ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

نحوه نگهداری از خودرو در تابستان

همانطور که در زمستان به ابزارهایی مانند زنجیر چرخ و ضدیخ نیاز دارید، در تابستان نیز باید به دنبال راهکارهایی برای محافظت از خودرو در برابر گرما و آفتاب باشید.

نگهداری از خودرو چه در فصول گرم و چه سرد به حفظ ایمنی و ارزش خودرو کمک می‌کند. اما نحوه نگهداری از خودرو در هر فصلی بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. با نگهداری صحیح خودرو در فصل تابستان از خودروی خود در برابر نور خوشید محافظت و آن را برای شروع سفرهای تابستانی آماده کنید.

راهکارهای نگهداری از خودرو در تابستان

تابستان فصل سفرهای خانوادگی با خودروهای شخصی است، سفر در دل طبیعتی سبز اما گرم. برای مراقبت از خودرو در برابر این گرما باید نکات خاصی را مدنظر قرار دهید؛ در غیر این صورت گرمای شدید شما را کلافه و خودرو را تخریب می‌کند. در ادامه شما را با راهکارهای نگهداری از خودرو در تابستان آشنا می‌کنیم.

1- تنظیم فشار باد لاستیک‌ها

اغلب راننده‌ها به لاستیک‌ها بی‌مهری می‌کنند! آمار نشان می‌دهد که از هر 10 راننده، 7 نفر آن‌ها ماشین را به طور مرتب می‌شویند اما فقط 1 نفر نسبت به تنظیم فشار باد لاستیک‌ها حساس است. در حالیکه فشار کم یا زیاد باد لاستیک یا فرسودگی آن به  خصوص در تابستان بسیار خطرناک است.

فشار باد لاستیک به ازای هر 10 درجه افزایش دمای هوا، یک تا دو پوند بر اینچ مکعب افزایش می‌یابد. با توجه به این نکته و دفترچه راهنما باید لاستیک‌ها را به میزان استاندارد باد کنید. اگر لاستیک کمتر از حد استاندارد باد شود به دیواره‌های کناری خود فشار وارد می‌کند و اگر بیشتر از این حد باد شود، تماس و اصطکاک کمی با سطح جاده خواهد داشت. علاوه بر این‌ها، عدم تنظیم فشار باد لاستیک‌ها منجر به افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود. ضمناً تنظیم باد لاستیک زاپاس را نیز فراموش نکنید.

2- تعویض روغن موتور

روغن موتور به کارکرد صحیح موتور و خنک نگه داشتن آن کمک می‌کند؛ بنابراین تعویض روغن موتور در فصل گرم تابستان الزامی است. در صورتی که سطح روغن موتور پایین رفته، روی آن روغن بریزید. رنگ روغن باید زرد مایل به قهوه‌ای باشد؛ در غیر این صورت باید روغن را کلاً عوض کنید. به طور کلی به اعتقاد افراد متخصص، روغن موتور را هر 3000 مایل یک بار باید تعویض کرد.

3- تعویض لاستیک‌های زمستانی

اگر اهل استفاده از لاستیک‌های زمستانی هستید، بعد از این فصل بلافاصله آن‌ها را با لاستیک‌های معمولی تعویض کنید. لاستیک‌های زمستانی سنگین هستند و مصرف سوخت را افزایش می‌دهند.

4- بررسی شیلنگ و تسمه

مهمترین اصل در مورد نگهداری از خودرو در تابستان، خنک نگه داشتن موتور است. شیلنگ‌های متصل به رادیاتور مسئول پمپاژ مایع خنک‌کننده به داخل موتور هستند و تسمه‌ها نیز نقشی مهم در راه‌اندازی کولر ایفا می‌کنند. بنابراین ترک خوردن یا بریده شدن آن‌ها منجر به داغ شدن رادیاتور و از کار افتادن کولر می‌شود. پس با شروع فصل تابستان از صحت و سلامت این دو عنصر اطمینان حاصل کنید.

5- تعویض فیلتر هوا

با توجه به احتمال مسدود شدن فیلتر هوا با نمک و ذرات موجود در جو در طول زمستان، با شروع تابستان باید فیلتر را تعویض کنید. تعویض فیلتر هوا، راندمان بنزین را تا 10 درصد افزایش می‌دهد. به طور معمول گفته می‌شود که بعد از هر 12 هزار مایل رانندگی باید فیلتر تعویض شود. اما اگر به طور مرتب در مسیری مملو از شن و سنگ‌ریزه تردد می‌کنید، بهتر است فیلتر را دائماً چک و در صورت نیاز عوض کنید.

6- تعویض برف پاک‌کن‌ها

برف پاک‌کن‌ها در زمستان آسیب جدی می‌بینند و به همین خاطر در تابستان باید عوض شوند. بدین‌ترتیب هنگام مواجه با طوفان‌های شنی و رعد و برق‌های ناگهانی فصول گرم، برف پاک‌کنی کارا برای تمیز کردن شیشه جلو و بهبود دید خواهید داشت.

7- بررسی ترمز

تعمیر زودهنگام ترمز از بروز مشکلات جدی جلوگیری و جان شما و خانواده‌تان را حفظ می‌کند. اگر لنت ترمز بیش از حد ساییده شده باید بلافاصله تعویض شود. اگر پدال ترمز خیلی نرم یا خیلی سخت، خیلی پایین یا خیلی بالا است یا اگر صدای خراشیده یا ساییده شدن می‌دهد باید به مکانیک مراجعه کنید.

8- استفاده از مایع خنک‌کننده

موتورهای احتراقی در دمای 93 درجه سانتیگراد بهترین کارایی را دارند اما اگر بیش از حد داغ شوند، قطعات فلزی متحرک موتور ذوب و مشکلاتی جدی ایجاد می‌شود. رانندگی در تابستان و توقف در ترافیک‌های این فصل منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور می‌شود؛ بنابراین بررسی سطح مایع خنک‌کننده در تابستان اهمیت بسزایی دارد. مایع خنک‌کننده باید حاوی ضدیخ و آب به نسبت پنجاه به پنجاه باشد و حداقل هر دو سال یک بار تعویض شود. ضمناً اگر بعد از پارک ماشین متوجه جمع شدن مایع زیر آن شدید، احتمالاً سیستم خنک‌کنند نشتی و نیاز به تعمیر دارد.

9- بررسی کولر

رانندگی در تابستان بدون کولر واقعاً کلافه‌کننده است. با توجه به عدم استفاده از کولر در زمستان و بهار، با شروع تابستان حتماً آن را چک کنید تا در صورت نیاز به موقع تعمیر شود.

10- تمیز نگه داشتن خودرو

شاید عجیب به نظر برسد اگر بگوییم که نظافت خودرو یکی از راه‌های مراقبت از خودرو در تابستان است! در واقع نظافت خودرو فقط جنبه زیبایی ندارد، انجام این امر در تابستان به حفظ ارزش خودروی شما کمک می‌کند. بدین‌ترتیب مانع از ذوب شدن پلاستیک، غذا یا سایر زباله‌های باقی‌مانده در خودرو می‌شوید. علاوه بر این، نظافت نمای بیرونی خودرو از رنگ در برابر تابش مستقیم نور خورشید و فضولات پرندگان محافظت می‌کند.

11- جابه‌جا کردن لاستیک‌ها

تجربه نشان می‌دهد که اگر لاستیک‌ها را هر 3 هزار تا 5 هزار مایل یک بار با هم جابه‌جا کنید، از فرسودگی بیش از حد آن‌ها جلوگیری خواهید کرد زیرا میزان ساییدگی هر لاستیک به موقعیت آن بستگی دارد.

12- پارک کردن در سایه

پارک کردن در سایه به خنک نگه داشتن خودرو و سرنشینان کمک می‌کند، مانع از داغ شدن روکش صندلی‌ها و فرمان می‌شود و از رنگ بدنه در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند.

13- تمیز نگه داشتن باتری

علی‌رغم اینکه زمستان به قاتل باتری معروف است اما گرما هم دست کمی از آن ندارد! افزایش دما منجر به تسریع واکنش‌های شیمیایی داخل باتری و شارژ شدن بیش از حد باتری می‌شود که طول عمر آن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوه بر این، افزایش دما منجر به تبخیر الکترولیت باتری و تخریب آن می‌شود. بهترین راه برای مقابله با این موضوع، نظافت دائمی باتری است. به طور مرتب کابل‌های باتری را جدا و پایانه‌ها را تمیز کنید. از استحکام باتری و ایمنی اتصالات اطمینان حاصل نمایید. اگر فکر می‌کنید که باتری به خوبی شارژ نمی‌شود، سریعاً به یک باتری‌ساز مراجعه کنید.

به طور کلی نگهداری از خودرو در تابستان به حفظ ارزش خودروی شما کمک می‌کند و مهمتر از این منجر به حفظ ایمنی شما و خانواده‌تان می‌شود. بنابراین با رعایت نکات ایمنی و صد البته ساده مذکور، مقدمات سفری خوش و سلامت را فراهم کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا