راهداری

چگونه مشکلات طغیان رودخانه‌ها و تاثیر آن بر روی جاده‌های کشور را مدیریت کنیم؟

بازی مخرب رودخانه‌ها در زمین جاده‌ها؛ سیل و طغیان رودخانه‌ها یک پدیده طبیعی است که هنگام بروز، مانند هر بلای طبیعی دیگری دارای آثار تخریبی غیر قابل اجتناب است. این آثار تخریبی می‌تواند بر جاده‌های کشور نیز تاثیرگذار باشد.

یکی از حوادث طبیعی که کم هم در کشور ما اتفاق نمی‌افتد و تقریبا در فصل‌های بارش باران شاهد وقوع آن در شمال و جنوب کشور هستیم ” سیل ” است؛ باران سنگین و ذوب سریع برف مهم‌ترین دلیل وقوع سیل به شمار می‌رود. بحران‌های طبیعی مانند سیل سهم عمده‌ای از خسارات مالی‌، جانی، روحی و روانی را در جهان به خود اختصاص می‌دهند و روز به روز بر خطرات ناشی از حوادث و بحران‌ها در کشورهای دنیا افزوده می‌شود، در نتیجه ارائه برنامه مناسب دولت‌ها و بکارگیری روش‌های مناسب مدیریتی و پیشگیرانه در جهت کاهش تلفات انسانی و خسارات مالی در هنگام وقوع چنین حوادثی را ضروری می‌نماید. بیشتر کشورهای دنیا در معرض چنین خطراتی قرار دارند، از کشورهای صنعتی و پیشرفته که امکان بروز سیل و زلزله در آن‌ها فراوان است تا کشورهای جهان سوم که بلایای طبیعی فراوانی آن را تهدید می­‌کنند.

از آنجا که ایران نیز بین ده کشور بلاخیز جهان قرار دارد، لذا مدیریت بحران درکشور ما از جایگاه خاصی برخوردار است. حوادث مختلفی می‌توانند منجر به کاهش ناگهانی ظرفیت و یا افزایش غیر عادی تقاضا در شبکه حمل و نقل گردند. بروز حادثه در شبکه حمل و نقل به دلیل گستردگی شبکه و در معرض خطر بودن همیشگی راه‌­های کشور، منجر به بحران درشبکه می‌­گردد. در حالت‌­هایی از بحران که حادثه همراه با آسیب­‌های گسترده جانی و مالی بوده و یا زمینه ساز بروز اینگونه آسیب­‌ها می­‌باشد، انجام اقدامات اضطراری، لازم وضروری است.‌

آسیب­‌پذیری در راه‌­ها

آسیب‌پذیری راه­‌ها به دو گونه مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود.

آسیب­‌پذیری مستقیم:

انهدام پل­‌ها، آسیب پذیری بدنه راه­‌ها (ناپایداری شیب و لغزش جاده)، آسیب وارده به تونل­‌ها (البته تونل­‌ها از ایمنی بیشتری در مقابل سوانح بر خوردارند اما در صورت آسیب دیدن به علت فقدان راه جایگزین به ایجاد بحران کمک می‌کنند).

آسیب پذیری غیرمستقیم:

کاهش فعالیت‌های اقتصادی، قطع شبکه مخابرات و برق، قطع خطوط گاز و نفت ناشی از خرابی جاده، بی خانمانی، افزایش بیکاری و… . خسارات غیرمستقیم اغلب از خسارات مستقیم بیشتر و بعضا غیر قابل جبران هستند وهزینه آن‌ها در مقیاس کلان به کشور از آن تحمیل می‌شود. ‌مستقیم اغلب محلی و خسارات غیر مستقیم منطقه‌­ای هستند.

چرا اثرات سیلاب و طغیان رودخانه­‌ها بر جاده‌­ها مهم است؟

شبکه­‌های جاده‌­ای به دلایل اقتصادی  اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی ضروری هستند؛ بنابراین شبکه­‌های جاده‌­ای با توجه به پیامدهای اختلالاتی، شبکه‌­های حیاتی محسوب می‌شوند. جاری شدن سیل تهدید مهمی برای جاده‌­ها است و می‌تواند منجر به انسداد گسترده در ترافیک و آسیب به سازه­‌های جاده­‌ای، با اثرات احتمالی طولانی مدت شود. در هنگام حوادث شدید آب و هوایی، زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب ببینند و این امر تهدیدی برای ایمنی انسان است و باعث ایجاد اختلال چشمگیر و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مرتبط می‌­شود. طغیان، به ویژه در نتیجه بارش شدید، علت اصلی اختلال در بخش حمل و نقل است. این مشکل به ویژه در شبکه­‌های جاده­‌ای در مناطق شهری به دلیل نسبت زیاد سطح غیر قابل نفوذ که از نفوذ آب به خاک جلوگیری می‌کند، بسیار حاد است.

جاری شدن سیل نیز منجر به هزینه‌­های قابل توجه تعمیر برای جاده‌­ها مشکلات دسترسی برای خدمات اضطراری و ایجاد اختلال در استفاده کنندگان از جاده‌­ها و جوامع می­‌شود و همچنین عواقب آن برای مشاغل و اقتصاد می‌­تواند بسیار چشمگیر باشد. به دلیل زمان و هزینه‌های مورد نیاز برای بازسازی، داشتن یک برنامه ریزی پایدار و طولانی مدت بسیار مهم است؛ بنابراین، در نظر گرفتن خطر سیل، یک ورودی مهم برای تصمیم گیری در برنامه ریزی این نوع زیرساخت­‌ها محسوب می­‌شود. تجزیه و تحلیل خطر سیل برای شبکه­‌های جاده‌­ای اجازه م­ی‌دهد تا برنامه‌­ها به شیوه‌­ای مناسب، با تخصیص منابع برای پیشگیری و ترمیم، انجام شود.

کاهش عملکرد سیستم‌های حمل و نقل به دلیل جاری شدن سیل، زیان آورترین عامل برای جامعه است و برای هر جاده اصلی، میزان آسیب حدود 100 کیلوگرم در ساعت تخمین زده می­‌شود. در همین حال، مطالعات نشان داده است که جاده‌­ها از اولین دلایل مرگ و میر در شهرها در هنگام جاری شدن سیل به دلیل رانندگی وسایل نقلیه از طریق جاده‌­های پرآب هستند.

چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا تأثیر سیل و طغیان رودخانه­‌ها در جاده­‌ها به حداقل برسد؟

هنگام وقوع سیل‌، بودجه برای ترمیم جاده‌ها، سیستم‌های زهکشی و حقوق عمومی به شدت مورد نیاز است؛ برای مثال در انگلستان، در حال حاضر‌، 3/2‌ میلیارد پوند سرمایه کنار گذاشته شده است تا خطر سیل و فرسایش سواحل را کاهش دهد؛ از این میزان‌، 235 میلیون پوند برای مدیریت سیل در انگلیس و 55٪ از این میزان به طور خاص برای خطر سیلاب داخلی که احتمالاً جاده‌ها را تحت تأثیر قرار می­‌د‌هد، هزینه می‌­شود.

از آنجا که جلوگیری از وقوع سیل به عنوان یک فاجعه طبیعی غیرممکن است، سیاست برنامه ریزی هر کشور متخصصان محیط زیست را در بخش‌­های مهندسی و ساخت و ساز ملزم می­‌سازد که تخلیه سیل را در برنامه­‌های خود در نظر بگیرند؛ علاوه بر این، هر مقام محلی باید نشان دهد که چگونه می‌تواند هنگام پیش بینی تحولات جدید، خطر سیل را به حداقل برساند.

اقدامات منفعلانه برای جلوگیری از سیل و طغیان رودخانه­‌ها می‌­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فضای سبز چند منظوره (به عنوان مثال زمین‌های بازی) در نزدیکی جاده‌ها، که می‌تواند به عنوان مکان ذخیره آب در زمان طغیان باشد و یا کاشت چمن و درختان برای ایجاد ثبات در خاک و افزایش نفوذ آب در زیر زمین.
  • استفاده از سیستم­‌های دفاعی فیزیکی سنتی مانند تخلیه فاضلاب و لایروبی کانال­‌ها
  • اقدامات مدیریت اضطراری برای زمان وقوع سیل، از جمله هشدارهای سیل‌، برنامه‌­های مدیریت اضطراری
  • در برخی کشورها برای استفاده از سیل‌ها و افزایش منابع آبی، مخازنی برای جمع‌آوری سیلاب‌ ایجاد شده‌است. یکی از این مناطق بریتانیا است که مخازن خاصی در خیابان‌ها ایجاد کرده‌است.
  • ایجاد موانع در مسیر سیلاب‌­ها: آژانس محیط زیست بریتانیا برای کاهش ورود سیلاب، موانع متحرکی در مسیر خطر سیل ایجاد کرده‌است. این موانع موقت می‌تواند به روش دفاعی دائم در برابر سیلاب نیز تبدیل شود. فرانک کلی، مدیر عامل شرکت UK Flood Barriers ساختاری هوشمند در این موانع ایجاد کرده که به طور خودکار در زمان لازم، عملکرد مورد نیاز را اجرا می‌کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا