ایمنی جاده‌هاتصادفات جاده‌ایتوسعه راه‌ها

نقش کیفیت ساخت جاده در کاهش تصادفات جاده‌ای

یکی از معضلات شبکه راه‌های کشور، عدم کیفیت جاده‌هاست که نقش پررنگی در وقوع تصادفات منجر به مرگ دارد؛ بهمین خاطر سرمایه‌گذاری صحیح در بهبود کیفیت جاده‌ها، خسارات و تلفات ناشی از تصادفات را تا مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مطالعات انجام شده نشان می‌­دهد که راه، راننده و وسیله نقلیه عوامل موثر بر آمار تصادفات جاده‌­ای هستند که هر ساله باعث کشته شدن افراد زیادی در نقاط مختلف دنیا می شوند. بنابراین با بررسی اصولی این عوامل می‌­توان تا حد زیادی از بروز این حوادث جلوگیری کرد. در این مقاله سعی بر این است که کیفیت جاده و نقش آن در کاهش تصادفات جاده­ای را بررسی کنیم.

بروز تصادفات در راه­‌ها سبب از دست رفتن سرمایه­‌های یک کشور و جان افراد می­‌شود. آمار نشان می­‌دهد که سالانه 27/1 میلیون نفر در دنیا جان خود را در اثر تصادف از دست می‌­دهند و حدود 50 میلیون نفر دچار آسیب می­‌شوند؛ از طرف دیگر این حوادث هزینه­‌های مستقیم و غیرمستقیم هنگفتی نیز برای کشور ایجاد می­‌کند. در بین عوامل موثر بر وقوع تصادف، کیفیت جاده‌­ها، راننده و ایمنی وسیله نقلیه بیش‌ترین سهم را دارند. بررسی نقش جاده‌­ها حاکی از آن است که سهم ایمنی جاده‌­ها در کاهش تلفات قابل توجه است و در نتیجه شناخت شاخص‌­های موثر بر ایمنی جاده­‌ها مانند زیرساخت‌­ها، عرض و طرح جاده­‌ها نیز اهمیت بالایی دارد.

آمارها نشان می­‌دهند که تقریباً 62 درصد از تصادفات منجر به مرگ­ و میر در کشورهای هند، چین، آمریکا، روسیه، برزیل، ایران، مکزیک، اندونزی، آفریقای جنوبی و مصر رخ می­‌دهد که در مجموع 56 درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می­‌دهند. قرار گرفتن ایران در جمع این کشورها هشداریست برای ما تا بیش از پیش به عوامل موثر بر بروز تصادف در راه‌­ها توجه کنیم. جاده به عنوان مسیری که کاربران (راننده و سرنشین) در تماس مستقیم با آن هستند باید باکیفیت و قابل پیش‌بینی باشد. جاده باکیفیت از نظر مصالح و طرح باید اطلاعات صحیحی نیز به کاربر ارائه دهد و مانع از انجام رفتارهای پرخطر شود. در واقع بخش زیادی از تصادفات در اثر تعامل نامناسب بین اصول طراحی راه و برداشت راننده اتفاق می­‌افتد. از این رو در بسیاری از پروژه‌­های راه­‌سازی علی­‌رغم رعایت استانداردها باز هم نقاط سیاه و حادثه ­خیز ظاهر می‌­شود. طراحان راه باید به تمام استانداردهای راه­سازی، مصالح باکیفیت، ایمنی، زیبایی و ملاحظات زیست­ محیطی توجه کنند.

اهمیت جاده در بروز تصادفات جاده‌­ای

هرچند که جاده به عنوان تنها عامل تصادفات جاده­‌ای به حساب نمی‌­آید و علل و عوامل دیگری مانند ایمنی وسیله نقلیه و راننده نیز نقش پررنگی دارند اما نباید فرموش کرد که یکی از عناصر کلیدی در کاهش حوادث جاده‌­ای، بهبود کیفیت جاده است. طبق اسناد معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و شهرسازی، عامل راه و محیط اطراف 50 درصد و عوامل انسانی و وسایل نقلیه هریک 25 درصد در ارتقای ایمنی جاده تاثیر دارند. اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته جهان بیندازیم؛ خواهیم دید که در کنار سرمایه‌­گذاری در بخش­‌های اقتصادی، در امر راه­سازی نیز سرمایه‌­گذاری­‌های کلانی کرده‌­اند و در نتیجه آمار مرگ‌­ومیر ناشی از تصادفات را تا حد زیادی کاهش داده‌اند. در واقع خصوصیات فنی فیزیک جاده یا همان زیرساخت جاده یکی از معیارهای ایمنی راه است که باید توجه ویژه‌­ای به آن داشت.

خصوصیات فنی فیزیک یا زیرساخت جاده

بدون شک رعایت استانداردهای جهانی مرتبط با زیرساخت جاده اهمیت بسزایی در ارتقای ایمنی دارد. طبق استانداردهای موجود، یک جاده ایمن شامل شش لایه مختلف است که هر لایه مشخصات فنی خود را دارد. مصالح استفاد شده در ساخت هر لایه باید از یک سری استاندارد مشخص و معین تبعیت کند. از این حیث، نوع مصالح، مقاومت مصالح، نحوه استفاده از مصالح، شرایط اقلیمی و نظارت بر اجرای صحیح ساخت اهمیت ویژه‌­ای دارند. در ایران نظارت بر عهده مهندسین عمرانی است که دارای مجوز نظارت از معاونت راهبردی ریاست جمهوری هستند. بررسی و تایید نوع و مقاومت مصالح نیز بر عهده آزمایشگاه‌­های وزارت راه و شهرسازی است و در پایان اجرای پروژه به پیمانکاران متخصص سپرده می­‌شود. کوتاهی و قصور در هریک از این بخش‌­ها منجر به وقوع حوادث غیرقابل جبرانی خواهد شد.

سایر عوامل موثر بر ایمنی جاده

عامل جاده خود شامل عوامل مختلفی است که در افزایش یا کاهش تصادفات دخیل هستند. در واقع ایمنی و کیفیت جاده تنها در گروی زیرساخت نیست و نکات مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. در بین مهم‌­ترین عوامل مرتبط با جاده می‌­توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • زیرساخت جاده (رعایت استانداردها در تمامی بخش‌­های زیرساخت اعم از آسفالت، اساس، زیراساس، سابگرید و خاک­ریز اهمیت دارد.)
  • طراحی هندسی جاده (هندسه جاده شامل عرض، شیب و… در بحث ارتقای ایمنی بسیار مهم است.)
  • وجود علائم راهنمایی و رانندگی در جاده (تشخیص، انتخاب، تهیه، جانمایی، نصب، ترسیم و نگه­داری علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نقش بسزایی در بهبود کیفیت جاده‌­ها و کاهش تصادفات دارد زیرا تا حد زیادی از بروز اشتباهات انسانی جلوگیری می­‌کند.)
  • نظارت بر نگه­داری جاده (طبق استانداردهای جهانی باید ایمنی آزادراه‌­ها و راه‌­های اصلی به ترتیب هر 2 و 7 روز یک بار بازرسی شود. همچنین راه­‌های فرعی و روستایی را باید هر 3 ماه یک بار بررسی کرد.)
  • توجه به شرایط آب­‌وهوایی در بحث ساخت و حفظ جاده (مصالح و طرح ساخت باید متناسب با شرایط آب‌­وهوایی حاکم بر منطقه (سرد، گرم یا معتدل) باشد.)

علاوه بر این، مسئولین با جلوگیری از ایجاد ترک یا فرورفتگی در آسفالت یا ممانعت از لغزنده شدن سطح جاده به وسیله مواد روغنی، بارش برف و… می­‌توانند ایمنی راه را تا حدی حفظ کنند.

طبق آنچه گفته شد؛ کیفیت جاده‌­ها، ایمنی وسایل نقلیه و راننده تاثیر زیادی روی وقوع تصادفات دارند که در این بین «کیفیت و ایمنی راه» اهمیت بالایی دارد. نقش راه خود به عوامل مختلفی مانند زیرساخت جاده، طرح و هندسه راه، شرایط اقلیمی منطقه، نحوه نظارت بر نگه­داری جاده و وجود تابلوهای راهنما بستگی دارد که با توجه و رعایت آن‌­ها می‌­توان نقش کیفیت جاده در تصادفات را تا حد زیادی کاهش داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا