ایمنی جاده‌هاراهداری

چگونه می‌توان با توسعه کوره راه‌ها در مناسبت‌های مختلف از ترافیک جلوگیری کرد؟

ترافیک کوره راه‌ها در مناسبت‌های مختلف در کشورمان امری مهم است که باید مورد توجه سازمان راهداری قرار بگیرد.

امنیت راه و ترافیک، یکی از حوزه­‌های مهم و اساسـی نیازهـای جامعـه بشـری اسـت و توجه بدان و اهتمام به تأمین آن ضرورتی غیر قابل انکار تلقی می­‌شود. ترافیک راه‌­های فرعی در مناسبت­‌های مختلف، امری مهم است که توجه به آن ضروری است. بسیاری از مشکلات مربوط به حمل و نقل ترافیک در کشور ما از رفتار استفاده کنندگان ناشی می­‌شود. علت اصلی آن عدم آگاهی، نداشتن آموزش کافی و فقدان وجـدان اجتمـاعی نسبت به حقوق سایر استفاده کنندگان است. کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند که امر آموزش دارای بیشترین تأثیر در اصلاح رفتار است. یافته­‌های آماری نیز حاکی از این است که واقعیت است که عامل انسانی نزدیک به 90 درصد در ایمنـی راه و وقـوع تصـادفات سهم دارد.

کنترل ترافیک کوره راه‌­ها

توجه موارد زیر می‌­توانند برای کنترل ترافیک کوره­ راه­‌ها موثر واقع شوند:

فرهنگ ترافیک

ترافیک به عنوان پدیده‌­ای اجتماعی، هم به طور ذهنی و هم به طور عینی بر رفتار فردی و اجتماعی و همچنین روابط اجتماعی افراد تأثیر می­‌گذارد. بدین ترتیب فرهنگ ترافیک بـه مجموعه­‌هایی از ارزش­‌ها، هنجارها، آداب، باورها و سننی (در خصوص خودرو) اطلاق می­‌شود که از سوی کاربران ترافیکی، هنگام تردد در کوچه، خیابان، میدان، بزرگراه و … مـورد توجـه قرار می­‌گیرد. این فرهنگ اساسا آمیخته­‌ای از دو بخش اصلی است: نخست آیین­‌نامـه­‌هـا و قوانین راهنمایی و رانندگی که خود حاوی شکل­‌های نوشتاری و علائم است و دوم رفتارها و کنش‌های عمومی بازیگران ترافیک که تحت تأثیر باورها، آداب و سنت­‌های فرهنگی آن جامعـه قرار دارند.

اجرای مقررات

اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در ایران به عهده نیروی انتظامی (عوامـل راهنمایی و رانندگی) است. این امر موجب آن نمی‌شود که سایر عوامل نیروی انتظامی، بخصوص عوامل پاسگاه­‌های انتظامی رسیدگی به امور ترافیک (آمد و شد) را مختص عوامل راهنمایی و رانندگی بدانند بلکه خود نیز به عنوان ضابط قضایی در جرایم مشهود می­‌توانند متخلفین در امور رانندگی را در نقاطی که فاقد عوامل راهنمایی و رانندگی هسـتند کنترل و بـا تشکیل پرونده، متخلف را همراه با سایر جرائم مشهود به دادگاه اعزام نمایند. در واقع، کلیه عوامل دوره دیده راهنمایی و رانندگی که دارای صـلاحیت­های لازم هستند می­‌توانند به مجرد مشاهده تخلفات رانندگی، متخلف را متوقف و اعمال مقررات قـنونی نمایند.

مهندسی ترافیک

مهندسی ترافیک قسمی از مهندسی راه و ترابری است که دربـاره برنامه­‌ریـزی طرح هندسی و عملیات ترافیکی جاده­‌ها، خیابان­‌ها و بزرگراه‌­ها و شبکه آن­‌ها، پایانه­‌ها و زمین­‌های اطراف و مرتبط با سایر سیستم­های حمل و نقل صحبت می­کند. مهندسی ترافیک مسئول بررسی و تجزیه و تحلیل عرضـه و تقاضا در زمینه ترافیک و یافتن راه­حل و اجرای عملیات مناسب در سالم سازی ترافیـک اسـت و در واقـع مهندسی مکمل مهندسی حمل و نقل است.

مهندسی ترافیک شامل کلیه اجزایی است که به نحوی با جریان ترافیک و تولید آن در ارتباط هستند. استفاده کنندگان از راه، وسایل نقلیه، مشخصات جریان ترافیـک، ظرفیت جاد­ها، حمل و نقل عمومی، پارکینگ­‌ها، تابلوها، علایم و چراغ­‌های راهنمایی، پایانه­‌ها، تصادفات و ایمنی، کاربری اراضی، همه و همه، زیربخش‌­هایی از مهندسی ترافیک هستند. از طرف دیگر، تأثیر ترافیک بر محیط زیست با توجه بـه رشد سریع ترافیـک در شهرها، از موارد مهم در مهندسی ترافیک است. مدیریت و کنترل ترافیـک نیـز در مهندسی ترافیک اهمیت ویژه­ای دارد.

نهادهای مرتبط با ترافیک

حمل و نقل و ایمنی آن از ابعاد مختلفی برخوردار است که عرصه صنایع تا راهسازی و تـا آموزش را دربرمی­گیرد. حمل و نقل جدید بر سه عنصر ماشین (خودرو)، انسـان (راننده و عابر) و راه (جاده و خیابان) استوار است پس هـر آن چـه کـه بـر بهبـود عملکرد و کاهش هزینه‌های منفی این سه عنصر، اثرگذار باشد می‌­تواند در مدیریت ایمنی حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس بسیاری از سازمان­‌ها و موسسات و نهادهای دولتی و عمومی و خصوصی در این امر مؤثرند. بیش‌تر این سازمان‌ها در اقدامات پیشگیرانه و تعدادی نیز وظایفی را (پس از شکل­گیری تصادف) در زمینه کاهش خسارات و تلفات به عهده دارند. برخی در فرایند ایمنی حمل‌و‌نقل درون شهری و برخی دیگر در ایمنی حمل و نقل جاده­‌ها برون شهری دخیل هستند.

تعمیر و نگهداری جاده‌­های فرعی

در جاده‌های فرعی ترافیک زیادی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن به خاطر استفاده معادن و کامیون‌ها از این راه‌ها است. این اتفاق یعنی انتخاب غیرضروری راه‌های فرعی توسط ماشین‌آلات سنگین باعث شده زندگی مردم مختل شود و جاده‌های فرعی که برای تحمل میزان مشخصی بار طراحی شده است مستهلک شوند. بنابراین ضروری است که سازمان راهداری با نظارت بر راه­‌های فرعی و تدوین برنامه­‌ای منظم، به تعمیر و نگهداری این راه‌­ها بپردازد.

همچنین، بر طیق آمار در سال ۹۷، ۸۰ درصد کشته‌های جاده‌ها، در جاده‌های فرعی و روستایی رخ داده که نشان می‌دهد در جاده‌های اصلی مشکلات کمتری داریم؛ بنابراین، باید فراوانی تلفات جاده‌ای بر اساس نوع محورها بررسی شود تا از وقوع بیشتر آن پیشگیری کنیم.

مشكلات جاده‌هاي روستايي

يكي ديگر از مشكلات جاده‌اي در كشور ما مربوط به مشكلات جاده‌هاي روستايي است. به اين مفهوم كه بيشتر جاده‌هاي فرعي روستايي نيازمند تسطيح و شن‌پاشي است و راه‌هاي اصلي روستايي نيازمند عمليات بهسازي و آسفالت است. متأسفانه جاده‌هاي بخش قابل‌توجهي از راه‌هاي روستايي و حتي برخي از شهرهاي كوچك كشور، نامناسب و دسترسي به آن‌ها بر اثر تغييرات محيطي و آب و هوايي از جمله بارندگي، سرما، توفان و باد شديد يا مه‌گرفتگي امكانپذير نيست. به گونه‌اي كه در فصل‌هاي مختلف سال ارتباط اين مناطق با جاده‌ها و شهرهاي بزرگ كشور قطع مي‌شود و افراد در حال تردد در اين جاده‌ها در راه مي‌مانند.

مشكل جاده‌ها در روشنايي، علائم رانندگي و…

اشكال بزرگ ديگر، وجود مشكل در روشنايي جاده‌ها بخصوص جاده‌­های فرعی است. كمبود يا نبود علائم راهنمايي و رانندگي و شب‌نما نبودن بسياري از آنها، نبود يا وجود اشكال در گاردريل و استفاده نكردن از گاردريل فنري، نبود امكانات جداكننده مسيرهاي رفت و برگشت در تعدادي از جاده‌هاي كشور و مشكلات آسفالت و آب‌ گرفتگي از جمله مشكلاتي است كه موجب ناامن شدن جاده‌ها كشور و ایجاد ترافیک مي‌‌شود که باید موردتوجه مسئولان قرار بگیرد.

منابع:

  • https://dolat.ir/detail/319137
  • https://www.sid.ir/FileServer/JF/30913882203.pdf
  • https://www.javanonline.ir/fa/news

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا