اخبارراهداری

نقش تحریم‌ها و اثرات آن بر روی سیستم راهداری کشور

یکی از مهم‌ترین اثرات تحریم­‌ها بر راه‌­های کشور در تولید قیر باکیفیت می‌­باشد قیر باید ۸/۹۹ درصد خالص باشد و برای این منظور ماده اولیه‌، وکیوم باتون، نوع نفت خامی که با آن قیر درست می‌شود و فرایند تولید در پالایشگاه، اهمیت دارد.

یکی از مهم‌ترین اثرات تحریم­‌ها بر راه‌­های کشور در تولید قیر باکیفیت می‌­باشد قیر باید ۸/۹۹ درصد خالص باشد و برای این منظور ماده اولیه‌، وکیوم باتون، نوع نفت خامی که با آن قیر درست می‌شود و فرایند تولید در پالایشگاه، اهمیت دارد. اما از سال ۹۲ که شرکت‌های قیرسازی از پالایشگاه‌ها جدا شده و وکیوم باتون را بیرون آوردند، با اضافه شدن مواد افزودنی درجه خلوص قیر نیز پایین آمد، یعنی مواد ناخالص وارد آن شد که باعث گسستگی در مولکول قیر می‌شود.

از طرف دیگر، صنعت حمل و نقل جاده‌­ای به دلیل تحریم‌­ها با محدویت­‌هایی جدی و مشکلات بیشماری مواجه گشته است. مشکلاتی که با ایجاد اختلال در روند صنعت حمل و نقل جاده‌­ای منجر به بروز مشکلات اقتصادی چشم­گیری گشته‌­اند. مشکلاتی که مهم‌ترین عامل آن کاهش بیش از حد سرمایه­‌گذاری­‌های خارجی در کشور می­‌باشد. کاهشی چشمگیر که نه تنها موجب رکود صنعت حمل و نقل جاده‌­ای گشته است، بلکه عاملی موثر در کاهش تبادلات اقتصادی نیز می‌­باشد.

نقش تحریم‌­ها بر راهداری کشور

خستگی و خواب آلودگی عامل ۴۰ درصد تصادفات بوده که منجر به خروج خودرو از جاده، واژگونی، انحراف به چپ و برخورد با خودروهای روبه رو شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان ۱۹۰ کشور از نظر تصادف رتبه ۱۸۹ را داراست و این یعنی فاجعه در کمین همه رانندگان و سرنشینان خودروهاست. اما کیفیت جاده‌ها و سطح آسفالت تا چه حد در بروز تصادفات و تلفات ناشی از آن نقش دارد؟ هر چند خطای انسانی اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند سهم بزرگی در علت تصادفات داشته باشد، اما بعضا همین نواقص جاده‌ای باعث بروز خطای انسانی می‌شود. ۹۰ درصد جابه‌جایی‌های افراد در کشور زمینی است. در حالی که این آمار، حیاتی بودن شبکه راهی کشور را گوشزد می‌کند، عمر جاده‌های کشور به کمتر از یک سال رسیده است و اکثر کارشناسان، متهم ردیف اول عدم کیفیت جاده‌های کشور را قیر می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان‌، در حال حاضر بخش صنعت ۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و بعد از بخش خدمات که سهمی معادل ۵۳ درصد دارد، دومین بخش مهم اقتصادی در کشور است. قبل از اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کند بالغ بر ۸۱ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در ایران فعالیت می‌کردند که برای نزدیک به یک میلیون نفر شغل ایجاد کرده‌بودند، اما متاسفانه با توجه به شرایط صنعت ایران در سال‌های بعد از تحریم بانکی به‌وجود‌آمده از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون حدود ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ایران رسما تعطیل شده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها هم حجم کاری خود را کاهش داده‌اند.

صنایع کوچک ۹۲ درصد از مجموع واحدهای صنعتی فعال در ایران را به‌ خود اختصاص می‌دهد و ۴۵ درصد از جمعیت فعال در صنعت در این گروه مشاغل هستند. آنچه گفته شد نمایی است از وضعیت کل صنعت که کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی قیر یکی از زیر مجموعه‌های این صنایع است و البته به تبع آن مجموعه شرکت‌های بازرگانی که خاصه در این حوزه فعالیت دارند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰میلیون تن قیر در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود ۴۰ درصد آن در قاره آسیا مصرف می‌شود. میزان کشسانی یا الاستیسته از جمله عواملی است که در کیفیت قیر نقش اساسی دارد؛ زیرا در صورت نبود این خاصیت بر اثر فشارهای نقطه‌ای که وارد می‌شود، آسفالت از هم باز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، گرانی قیر و بی دوام بودن آن در برابر سرما و گرما در شرایط اقلیمی مناطق مختلف باعث شد تا برخی از کشورها برای راهسازی رویه بتنی را به رویه آسفالتی ترجیح دهند. تجربه موفق این کشورها در توسعه جاده‌ها با رویه بتنی باعث شد تا این این روش جدید راهسازی فراگیر شود. در کشور ما هم اخیرا با توجه به افزایش قیمت قیر و افزایش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها ناشی از مقاومت پایین جاده‌های آسفالته در برابر شرایط جوی و تولید مازاد سیمان بحث راهسازی با رویه بتنی مطرح شده است و با اینکه سرمایه گذاری برای اجرای روسازی بتنی در راهسازی بیشتر است اما در طول دوره استفاده، هزینه نگهداری جاده‌ای با رویه بتنی کمتر از جاده‌ای با رویه آسفالتی خواهد بود بنابراین پایین بودن هزینه‌های نگهداری، بالا بودن هزینه‌های ساخت را جبران می‌کند. البته باید روش‌های نگهداری از جاده‌ها را اصلاح کرد چرا که مقاومت بتن در برابر نمک کاهش می‌یابد بنابراین باید روش‌های نگهداری در مناطق برف گیر مانند نمک پاشی را تغییر داد.

راه­‌ها، گزینه اصلی برای تجارت و ایجاد حمل و نقل بین کشورها می‌­باشد. تحریم‌­ها در حوزه تجارت نتایج مختلف اقتصادی را به همراه خواهد داشت. جلوگیری از ورود کالاها و خدمات به یک کشور (تحریم صادراتی) به طور کلی تأثیر کمتری نسبت به جلوگیری از کالاها یا خدمات از آن کشور (تحریم واردات) دارد.

تحریم­‌ها همچنین قیمت تجهیزات راهداری را چند برابر کرده است. در این رابطه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز با اشاره به گران شدن تجهیزات راهداری به دلیل تحریم و افزایش نرخ ارز گفت: خرید یک بیل مکانیکی تا سه سال پیش حدود پنج میلیارد تومان هزینه داشت ولی حالا همین دستگاه را با سه برابر قیمت هم نمی‌توان خرید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا