ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

کمربند ایمنی خود را ببندیم

کمربند ایمنی به‌ منظور حفظ ایمنی سرنشین خودرو در برابر جنبش‌های آسیب‌آور که ممکن است در اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی شده‌ است. کمربند ایمنی جان حدود ۱۴۹۵۵ نفر را در سال ۲۰۱۷ نجات داده است. برای راننده و مسافر صندلی جلو، استفاده از کمربند ایمنی، خطر آسیب ­دیدگی منجر به فوت را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌­دهد.

قوانین استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از آن ­را افزایش می‌­دهد.

چرا کمربند ایمنی مهم است

کمربند ایمنی باعث می­‌شود افراد در هنگام تصادف با فضای داخلی خودرو برخورد نکنند. همچنین برای مدیریت نیروهای بدن طراحی شده‌­اند.

در هنگام تصادفات، سرنشینان بدون کمربند با همان سرعت خوردرو به جلو پرتاب می­‌شوند. کمربندهای ایمنی با ایمن ­سازی افراد روی صندلی‌­ها، به جلوگیری و یا کاهش آسیب­‌های ناشی از برخورد جلوگیری می­‌کنند. هرچه زمان برخورد افراد به جلوی اتومبیل در هنگام تصادفات طولانی‌­تر باشد، آسیب دیدگی کمتر است.

کمربندهای ایمنی به منظور پخش نیرو در قسمت­‌های استخوانی قوی بدن مانند شانه­‌ها، قفسه سینه و لگن طراجی شده است. همچنین از بیرون افتادن افراد از خودرو، اتفاقی که با خطر آسیب فراوان و مرگ همراه است، در زمان تصادف جلوگیری می­‌کند.

احتمال مرگ و میر تعداد سرنشینانی که در تصادفات از اتومبیل به بیرون پرتاب می­‌شوند تقریبا دوبرابر سرنشینانی است که از خودرو به بیرون پرتاب نمی‌­شوند.

آمارها

سرنشینان بدون کمربند می­‌توانند افراد دیگر در خودرو را در معرض خطر قرار دهند. در تصادف از جلو، راننده و سرنشین جلو در معرض خطر از طرف سرنشینان پشت می‌­باشند و در تصادف از کنار، سرنشینانی که کنار سرنشینان بدون کمربند نشسته‌­اند در معرض خطر قرار دارند. طبق مقاله­‌ای که در سال ۲۰۰۴ منتشر گردید، احتمال آسیب دیدگی یا مرگ ناشی از اینگونه تصادفات می­‌تواند تا ۴۰ درصد افزایش یابد. در تصادف از جلو، اگر سرنشین صندلی عقب پشت راننده کمربند نبسته باشد، خطر مرگ برای راننده را ۱۳۷ درصد افزایش می­دهد.

استفاده از کمربند ایمنی هم در صندلی­‌های جلو و هم در صندلی­‌های عقب خطر صدمه جدی یا مرگ در اثر تصادف را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو، خطر آسیب دیدگی را ۴۵ درصد کاهش می­‌دهد.

استفاده از کمربند ایمنی در میان جوانان و مردان کمتر است. در سال ۲۰۱۷، ۸۷ درصد از جوانان ۱۶ تا ۲۴ سال در صندلی جلو، از کمربند ایمنی استفاده می­کردند و این درحالی است که ۹۰ درصد افراد ۲۵ تا ۶۹ سال و ۹۱ درصد افراد ۷۰ سال به بالا از کمربند استفاده می­‌کردند. ۹۲ درصد از سرنشینان زن در صندلی جلو از کمربند ایمنی استفاده می­‌کنند و این آمار برای مردان ۸۸ درصد است.

تحقیقات همچنین نشان می­‌دهد که استفاده از کمربند در بین سرنشینان وسایل نقلیه قدیمی و در بین رانندگانی که الکل مصرف کرده‌­‌‌اند کمتر است.

طبق مطالعه دیگری که به مدت ۱۰ سال در سال ۲۰۱۰ انجام شده است، استفاده از کمربند ایمنی در شب ۱۸ درصد کمتر از روز بوده است.

طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۲ در امریکا انجام شده است، مهم‌ترین دلیل برای استفاده نکردن از کمربند ایمنی در میان افرادی که همیشه از کمربند استفاده می­کرده‌­اند، رانندگی در مسافت کوتاه، فراموشی و ناراحتی بوده است. دلیل استفاده نکردن از کمربند ایمنی در میان افرادی که هرگز از کمربند ایمنی استفاده نکرده‌­اند، راحت نبودن در هنگام استفاده، اعتقاد به عدم ضرورت و عدم تمایل به انجام کاری که گفته شده انجام دهند، بوده است. طبق نظر سنجی دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است نشان داده شده است که دلیل اصلی عدم استفاده از کمربند ایمنی در صندلی عقب، ایمن‌­تر بودن صندلی عقب نسسبت به صندلی جلو بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا