ایمنی رانندهایمنی سفررانندگی ایمن

چگونه خودروی بدون ترمز را متوقف کنیم؟

خراب شدن ترمز یکی از وحشتناک‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند در جاده رخ دهد. اگر روزی در چنین موقعیتی قرار بگیرید، چه واکنشی نشان می‌دهید؟

خبر خوش اینکه یک راهنمای گام‌به‌گام از اقداماتی که در صورت خراب شدن ترمز باید انجام دهید، تهیه کرده‌ایم. قبل از شروع به یاد داشته باشید که آرام بمانید و خونسردی خود را حفظ کنید. ترس فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

تصور کنید در حال خروج از یک جاده شیب‌دار می‌خواهید ترمز بگیرید اما در کمال ناباوری سرعت خودرو کاهش نمی‌یابد. احتمالاً دچار تپش قلب می‌شوید اما سعی کنید وحشت نکنید. چند نفس عمیق بکشید و از موتور خودرو برای کاهش سرعت استفاده کنید. اگر این کار جواب نداد، از ایجاد اصطکاک با گاردریل برای کاهش سرعت استفاده کنید. در ادامه، نحوه متوقف‌کردن خودروی بدون ترمز با جزئیات شرح داده شده است.

روش اول: استفاده از دنده معکوس برای کاهش سرعت

1- چراغ‌های خطر را برای هشداردادن به سایر راننده‌ها روشن کنید.

اگرچه با روشن کردن چراغ‌های خطر، سایر راننده‌ها متوجه نمی‌شوند که دقیقاً چه مشکلی پیش آمده اما می‌فهمند که باید با احتیاط از کنار خودروی شما عبور کنند. دکمه چراغ خطر احتمالاً با نماد یک مثلث نارنجی روی داشبورد قرار دارد.

2- پای خود را از روی پدال گاز بردارید و سیستم کنترل کروز را خاموش کنید.

برداشتن پا از روی پدال گاز منجر به افزایش اصطکاک و نیروی گرانش و در نتیجه کاهش سرعت می‌شود. اگرچه سیستم کنترل کروز به محض لمس ترمز یا کلاچ باید خاموش شود اما برای اطمینان خاطر، حتماً آن را به صورت دستی خاموش کنید.

3- دنده معکوس بدهید.

اگر گیربکس خودروی شما دستی است، کلاچ بگیرید و دنده معکوس بدهید. این کار به کاهش سرعت کمک می‌کند. همانطور که احساس می‌کنید سرعت کم شده به دنده پایین‌تر بروید. اما اگر در حال راندن خودرویی با دنده اتوماتیک هستید، ابتدا از دسته‌دنده برای رفتن به دنده دو استفاده کنید، سپس دنده یک با نشانگر L را انتخاب نمایید. اگر می‌ترسید لازم نیست خیلی سریع دنده معکوس بدهید. اگر خطری شما را تهدید نمی‌کند، اجازه دهید سرعت ماشین به طور طبیعی کاهش پیدا کند. اگر نمی‌توانید مستقیماً سنگین‌ترین دنده را انتخاب کنید، کاهش دنده‌ها را به تدریج انجام دهید.

4- به کنار جاده حرکت کنید.

به دنبال مکانی امن برای خارج شدن از جاده باشید. اگر می‌خواهید تا حد امکان آسیب کمتری به شما و سایر وسایل‌نقلیه برسد، سعی کنید از جاده اصلی دور و خارج شوید.

5- ترمزها را فشار دهید.

در صورت خراب شدن ترمزها ممکن است که باز هم تا حد کمی کار کنند. بنابراین با پمپاژ پی‌درپی ترمزها و ایجاد اصطکاک سعی کنید سرعت ماشین را کاهش دهید. بعد از چند بار پمپاژ، ترمزها را تا کف ماشین فشار دهید تا ببینید آیا نیرویی باقی مانده است یا خیر. توجه داشته باشید که در طول زمان ممکن است هوا وارد لوله‌های ترمز شود که خطرآفرین است. بنابراین برای جلوگیری از خراب شدن ترمزها باید آن‌ها را هرساله بررسی کنید.

6- ترمز دستی را بکشید.

اگر بعد از انجام مراحل فوق باز هم متوقف نشدید، ترمز دستی را به آرامی بالا بکشید و دکمه آزادکن آن را نگه دارید. این امر به قفل شدن چرخ‌ها کمک می‌کند. اگر احساس کردید که چرخ‌ها قفل شده‌اند، کمی از فشار ترمزدستی بکاهید. توجه داشته باشید که قبل از کشیدن ترمزدستی حتماً سرعت خودرو را کاهش دهید، در غیر این صورت قفل شدن چرخ‌ها در سرعت بالا می‌تواند منجر به لغزش خودرو شود.

روش دوم: کاهش سرعت خودرو به روش‌های دیگر

1- پنجره‌های خودرو را باز کنید. این کار منجر به توقف کامل ماشین نمی‌شود اما با ایجاد مقاومت هوا داخل ماشین می‌تواند به کاهش سرعت کمک کند. همچنین در صورت لزوم می‌توانید فریاد بزنید و از دیگر راننده‌ها کمک بخواهید.

2- از یک تپه بالا بروید تا سرعت خود را کاهش دهید. بنابراین به دنبال جاده‌ای باشید که سربالایی دارد. البته در صورتی که در مسیر سایر وسایل‌نقلیه نباشید یا اینکه مانعی سر راه قرار نداشته باشد، در غیر این صورت قبل از توقف کامل ممکن است به مانع موجود برخورد کنید.

3- اگر نمی‌توانید متوقف شوید، موتور را خاموش کنید. خاموش کردن موتور منجر به کاهش سرعت می‌شود. البته قبل از امتحان کردن این روش، سرعت خود را تا حد ممکن کم کنید زیرا خاموش شدن ناگهانی موتور می‌تواند شما را از مسیر منحرف و به موتور آسیب جدی وارد کند.

4- اگر تمامی راه‌های گفته‌شده بی‌فایده بود با کشیدن ماشین روی سنگریزه یا گل‌ولای یا مالیدن ماشین به گاردریل سعی کنید اصطکاک را افزایش و سرعت را کاهش دهید.

5- اگر احساس کردید در حال توقف هستید، همچنان احتیاط کنید تا مبادا به موانع موجود یا عابرین پیاده برخورد کنید.

سایر نکات در مورد متوقف کردن خودروی بدون ترمز

– با بررسی و تعویض منظم روغن موتور از خراب شدن ترمز تا حد زیادی جلوگیری کنید. همچنین سیستم ترمز را باید به طور منظم بررسی نمایید. در صورتی که متوجه تغییر در عملکرد سیستم ترمز شدید، سریعاً به مکانیک مراجعه کنید.

– چراغ ترمز فقط برای گفتن اینکه ترمزدستی درگیر است قرمز نمی‌شود. هربار که ماشین را روشن می‌کنید، ببینید که آیا چشمک می‌زند یا خیر. اگر حین رانندگی روشن شود یعنی اینکه سیستم ترمز آسیب دیده است. اگر هنگام ترمزگرفتن روشن شود احتمالاً یا روغن ترمز کم است یا اینکه سیلندر اصلی دچار مشکل شده است.

– هنگام حرکت، گیربکس اتوماتیک را در حالت پارک قرار ندهید.

– گیرکردن اشیایی مانند بطری نوشابه یا اسباب‌بازی زیر پدال ترمز باعث شکسته شدن آن می‌شود. با تمیز نگه‌داشتن کف ماشین به خصوص ناحیه اطراف صندلی راننده از وقوع این مشکل جلوگیری کنید.

 

تا حد ممکن سعی کنید از خراب شدن ترمزها جلوگیری کنید. اما اگر حین رانندگی با چنین مشکلی مواجه شدید با حفظ خونسردی و انجام نکات گفته‌شده سعی کنید خودرو را متوقف نمایید. بعد از توقف تا وقتی که مطمئن نشده‌اید مشکل برطرف شده، دوباره رانندگی نکنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا