ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ایموتور سیکلت

جدیدترین فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی تجهیزات موتورسواری

هوشمندسازی تجهیزات ایمنی موتورسواری مانند جلیقه، دستکش، کلاه و... تعریف شده که تا حد زیادی از بروز تصادف و آسیب دیدن سرنشین و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات موتورسواران جلوگیری می­‌کنند.

موتورسیکلت­ یک وسیله نقلیه کارا، سرگرم ­کننده، سریع اما خطرناک است. ترافیک سنگین کلان­شهرها باعث شده که شاهد ظهور موتورسواران بیشتری در سطح شهر باشیم. اما متاسفانه ایمنی موتورسیکلت نسبت به اتومبیل پایین است و همین باعث شده که آمار تلفات جانی موتورسواران در تصادفات جاده­ای 30 برابر سرنشینان اتومبیل­‌ها باشد. یکی از راه‌­های افزایش ایمنی موتورسواری، استفاده از تجهیزات هوشمند است. در سال­‌های اخیر، تجهیزات هوشمند موتورسواری مانند کلاه ­کاسکت، دستکش و جلیقه هوشمند طراحی و روانه بازار شده‌­اند.

در گذشته موتورسواری بیشتر به چشم یک سرگرمی دیده می­‌شد اما امروزه به یک وسیله نقلیه کارا به ­خصوص در شهرهایی مثل تهران تبدیل شده است. موتورسیکلت در کنار مزایایی که دارد، خیلی هم خطرناک است و احتمال اینکه موتورسوار حتی در تصادفات با شدت کم هم آسیب ببیند نسبتاً بالا است. اگرچه استفاده از کلاه­ کاسکت به افزایش ایمنی موتورسواری کمک می­‌کند اما باید به دنبال راه‌حل‌های روز دنیا باشیم. امروزه دنیا به سمت هوشمندسازی گام برمی‌­دارد و موتورسواری هم از این قاعده بی­‌بهره نمانده است. هوشمندسازی تجهیزات موتورسواری در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته و پیشرفت­‌های قابل­ توجهی نیز داشته است. در این مقاله، جدیدترین فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی تجهیزات موتورسواری معرفی می­‌شوند.

با توجه به اینکه قیمت موتورسیکلت نسبت به اتومبیل کمتر است و نگه­داری و تعمیر موتورسیکلت هم هزینه کمتری دارد؛ تقاضا برای این وسیله نقلیه نسبتاً بالا است. از طرف دیگر، سرعت بالا و کرایه کم حمل­‌ونقل با موتورسیکلت باعث شده که مسافران هم به استفاده از این وسیله روی بیاورند. در نتیجه هر روزه شاهد افزایش تعداد موتورسوارها در سطح شهر هستیم و بنابراین باید به دنبال حفظ ایمنی موتورسواری نیز باشیم. هوشمندسازی تجهیزات ایمنی موتورسواری می‌­تواند تا حد زیادی از بروز تصادفات جلوگیری کند. اگر شما هم موتورسواری را ترجیح می‌­دهید لازم هست که اطلاعاتی در مورد جدیدترین فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی تجهیزات موتورسواری کسب کنید.

کمک راننده هوشمند

کمک راننده هوشمند یکی از جدیدترین فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی تجهیزات ایمنی موتورسواریست که تا حد زیادی از بروز تصادف جلوگیری می­‌کند. این سیستم هوشمند روی موتورسیکلت نصب می­‌شود و نظارت می­‌کند که آیا موتورسوار در خط خود رانندگی می­‌کند یا خیر. اگر موتورسوار از خط خود خارج شده باشد؛ کمک راننده هوشمند به وی کمک می‌­کند تا به خط خود بازگردد و بدین ­ترتیب مانع از برخورد موتور با سایر وسایل نقلیه می­‌شود.

سیستم موقعیت ­یاب جهانی GPS

تولیدکنندگان در تلاش هستند که قابلیت ردیابی هوشمند را به موتورسیکلت‌­ها اضافه کنند. سیستم موقعیت ­یاب جهانی GPS به شما کمک می­‌کند که با ردیابی مسیر، مسیرهای کوتاه‌­تر و بدون ترافیک را پیدا کنید. بدین­ ترتیب سیستم موقعیت ­یاب به شما کمک خواهد کرد که با صرف کم‌­ترین زمان در ایمن­‌ترین مسیر رانندگی نمایید.

کلاه ­کاسکت هوشمند

شرکت‌های پیشرو خودروسازی برای جذب بیشتر مشتری، توجه ویژه‌­ای به ارائه لوازم جانبی با فناوری­‌های پیشرفته دارند. نسل بعدی کلاه ایمنی موتورسیکلت مجهز به ویژگی­‌های خلاقانه­‌ای مانند دید 360 درجه و کنترل صدا است تا به شما کمک کند که راحت و ایمن رانندگی کنید. همچنین این کلاه‌ها مجهز به بلوتوث هستند و قابلیت برقراری ارتباط با گجت‌­های مختلف را دارند. علاوه بر این ویژگی‌ها، کلاه‌های ایمنی هوشمند دارای صفحه نمایش شفاف و تاشو، دوربین‌های دید عقب و چراغ‌های ایمنی LED چند رنگ هستند و مهم‌­تر از همه اینکه به­ صورت آیرودینامیکی بهینه طراحی شده‌­اند تا مانع بروز صدمات جدی هنگام وقوع تصادف شوند.

چراغ­‌های هوشمند

چراغ هوشمند یکی دیگر از فناوری­‌های مرتبط با هوشمندسازی تجهیزات موتورسواری است. چراغ­‌های جلو و عقب موتورسیکلت نقش مهمی در افزایش ایمنی دارند. چراغ­ هوشمند جلو متناسب با زاویه چرخش موتور حرکت می­‌کند تا موانع موجود در مسیر حتی در پیچ‌­ها را به وضوح نشان دهد. چراغ عقب هوشمند هم هر زمانی که موتورسوار بخواهد ترمز بگیرید؛ سریعاً رانندگان وسایل نقلیه پشت سر را از کند شدن سرعت موتورسیکلت آگاه و از بروز تصادف جلوگیری می­‌کند.

جلیقه هوشمند

جلیقه هوشمند یکی از کاربردی­‌ترین تجهیزات هوشمند موتورسواری است که بالاترین سطح ایمنی را ایجاد می‌­کند. جلیقه هوشمند بر اساس الگوریتم‌­های پیشرفته تمام حرکات موتورسوار را زیر نظر می­‌گیرد تا در هنگام خطر کیسه هوا را فعال و جان سرنشین را حفظ کند. نسل جدید جلیقه­‌های هوشمند خیلی آزاد و راحت هستند؛ به گونه‌­ای که فرد می‌­تواند آن را زیر هر لباسی بپوشد. همچنین جلیقه‌­های هوشمند در دو نوع زنانه و مردانه تولید می­‌شوند.

دستکش هوشمند

دستکش هوشمند مجهز به سیستم مسیریاب است و در نتیجه موتورسوار را از اپلیکیشن­‌های مسیریاب مختص تلفن همراه بی­‌نیاز می‌کند چرا که عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی منجر به افزایش ایمنی می­‌شود.

با توجه به رشد و توسعه فناوری انتظار می­‌رود تا سال­‌های نه چندان دور در دنیایی کاملاً هوشمند زندگی کنیم. هوشمندسازی در بحث حفظ ایمنی رانندگان نیز وارد شده است. در همین راستا، پروژه­‌هایی در جهت هوشمندسازی تجهیزات ایمنی موتورسواری مانند جلیقه، دستکش، کلاه و… تعریف شده که تا حد زیادی از بروز تصادف و آسیب دیدن سرنشین جلوگیری می­‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا