اخبارراهداری

انتظارات از همکاری بین وزارت راه و وزارت نفت برای تامین قیر موردنیاز جاده‌های کشور چقدر باشد؟

اهمیت تولید قیر از این جهت است که قیر یکی از مواد اصلی برای آسفالت خیابان‌ها و جاده کشی راه‌ها است.

اهمیت تولید قیر از این جهت است که قیر یکی از مواد اصلی برای آسفالت خیابان‌ها و جاده کشی راه‌ها است. در سنوات اخیر با توجه به شیوه قیمت‌گذاری قیر متناسب با نرخ‌های جهانی و به دلیل افزایش نرخ ارز، علیرغم سهم پنج درصدی قیر از یک تن آسفالت، لیکن سهم قیمتی قیر در هر تن آسفالت به علت افزایش قیمت قیر به بیش از 50 درصد رسیده است و همین موضوع باعث شده است که قیر به گلوگاه پروژه‌های راهسازی تبدیل شود. بنابراین، همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت در این زمینه بسیار مهم است.

تامین قیر برای ساخت وساز از طرف وزارت نفت

وزارت نفت مکلف است مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از محل جز (۲) بند (ب) این تبصره، مواد اولیه قیر وی.بی (وکیوم باتوم)، نفت خام را به صورت ماهانه در اختیار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قرار داده و در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور به‌شرح ذیل تسویه کند.

۴۸ درصد برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی و شهرک‌های صنعتی و عشایری و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح‌های مسکن مهر و طرح‌های مسکن ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح (پروژه) ‌های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری‌های با اولویت روستاهای حادثه دیده در اثر حوادث غیرمترقبه در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۷درصد برای آسفالت معابر شهرها در اختیار وزارت کشور (سازمان ذیربط آن)، ۶ درصد برای مصرف پایگاه‌ها، پاسگاه‌ها و راه‌های بین مزارع در اختیار بسیج سازندگی سپاه، ۶ درصد برای نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور)، سه درصد برای بیابان‌زدایی و انجام عملیات خاکپوش (مالچ‌پاشی کردن) سازگار با محیط زیست مورد تأیید سازمان ذیربط، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور).

منابع:

  • https://www.irna.ir/news/84399264
  • https://www.farsnews.ir/news/13990921000119

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا