ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

10 نکته مهم در مورد نگهداری از موتور خودرو که باید بدانید

با چند عمل ساده و کم‌هزینه مانند تعویض دوره‌ای روغن موتور، ضدیخ و فیلتر و بررسی مرتب تسمه‌تایم، نشتی‌ها و... عملکرد و ایمنی موتور را بهبود دهید. نگهداری از موتور ماشین، شما را از پرداخت هزینه نسبتاً هنگفت تعمیر اساسی نیز معاف می‌کند.

با چند عمل ساده و کم‌هزینه مانند تعویض دوره‌ای روغن موتور، ضدیخ و فیلتر و بررسی مرتب تسمه‌تایم، نشتی‌ها و… عملکرد و ایمنی موتور را بهبود دهید. نگهداری از موتور ماشین، شما را از پرداخت هزینه نسبتاً هنگفت تعمیر اساسی نیز معاف می‌کند.

10 راهکار برای نگهداری از موتور ماشین

همانطور که گفتیم موتور مانند قلب ماشین است. اما متاسفانه اکثر ما نسبت به موتور ماشین بی‌توجه هستیم. پشت فرمان می‌نشینیم و استارت می‌زنیم، بدون اینکه نگران موتور باشیم. زمانی به این فکر می‌افتیم که سروصدای موتور بلند می‌شود. در این شرایط دیگر کار از کار گذشته و موتور به تعمیر اساسی نیاز دارد. در حالیکه با چند راه‌حل ساده می‌توانستیم کارایی و ایمنی موتور ماشین را مانند روز اول حفظ کنیم. در ادامه به 10 نکته مهم در مورد نحوه نگهداری از موتور خودرو اشاره می‌کنیم، نکاتی که از وقوع مشکلات جدی پیشگیری می‌کنند.

1- تعویض دوره‌ای روغن موتور

تعویض روغن موتور کمترین کاری است که برای نگهداری از موتور باید انجام دهید. حتی اگر سایر نکات را پشت گوش می‌اندازید، لطفاً این یک مورد را انجام دهید. روغن از ساییدگی و گرم شدن بیش از حد قطعات موتور جلوگیری می‌کند. اگر روغن را دیر به دیر تعویض کنید به موتور آسیب همیشگی وارد می‌شود. توصیه می‌شود بعد از هر 8047 کیلومتر رانندگی، روغن موتور را تعویض کنید. برای آگاهی از زمان دقیق تعویض روغن دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه نمایید. ضمناً سطح روغن را هر ماه چک کنید و در صورت پایین بودن سطح آن را شارژ نمایید.

بهتر است هم‌زمان با تعویض روغن موتور، فیلتر روغن را نیز عوض کنید. فیلتر روغن تمامی کثیفی‌ها و زباله‌های شناور اطراف موتور را جمع‌آوری و از برگشت زباله‌ها به داخل موتور جلوگیری می‌کند.

2- تعویض مایع خنک‌کننده

علاوه‌بر تعویض روغن، تعویض دوره‌ای مایع خنک‌کننده یا همان مایع رادیاتور نیز الزامی است. سیستم خنک‌کننده ماشین شامل رادیاتور، ترموستات، پمپ آب و خنک‌کننده است که در کل به خنک نگه‌داشتن موتور کمک می‌کند. هنگامی که ترموستات تشخیص می‌دهد موتور در حال گرم شدن است، پمپ مایع خنک‌کننده را از رادیاتور می‌کشد و به داخل موتور می‌فرستد. بعد از خنک شدن موتور، پمپ مایع را دوباره به رادیاتور می‌برد تا خنک شود. برای بررسی سطح مایع خنک‌کننده، کامپوت را بلند کرده و به مخزن مایع نگاه کنید. اگر سطح مایع پایین‌تر از علامت حداقل مایع موردنیاز بود باید آن را شارژ کنید.

اگر ماشین شما بیش از حد گرم می‌شود، در حالیکه سطح مایع خنک‌کننده بالا است، به نزدیک‌ترین مکانیک مراجعه کنید. هزینه تعمیر سیستم خنک‌کننده به مراتب کمتر از خسارتی است که به موتور وارد خواهد کرد.

3- تعویض فیلتر هوا

موتور ماشین نیز درست مثل شما به اکسیژن نیاز دارد. کمبود اکسیژن می‌تواند باعث نسوختن کامل بنزین و در نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش کارایی موتور شود. هنگام تعویض روغن، فیلتر هوا را نیز چک کنید و هر زمان احساس کردید زباله یا کثیفی به فیلتر چسبیده، آن را تمیز یا تعویض کنید.

4- بررسی نشتی‌ها

گاهی زیر خودرو و کاپوت را بررسی کنید و در صورت مشاهده نشتی به نزدیک‌ترین مکانیک مراجعه کنید. شلینگ و اتصالات موتور در اثر گرما و فشار به مرور فرسوده شده و ترک می‌خورند. تحت چنین شرایطی با نشت روغن موتور و مایع رادیاتور مواجه می‌شوید. اگر بتوانید از یک نشتی جزئی جلوگیری کنید، در واقع از وقوع یک مشکل بزرگ جلوگیری کرده‌اید.

5- پرکردن باک بنزین

بنزین حاوی رسوباتیست که ته مخزن بنزین انباشته می‌شود. بعد از سال‌ها، لایه‌ای نسبتاً ضخیم از این رسوبات ته مخزن جمع می‌شود. اگر باک بنزین را تا ته مصرف کنید، این رسوبات جدا شده و بعد گذر از فیلتر روغن وارد موتور می‌شوند. ورود رسوبات به داخل موتور منجر به ایجاد صدمات جدی می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از خالی شدن باک بنزین به طور کامل آن را مجدد پر کنید.

6- تعویض تسمه‌تایم

تسمه به راه‌اندازی فن، پمپ آب، دینام، تهویه مطبوع و موتور کمک می‌کند. این تسمه‌های لاستیکی بعد از مدتی دچار ساییدگی و ترک می‌شوند. اگر هنگام رانندگی از زیر کاپوت صدای جیغ شنیدید، زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است. اگر تسمه هنگام رانندگی پاره شود به موتور آسیب جدی وارد می‌کند. بنابراین با بررسی تسمه و تعویض به موقع آن از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید.

7- چک کردن چراغ موتور

اگرچه این نکته بدیهی به نظر می‌رسد اما گاهی نسبت به چراغ‌های هشدار بی‌توجه‌ایم. به محض روشن شدن چراغ موتور به مکانیک مراجعه کنید تا مشکل احتمالی به وجودآمده حل شود. البته روشن شدن چراغ همیشه هم به معنای وقوع یک اتفاق خیلی بد نیست. پس با مراجعه به مکانیک هم خیال خود را راحت و هم از بروز یک اتفاق بدتر جلوگیری کنید.

8- تعویض فیلتر سوخت

فیلتر سوخت از ورود رسوبات مضر و ذرات معلق در بنزین به موتور جلوگیری می‌کند. پس با تعویض دوره‌ای فیلتر سوخت از ورود بنزین تمیز به داخل موتور اطمینان حاصل کنید.

9- رانندگی با سرعت ثابت

رانندگی با سرعت ثابت منجر به بهبود کارایی موتور می‌شود. در حالیکه ترمز و شتاب‌گیری مداوم به موتور آسیب می‌زند. در صورت امکان بهتر است در بزرگراه و به صورت یکنواخت رانندگی کنید.

10- تعویض شمع

شمع مخلوط هوا و سوخت را در سیلندرها مشتعل می‌کند. اگرچه شمع طول عمر بالایی دارد اما در صورتی که دوده بگیرد به درستی کار نمی‌کند. پس تحت چنین شرایطی شمع را تمیز یا تعویض کنید.

موتور گران‌ترین و پیچیده‌ترین بخش ماشین شماست که نیاز به مراقبت دارد. نکات گفته‌شده به حفظ ایمنی و کارکرد موتور ماشین کمک و شما را از پرداخت هزینه‌های هنگفت تعمیر موتور معاف می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا