ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

چگونه بر ترس از رانندگی غلبه کنیم؟

ترس از رانندگی می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، احساس وحشت، نفس‌نفس زدن و در نتیجه قرار گرفتن در موقعیتی خطرناک شود؛ موقعیتی که ایمنی و جان راننده را به شدت تهدید می‌کند.

اگر فوبیای رانندگی دارید یا دوست ندارید پشت فرمان بنشینید، با چند راهکار ساده مانند تمرین رانندگی، کسب دانش فنی در مورد خودرو و حفظ آرامش خود می‌توانید بر این ترس غلبه کنید.

فوبیای رانندگی و سه تکنیک برای خلاصی از آن

رانندگی برای رانندگان تازه‌کار هیجان‌انگیز اما کمی ترسناک است. فوبیای رانندگی می‌تواند عملکرد راننده را مختل و امنیت وی را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین ترس از رانندگی را باید جدی گرفت و به دنبال راهکاری برای غلبه بر آن بود. در ادامه با چند راهکار برای رهایی از فوبیای رانندگی آشنا خواهید شد.

روش اول: تمرین رانندگی

1- قدم‌های کوچک بردارید.

اگر ترس از رانندگی به شما اجازه نمی‌دهد در شهر رانندگی کنید، اطراف خانه تمرین نمایید. لازم نیست خیلی هم به زحمت بیفتید، یک تمرین کوچک هم می‌تواند موثر باشد. به عنوان مثال، کمی در ماشین خاموش بنشینید تا به جو عادت کنید، بعد استارت زده و از پارک خارج شوید و دوباره به پارک برگردید. ضمناً ببینید که ترس شما کلی است یا فقط از یک حرکت خاص مثلاً از پارک دوبل می‌ترسید. اگر مشکل شما دومی است، این مورد را تکرار و تمرین کنید.

2- از دیگران دور شوید.

اگر به رانندگی در ترافیک عادت ندارید، در یک خیابان فرعی خلوت یا یک پارکینگ خالی تمرین کنید. تمرین در روز نیز به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک می‌کند.

3- با یکی از دوستان یا اعضای خانواده بیرون بروید.

رانندگی کنار شخص مورداعتماد به شما احساس راحتی می‌دهد زیرا در صورت بروز حادثه این فرد به شما کمک خواهد کرد یا در صورت ورود به ترافیک می‌توانید مسئولیت رانندگی را به وی محول کنید. ضمناً به او بگویید که چگونه ذهن شما را آرام نگه دارد؛ به عنوان مثال اگر با حرف زدن آرام می‌شوید از وی بخواهید با شما حرف بزند اما اگر سکوت را ترجیح می‌‌دهید از او بخواهید با شما خیلی صحبت نکند.

روش دوم: کسب دانش فنی در مورد خودرو

1- دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید.

آگاهی از ویژگی‌های یک ماشین باعث می‌شود با آن احساس راحتی کنید. پس از نحوه عملکرد خودروی خود، ویژگی‌های ایمنی و نحوه عیب‌یابی آن مطلع شوید. به عنوان مثال، اگر خودروی شما مجهز به سیستم ترمز ضدقفل است در مکانی امن آن را امتحان کنید. برای انجام این امر، سرعت را افزایش داده و ترمز را محکم فشار دهید.

2- تعمیرات اولیه خودرو را یاد بگیرید. نگهداری و تعمیر اصولی قطعات ماشین، حتی اگر خیلی ابتدایی باشد، منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش اضطراب می‌شود. پس سعی کنید نحوه تعویض لاستیک، پنچرگیری، تعویض برف‌پاک‌کن‌ها و… را یاد بگیرید.

روش سوم: حفظ آرامش هنگام رانندگی

1- آماده سفر باشید.

داشتن آمادگی مانند پر بودن باک بنزین، تنظیم بودن فشار باد لاستیک‌ها، داشتن جعبه کمک‌های اولیه و داشتن شماره تلفن افراد برای برقراری تماس ضروری به کنترل فوبیای رانندگی کمک می‌کند.

2- با احتیاط رانندگی کنید.

برای غلبه بر ترس از رانندگی و افزایش ایمنی با سرعت مجاز برانید. از صحبت کردن با تلفن همراه یا ارسال پیامک حین رانندگی نیز جداً خودداری کنید. با شنیدن صدای بوق دیگر خودروها دستپاچه نشوید و همچنان با احتیاط پیش بروید.

3- تجسم کنید.

مغز خود را با تجسم سفر و مسیر فریب دهید تا حس بهتری داشته باشید. تصور کنید که کمربند ایمنی را بسته، استارت زده، از پارک خارج شده و شروع به حرکت کرده‌اید. در صورت امکان، مسیر و نقاط دیدنی مسیر را نیز به خاطر بیاورید.

4- نفس عمیق بکشید.

تسلط بر تنفس به حفظ آرامش کمک شایانی می‌کند. بدین‌منظور، ریه‌ها و شکم خود را با هوا منبسط کرده و سپس هوا را از طریق بینی به طور کامل خارج کنید.

5- موسیقی گوش کنید.

موسیقی آرامش‌بخش با صدای متوسط به شما کمک می‌کند آرام شوید.

6- با خودتان صحبت کنید یا آواز بخوانید.

با کلمات مثبت یا فان روحیه خود را تقویت کنید. وقتی که تنها رانندگی می‌کنید، آهنگ موردعلاقه خود را بخوانید یا با تکرار جملات فان خود را سرحال نگه دارید.

7- از مشاور کمک بگیرید.

اگر تمام تکنیک‌های موجود برای غلبه بر فوبیای رانندگی را امتحان کرده‌اید اما همچنان می‌ترسید، بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. یک مشاور کاربلد در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

ترس از رانندگی در راننده‌های تازه‌کار به وضوح دیده می‌شود، موضوعی که می‌تواند منجر به وحشت و افزایش ضربان قلب و نبض شود و به از دست دادن تمرکز، کاهش ایمنی و بروز تصادف ختم شود. بنابراین در صورت داشتن ترس از رانندگی باید به دنبال راهکاری موثر باشید. امیدواریم مطالب گفته‌شده در این مسیر به شما کمک کند. اما در صورتی که اثری نداشت، برای رفع مشکل خود حتماً به یک مشاور توانمند مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا