اخبارایمنی سفرایمنی کودکان

نکاتی که در مورد صندلی خودرو کودک باید بدانیم

بدون شک یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید برای فرزند خود بخرید؛ صندلی خودرو کودک است. ایمنی کودکان در ماشین بیش از آنکه به کمربند ایمنی وابسته باشد؛ در گروی استفاده از صندلی مناسب است.

صندلی ماشین کودک تنها راه ایمن برای بیرون بردن کودکانیست که هنوز آمادگی استفاده از کمربند ایمنی بزرگسالان را ندارند. بنابراین انتخاب بهترین صندلی کودک خودرو اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به تنوع محصولات در این زمینه، برای داشتن بهترین انتخاب لازم هست که اطلاعاتی در مورد انواع صندلی کودک و نحوه انتخاب آن کسب کنید.

از لحظه‌ای که کودک متولد می‌شود تا زمانی که آماده استفاده از کمربند ایمنی بزرگسالان شود؛ به یک صندلی کودک ماشین نیاز دارید. لازم است بدانید که کودک در صندلی مخصوص نسبت به کمربند ایمنی 60 درصد ایمن‌تر است. برای انتخاب بهترین صندلی خودرو کودک باید به درجه ایمنی، وزن و ابعاد کودک، سبک زندگی خود، نوع وسیله نقلیه و… توجه کنید. در ادامه، موضوع انتخاب صندلی نوزاد و کودک از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود.

چه زمانی مجاز به استفاده از صندلی خودرو کودک برای فرزند خود هستیم؟

وقتی صحبت از خرید صندلی ماشین کودک می‌شود؛ اولین سوالی که معمولاً به ذهن می‌رسد؛ زمان استفاده از این صندلی است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سن مشخصی برای استفاده از صندلی تقویتی خودرو وجود ندارد؛ بلکه این موضوع به قد و وزن فرزند شما بستگی دارد. به طور کلی گفته می‌شود که اگر قد و وزن کودک به ترتیب به بیش از 65 پوند و 49 اینچ رسیده باشد؛ می‌توان از صندلی خودرو مخصوص کودک استفاده کرد.

تا چه زمانی مجاز به استفاده از صندلی خودرو کودک هستیم؟

اما سوال بعدی که مطرح می‌شود؛ این است که کودک تا چه زمانی مجاز به استفاده از صندلی تقویتی است؟ در این مورد باید بگوییم برای حفظ ایمنی کودکان تا وقتی که قد آن‌ها به حدود 8 فوت و 4 اینچ برسد باید از صندلی تقویتی استفاده کنند. بعد از این سن تا 13 سالگی نیز بهتر هست که کودک در صندلی عقب بنشیند و کمربند ایمنی را دور سینه خود و نه دور کمر ببندد.

آیا صندلی­ ماشین کودک تاریخ مصرف دارد؟

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید؛ این است که تاریخ مصرف صندلی کودک با توجه به فرسودگی و تغییر قوانین بین 6 تا 10 سال از تاریخ تولید است.

جدای از بحث سن شروع و اتمام استفاده از صندلی لازم است با انواع صندلی تقویتی خودرو برای کودک نیز آشنا شوید تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع صندلی خودرو کودک

بهترین نوع صندلی تقویت کننده ماشین، صندلی است که بهترین تناسب را برای کودک شما فراهم کند؛ او را به درستی نگه دارد و مناسب وسیله نقلیه شما باشد. در این بخش نگاهی به انواع صندلی ماشین کودک می‌اندازیم تا ببنید کدام ­یک برای کودک شما مناسب است:

  • صندلی خودرو کودک بدون پشتی: این نوع صندلی نوعی بالشتک است که کودک شما را از صندلی خودرو بالاتر می‌آورد تا موقعیت بهتری برای بستن کمربند ایمنی داشته باشد. اگر قصد دارید از صندلی خودرو کودک بدون پشتی استفاده کنید؛ گوش‌های کودک شما باید در راستای بالای پشتی صندلی قرار بگیرد تا از سر و گردن او در تصادفات محافظت کند. این نوع صندلی بیشتر مناسب کودکان بزرگ‌تر است؛ همچنین سبک، جمع‌وجور و ارزان هستند. صندلی ماشین کودک بدون پشتی برای خانواده‌هایی با وسایل نقلیه کوچک، دارای چند فرزند یا کسانی که نیاز دارند صندلی را بین چند خودرو جابه جا کنند؛ انتخاب مناسبی بشمار می‌روند.
  • صندلی خودرو کودک دارای پشتی بلند: این نوع صندلی نسبت به نوع بدون پشتی، ایمنی کودکان را بیشتر حفظ می‌کند زیرا دارای تکیه‌گاه‌های جانبی ضربه‌گیر در اطراف سر و گردن هستند. همچنین این صندلی کمک می‌کند تا کمربند ایمنی به درستی روی سینه، شانه و باسن قرار بگیرد. مطالعات آزمایشی نشان می‌دهد که این نوع صندلی به کاهش ضربات شلاقی و سایر صدمات ناشی از تصادفات کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین برای کودکان کوچک‌تر مناسب‌تر است. بد نیست بدانید که پشتی بعضی از صندلی‌های دارای پشتی را می‌توان جدا و آن‌ها را به صندلی بدون پشتی تبدیل کرد.
  • صندلی خودرو کودک ترکیبی: این نوع صندلی هم به عنوان یک صندلی ماشین با مهار پنج نقطه‌ای برای کودکان با وزن کمتر از 40 پوند یا به عنوان یک تقویتی برای بستن صحیح کمربند برای کودکان با وزن بالای 40 پوند عمل می‌کند.

در هر حال نمی‌توان به صورت کلی گفت که کدام مدل، ایمنی کودکان را بیشتر تضمین می‌کند. همانطور که گفتیم بهترین انتخاب به شرایط کودک، وسیله نقلیه و… بستگی دارد. از این رو بد نیست که نگاهی هم به نکات مهم انتخاب صندلی مخصوص کودک اشاره داشته باشیم.

نکاتی در مورد انتخاب صندلی ماشین کودک

  • بدون شک بهترین صندلی خودرو کودک، صندلی است که درجه ایمنی بالاتری داشته باشد. پس قبل از هر چیزی ببینید که ایمنی صندلی موردنظر تاییدشده هست یا خیر.
  • دومین نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید؛ تناسب ابعاد صندلی با قد و وزن فرزند شما است. این نکته در صورتی که فرزند شما تازه متولد شده اهمیت بیشتری دارد. آمار نشان می‌دهد که اگر ابعاد صندلی با قد و وزن کودک مناسب باشد؛ احتمال مرگ او در اثر تصادف تا 71 درصد کاهش می‌یابد.
  • اگر صندلی کودک به اندازه کافی راحت نباشد؛ فرزند شما همواره در صندلی عقب گریه خواهد کرد! صندلی راحت، صندلی است که هم نرم باشد و هم مانع نفس کشیدن راحت کودک نشود.
  • نصب راحت صندلی یکی دیگر از نکات با اهمیت است زیرا نیاز خواهید داشت که صندلی را بارها نصب و جدا کنید. اگر ابعاد صندلی با اندازه ماشین شما متناسب نباشد به مشکل برخواهید خورد.
  • اگر می‌خواهید از صندلی کودک در کالسکه او نیز استفاده کنید؛ اندازه صندلی باید مناسب اندازه کالسکه نیز باشد. با توجه به اینکه صندلی تقویتی برای مدت طولانی مورداستفاده قرار می‌گیرد باید قابل شست‌وشو باشد.
  • بهتر است که صندلی قابل­ حمل باشد. اگرچه وزن صندلی نباید به عنوان یک عامل موثر بر تصمیم‌گیری مطرح شود اما بد نیست که این نکته را در پس ذهن خود داشته باشید. بعضی از صندلی‌ها بسیار سنگین هستند یا به طرز عجیبی طراحی شده‌اند که قابل­ حمل نیستند.

قیمت صندلی موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. با توجه به تنوع بالای محصولات موجود در بازار می‌توانید بهترین گزینه را بر حسب بودجه خود بخرید.

با توجه به آنچه گفته شد با توجه به قد و وزن کودک و انواع صندلی خودرو کودک باید بهترین نوع را انتخاب و استفاده کنید زیرا ایمنی کودکان در سفرهای درون و برون شهری تا حد بالایی به استفاده صحیح از صندلی‌های تقویتی بستگی دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا