبط با هوشمندسازی حمل­‌ونقل جاده‌­ای

کاربرد هوش مصنوعی در حمل‌­ونقل جاده‌­ای بیش از سایر بخش­‌ها مورد توجه قرار دارد. بعضی از این فناوری­‌ها برای انجام عملکرد خاصی مانند پارک هوشمند و برخی هم برای جایگزینی کامل راننده انسانی طراحی شده‌­اند. اتومبیل­‌های هوشمند اغلب ترکیبی از حسگرها مانند دوربین، رادار و GPS با محرک‌­ها هستند. وظیفه محرک تبدیل سیگنال‌­های دریافتی به حرکت است.

پیوند کامیون­‌ها نوعی از فناوری‌­های موجود در حوزه هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌­ای است. در این فناوری، دو یا چند وسیله نقلیه سنگین بدون راننده با حداقل فاصله از یکدیگر هدایت می­‌شوند؛ به گونه­‌ای که همزمان شتاب یا ترمز بگیرند؛ در حالی­ که سایر اتومبیل‌های موجود در جاده دارای راننده انسانی هستند. تاکسی­‌های اینترنتی و برنامه­‌های کنترل ترافیک از سایر فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل­‌ونقل جاده‌­ای بشمار می­‌روند.

فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل­‌ونقل هوایی

کاربرد هوش مصنوعی در حمل‌­ونقل هوایی به سهولت در تردد مسافران در فرودگاه، پیش­بینی ترافیک در طول پرواز، خودکارسازی بیشتر سیستم پرواز و ذخیره‌­سازی و تجزیه و تحلیل امن اطلاعات مرتبط با تعمیر و نگهداری هواپیما کمک می­‌کند. در بین جدیدترین فناوری­‌های این حوزه می‌­توانیم به پلتفرم Skywise اشاره کنیم. این پلتفرم هوشمند، داده­‌های مربوط به پیکربندی ناوگان هوایی، قطعات هواپیما، مصرف قطعات و سفارشات کاری را به صورت ایمن ذخیره، یکپارچه و تحلیل می‌­کند. جالب است بدانید که شرکت آمازون از این پلتفرم برای تحویل سریع کالاها از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین استفاده می‌­کند.

فناوری‌­های مرتبط با هوشمندسازی حمل­‌ونقل ریلی

خودکارسازی عملیات ریلی یا ATO، بارزترین کاربرد هوش مصنوعی در زمینه حمل­‌ونقل ریلی است. بعضی از قطارهای هوشمند بدون راننده انسانی اما با حضور خدمه هدایت می­‌شوند اما برخی هم به صورت کاملاً مستقل و بدون مراقب فعالیت می­‌کنند. در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی خودکار در ۴۱ شهر از ۱۹ کشور مختلف راه‌­اندازی شد؛ پیش­بینی می­‌شود که تا سال ۲۰۲۵، طول خط ریلی خودکار در دنیا به بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر خواهد برسد.

موسسه فناوری SNCF قصد دارد که دو قطار خودمختار باربری و مسافربری طراحی و تولید کند. قطاری مسافربری خودمختار باید درک مناسبی از جایگاه مسافران در سکوی راه آهن و بسته شدن ایمن درها داشته باشد. طبق اعلام SNCF تا سال ۲۰۲۳ از قطارهای نیمه خودمختار و تا سال ۲۰۲۵ از قطارهای کاملاً خود مختار رونمایی می­‌شود.

علاوه بر خودکارسازی قطار، آگاهی از نقص‌­های احتمالی قبل از وقوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بدین ­ترتیب می­‌توان از وقوع خرابی و ایجاد وقفه در ارائه خدمات جلوگیری کرد. این امر با استفاده از داده‌­های ارسالی توسط حسگرهای موجود در قطارها و زیرساخت­‌ها ممکن است. بنابراین هوش مصنوعی منجر به کاهش هزینه‌­ها، تعمیر سریع زیرساخت­‌ها و افزایش رضایت مشتریان می­‌شود. در همین راستا، موسسه SurfLab، پروژه­ دریافت وضعیت سلامت قطار از راه دور را مدیریت می­‌کند.

فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل‌­ونقل دریایی

هوش مصنوعی با در نظر گرفتن متغیرهایی مانند جریان آب و هوا، عمق آب، شرایط جوی و سرعت حرکت در آب، کوتاه‌­ترین مسیر حرکت کشتی را پیش‌­بینی می‌­کند؛ بدین ­ترتیب در زمان و مصرف سوخت صرفه­ جویی می­‌شود. جالب است بدانید که بندر رتردام با استفاده از هوش مصنوعی برای تخمین زمان ورود و خروج توانسته ۲۰ درصد از زمان انتظار را کاهش دهد.

تحلیل و پیش­بینی بازار جهانی حمل­‌ونقل هوشمند ۲۰۲۲ – ۲۰۲۷

انتظار می‌­رود که فناوری­‌های زیر تا سال ۲۰۲۷ توسعه چشم‌­گیری داشته باشند:

  • سیستم مکان­یابی خودکار خودرو
  • سیستم ذخیره و تحلیل داده‌­های مرتبط با مسافران
  • سیستم پرداخت الکترونیکی
  • سیستم خودروهای هوشمند

توسعه این فناوری­‌ها به مدیریت سیستم ترافیک، پارکینگ، بلیط­ فروشی و نظارت یکپارچه کمک می‌­کند. بنابراین انتظار می­‌رود که تا سال ۲۰۲۷ شاهد ظهور و رشد شهرهای هوشمند بیشتری در دنیا باشیم.

در حال حاضر، دوبلین یکی از شهرهای هوشمند دنیا به شمار می‌­رود. دوبلین در سال ۲۰۱۵ با تصویب طرح هوشمندسازی حمل‌­ونقل و روشنایی، گام بلندی در این جهت برداشت. در این طرح، اطلاعات مرتبط با آلودگی­‌های صوتی ناشی از وسایل نقلیه، میزان انتشار گاز ­دی‌­اکسیدکربن، میزان مصرف انرژی و حتی سطح آب­‌های زیرزمینی با استفاده از حسگرهای مستقر در پلتفرم شهر دریافت می­‌شوند. هدف این طرح، ایجاد شهری ایمن با حداقل آلودگی است.

بارسلونا یکی دیگر از شهرهای پیشرو در حوزه هوشمندسازی است. مرکز محساباتی فوق‌­العاده بزرگ بارسلونا با جمع‌­آوری اطلاعات از حسگرهای ترافیکی و وسایل نقلیه سعی بر افزایش ایمنی و کاهش آلودگی‌های زیست­ محیطی دارد. تجزیه و تحلیل پیشرفته داده­‌ها با زیرساخت به روز 5G ترکیب شده است که به دستگاه‌­های مختلف (مانند حسگرهای آسفالت و چراغ‌­های راهنمایی و رانندگی) اجازه می‌دهد که اطلاعات مرتبط با هر چیزی که در خیابان­‌ها اتفاق می‌­افتد را دریافت و پردازش کنند. هدف این زیرساخت نوظهور، پذیرش گسترده خودروهای خودکار است‌.

جمع بندی جدیدترین فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل‌ونقل

دولت‌ها باید شهرها را به مکانی ایمن‌­تر برای زندگی تبدیل کنند. محیط­‌های شهری ایمن­‌تر بدون ترافیک­‌های سرسام‌­آور و انتشار گازهای خطرناک را می‌­توان از طریق فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل­‌ونقل به­ دست آورد. جاده­‎‌های هوشمند آینده ترکیبی از سخت‌افزارهای نصب شده در خیابان­‌ها و نرم‌­افزارهای پردازش داده هستند. چراغ‌­های راهنمایی هوشمند به تنهایی می‌­توانند امنیت ترافیکی جاده­‌های شهرها را به میزان قابل­ توجهی بهبود ببخشند. حسگرهای اینترنت اشیا، 5G، بلوتوث و محاسبات ابری تنها بخشی از فناوری­‌های موجود هستند که به زیرساخت­‌های حمل‌­ونقل هوشمند اجازه ظهور می­‌دهند.

 

منابع:

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا