ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی کودکانایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

نحوه تنظیم صندلی خودرو هنگام رانندگی

قبل از رانندگی طولانی، فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم، خودرو را معاینه فنی و موقعیت صندلی خودرو را بررسی کنید. در حین رانندگی نیز توقف، استراحت و حرکات کششی را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود در سفر راحت‌تر باشید و سفر را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کنید.

اگر هنگام رانندگی صندلی شما درست تنظیم شده باشد، راحت‌تر خواهید بود. تحت چنین شرایطی، ایمن‌تر و مطمئن‌تر نیز خواهید راند. انجام حرکات کششی دوره‌ای در سفرهای طولانی نیز در این راستا به شما کمک خواهد کرد.

اگر راننده تاکسی هستید یا در سفرهای طولانی رانندگی می‌کنید احتمالاً کمردرد یا گرفتگی عضلات بازور و کتف را تجربه کرده‌اید. در این شرایط، حس ناخوشایند پیش‌آمده نه تنها شما را آزار می‌دهد، بلکه رانندگی شما را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. تنظیم موقعیت صندلی و انجام حرکات کششی می‌تواند تا حد چشمگیری از وقوع این موضوع جلوگیری کند. در ادامه در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تنظیم موقعیت صندلی خودرو

پشتی صندلی: ارگونومی و وضعیت مناسب هنگام رانندگی درست به اندازه‌ای که پشت میز کار هستید مهم است. وضعیت مناسب به کاهش خستگی و درد کمک می‌کند. صندلی را به گونه‌ای تنظیم کنید که در عین راحتی و داشتن فضای کافی برای کار کردن با پدال‌ها، پای راست خود را کمی خمیده نگه دارید. صندلی نباید خیلی به سمت جلو یا عقب خم شود، بلکه باید زاویه‌ای 100 تا 110 درجه‌ای به بدن شما بدهد.

با ایجاد زاویه در قسمت جلویی صندلی و ایجاد فاصله دو انگشتی بین صندلی و پشت زانو اجازه ندهید که به زانو فشار وارد شود. فرمان را به سمت خود بکشید زیرا فاصله زیاد با فرمان به بازو و شانه آسیب می‌زند. تکیه‌گاه سر را نیز در فاصله 4 اینچی از پشت سر خود قرار دهید تا در صورت بروز تصادف از وارد شدن ضربه شلاقی به سر جلوگیری کند.

ارتفاع و شیب صندلی: ارتفاع صندلی را به گونه‌ای تنظیم کنید که پاهای شما به کف خودرو برسد و دید خوبی داشته باشید. ارتفاع صندلی نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد طوری که برای دیدن جاده یا داشبور خم شوید. در همین راستا، آینه دید عقب را نیز طوری تنظیم کنید که برای دیدن آن نیاز به خم شدن یا پیچیدن نداشته باشید. اگر صندلی خودروی شما فاقد پشتی کمر است، یک کوسن کوچک پشت کمر خود قرار دهید.

موقعیت فرمان: فرمان نباید خیلی بالا باشد وگرنه به بازو و گردن آسیب می‌زند. همچنین فرمان باید به اندازه کافی به شما نزدیک باشد، به گونه‌ای که بتوانید هنگام رانندگی دستان خود را با زاویه 120 درجه خم کنید. اگر فاصله شما با فرمان زیاد است، صندلی خود را جلوتر ببرید. ضمناً هنگام رانندگی دستان خود را روی موقعیت ساعت‌های 9 و 3 فرمان قرار دهید. در این حالت باید از عضلات گردن و شانه خود بیشتر استفاده کنید اما می‌توانید با گرفتن آرام فرمان با انگشتان به جای کف دست، فشار را به حداقل برسانید. علاوه‌براین می‌توانید آرنج خود را روی تکیه‌گاه خودرو قرار داده تا استرس و درد کمر را کاهش دهید.

تکیه‌گاه سر: تکیه‌گاه سر باید به اندازه کافی به سر نزدیک باشد (حدود 4 اینچ) تا از ضربه شلاقی به سر در صورت بروز تصادف جلوگیری کند. البته نباید خیلی هم به سر نزدیک باشد به گونه‌ای که سر به سمت جلو خم شود؛ در غیر این صورت منجر به کشیدگی گردن و کاهش دید می‌شود. ضمناً تکیه‌گاه سر نباید بالاتر از بالای سر شما باشد.

موقعیت کمربند ایمنی: کمربند ایمنی می‌تواند ناجی شما در تصادفات جاده‌ای باشد. کیسه هوا به هیچ عنوان جایگزین خوبی برای کمربند ایمنی است. در صورت واردشدن ضربه از پهلو یا واژگون‌شدن خودرو، از کیسه هوا کاری ساخته نیست. نه تنها بستن کمربند ایمنی، بلکه نحوه بستن آن نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، بند شانه را زیر بازوی خود نبندید.

حرکات کششی برای رانندگان

علاوه بر موقعیت صندلی خودرو، انجام حرکات کششی نیز به کاهش خستگی و درد کمک می‌کند. در مسیرهای طولانی بهتر است هر از گاهی بایستید و حرکات کششی را انجام دهید. اما حین رانندگی نیز می‌توانید حرکات زیر را انجام دهید:

کشش گردن: در حالیکه به جلو نگاه می‌کنید، سر خود را به یک طرف خم کنید تا گوش خود را روی شانه خود قرار دهید، پنج ثانیه در این حالت بمانید. سپس این حرکت را برای طرف مقابل انجام دهید. در مجموع این تمرین را دو تا پنج بار تکرار کنید. هنگامی که متوقف شدید، گردن خود را به یک طرف و سپس به طرف دیگر بچرخانید و هر بار پنج ثانیه نگه دارید. همچنین می‌توانید سر خود را به سمت جلو کشیده تا چانه با سینه تماس برقرار کند.

کشش شانه: شانه‌های خود را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید، چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کرده و تکرار کنید. همچنین می‌توانید در حالیکه به جلو نگاه می‌کنید، شانه‌های خود را به آرامی چرخانده و تنش را کاهش دهید.

کشش پشت: کمر خود را به آرامی به جلو چرخانده و از صندلی فاصله بگیرید تا یک قوس کوچک پشت خود ایجاد کنید. پنج ثانیه در این حالت بمانید، سپس روی صندلی صاف بنشینید.

حرکات کششی برای مسافران

حرکات کششی مختص راننده نیست، سرنشینان نیز می‌توانند برای کاهش استرس حرکات زیر را انجام دهند:

کشش مورب: دستان خود را بالای سر خود قرار داده و مچ دست راست را با دست چپ بگیرید، سپس در حالیکه از قفسه سینه به سمت چپ خم می‌شوید نفس خود را بیرون دهید. چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس این حرکت را در جهت عکس انجام دهید.

کشش بازو: در حالیکه به جلو خم می‌شوید، دستان خود را پشت سر قرار داده و شانه‌ها را به عقب بکشید. پنج ثانیه در این حالت بمانید و تکرار کنید. راننده می‌تواند این تمرین را در حالت ایستاده و وقتی به سمت بالا کشیده می‌شود انجام دهد.

حرکات کششی هنگام پارک کردن

هنگام رانندگی بعضی از حرکات را به دلیل مسائل ایمنی نمی‌توانید انجام دهید، اما وقتی در پارک هستید می‌توانید حرکات زیر را نیز امتحان کنید:

کشش شانه: کف دستان را به سمت پایین روی صندلی قرار داده، قفسه سینه را به سمت بیرون فشار دهید و شانه‌های خود را به سمت عقب بچرخانید تا یک حالت کمانی ایجاد شود. سپس شانه‌های خود را به سمت پایین گرد کنید.

کشش دست: بازوها را کنار فرمان دراز کرده و مچ دست را به سمت پایین خم کنید تا انگشتان به سمت پایین باشند و سپس آن‌ها را به سمت بالا خم کنید. این حرکت را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

کشش مچ پا: هر مچ پا را 5 تا 10 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

کشش پا: برای این تمرین باید از ماشین پیاده شده و دستان خود را روی دیواری قرار دهید تا تعادل برقرار شود. سپس با دست، مچ پای بیرونی را بگیرید و در حالیکه زانوها را کنار هم نگه داشته‌اید، پای خود را بالا بیاورید. یک نفس آرام بکشید و این حرکت را در سمت دیگر تکرار کنید. این حرکت به بهبود گردش خون در پا بعد از رانندگی کمک می‌کند.

قبل از رانندگی طولانی، فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم، خودرو را معاینه فنی و موقعیت صندلی خودرو را بررسی کنید. در حین رانندگی نیز توقف، استراحت و حرکات کششی را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود در سفر راحت‌تر باشید و سفر را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا