۱۴۱، مرکز مدیریت راه‌های کشوراخبارحمل و نقل هوشمندمصاحبه‌ها

نمایشگاه‌های حمل‌ونقل محلی برای نمایش دستاوردهای کشور

مصاحبه تحریریه نشریه راهنمود با مهندس اکبر اختیاری، رئیس گروه ارزیابی سیستم‌های هوشمند و بهبود فرآیندهای مرکز مدیریت راه‌های کشور (۱۴۱)

۲۶ آذر در تقویم کشورمان به روز حمل ونقل نام‌گذاری شده است. گستردگی منحصر به فرد فعالیت‌هایی که در بخش حمل و نقل انجام می‌گیرد و همچنین تحولات سریع فناوری این بخش، ارتباط میان حمل و نقل و فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی را آن چنان حساس و پیچیده ساخته است که کارشناسان اقتصادی، از بخش حمل و نقل به عنوان «نیروی محرکه توسعه» یاد می‌کنند و کارآمدی و توانمندی آن را، زمینه‌ساز توسعه همه جانبه کشورها می‌دانند. به عقیده کارشناسان، موفقیت‌های راهبردی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، مدیون سرمایه گذاری‌های کلان در بخش زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل و نقل و نیز توسعه مهارت‌های حمل و نقل بوده است.

از آن جایی که به اعتقاد مهندس اکبر اختیاری، رئیس گروه ارزیابی سیستم‌های هوشمند و بهبود فرآیندهای مرکز مدیریت راه‌های کشور، برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند منجر به آشنایی مردم و مسئولان با خدمات مرکز مدیریت راه‌های کشور شود، در ادامه مشروح صحبت‌های وی در مصاحبه دبیر تحریریه نشریه راهنمود با ایشان را آورده‌ایم.

باتوجه به اینکه ۲۶ آذر روز حمل و نقل نام‌گذاری شده است، با توجه به برگزاري نمايشگاه و اهمیت توجه به حمل‌ونقل جاده‌ای و تاثیر این موضوع بر روی بخش مدیریت راه‌های کشور چیست؟

به طور کلی نقش نمایشگاه‌ها تنها محدود به معرفی محصول یا فعالیت‌های سازمانی نمی‌شود بلکه در یک رویداد نمایشگاهی، مدیران ارشد به مشارکت و همکاری میان یکدیگر می‌پردازند تا بتوانند به روابط تجاری خود عمق بیشتری دهند و از طرفی فرصت‌های جدید اقتصادی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنند. یک رویداد نمایشگاهی دارای تاثیرات ارزشمند اقتصادی و اجتماعی است. بدون شک برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند ظرفیت‌های قابل توجهی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات مجموعه‌های مختلفی که باهم در ارتباط هستند را فراهم کند. برگزاری چنین نمایشگاه‌های می‌تواند بر بهینه‌سازی عملکرد سازمان‌های مختلف و اشتراک‌گذاری تجربیات آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

در این نمایشگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، بخش خصوصی می‌توانند، تجربیات، دستاورد‌ها، دانش و اطلاعات خود را با یکدیگر و در نهایت مردم  به اشتراک بگذارند.

این فضا، می‌تواند شرایطی را مهیا کند تا تمامی سازمان‌های مرتبط با هم بتوانند دستاوردهای خود را به اشتراک گذاشته و با یک همفکری مناسب بهترین تصمیم‌ها را برای شرایط مختلف اتخاذ کنند. در این همفکری‌ها می‌توان از پیشرفت‌ها و تجربیات یک سازمان و یا یک ارگان دولتی، الگوبرداری کرده و با بهینه‌سازی آن در سازمان‌های دیگر پیاده‌سازی کرد.

ضمنا شرکت‌های خصوصی هم در نمایشگاه‌ها از آخرین دستاوردهای خود رونمایی می‌کنند. شاید سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی این فرصت را نداشته باشند که تمامی شرکت‌های خصوصی را رصد کنند و یا از جدیدترین فعالیت‌ها و محصولات آن‌ها دیدن کنند؛ اما ظرفیت‌های نمایشگاهی این شرایط را ایجاد می‌کند که ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی با بخش خصوصی تعامل مناسبی را داشته باشند.

ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی می‌توانند در بستر نمایشگاه محصولاتی را که نیاز دارند را از طریق تعامل با بخش خصوصی دریافت کنند. در این میان ایده‌های نو، محصولات جدید و دستاوردها هم در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

در نمایشگاه سال جاری با چه هدف و رویکردی حضور داشتید؟ آیاتوانستید به اهداف و چشم‌انداز تعریف شده دست پیدا کنید؟ تحقق یافتن برنامه و اهداف چه مزیت‌هایی برای مرکز مدیریت راه‌ها و بخش حمل و نقل جاده‌ای ایجاد می‌کند؟

از اهداف کلی برگزاری این نمایشگاه می‌توان به ایجاد فرصت و فضای مناسب جهت معرفی فناوری، تولیدات و نوآوری های صنعت حمل‌ونقل، آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران کشور با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت حمل و نقل هوشمند، معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی ها و فناوری‌های صنعت حمل و نقل، بررسی زمینه ها و پتانسیل‌های موجود برای ارتقای صنعت حمل و نقل و راهداری، بررسی کیفیت محصولات صنعت حمل و نقل، راهسازی و راهداری کشور و تطابق آن با نمونه‌های خارجی و استانداردهای، ارتقای حمل و نقل هوشمند در کشور و حمل و نقل کارآمد اشاره کرد.

با توجه به اینکه اهم فعالیت های مرکز مدیریت راه‌های کشور در حوزه سیستم‌های هوشمند حمل ونقل و ارائه خدمات اطلاع رسانی جوی و ترافیکی می‌باشد، این فرصت در نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود که مردم با جدیدترین دستاوردها و خدمات مرکز آشنایی پیدا کنند. درست است که میزان بازدید مردم عادی در نمایشگاه‌های تخصصی کمتر از سایر نمایشگاه‌های عمومی می‌باشد؛ اما با این حال حضور اندک مردم و آشنایی آن‌ها با خدمات مرکز هم می‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی کاربرد داشته باشد. هرساله در نمایشگاه تمامی سرویس‌ها و خدمات مرکز مدیریت راه‌های کشور به مردم معرفی می‌شود. حتی تعدادی از مسئولان که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند هم با خدمات مرکز مدیریت راه‌های کشور آشنایی ندارند. که این فرصت اندک جهت پیشبرد هدف اطلاع رسانی خدمات مناسب می‌باشد.

خوشبختانه در هر نمایشگاهی که شرکت می‌کنیم، تعداد مخاطبان و حاضران در سامانه‌های هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور بیشتر می‌شود. امیدواریم در همین نمایشگاه هم به این دستاورد رسیده باشیم. متاسفانه در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه برگزار نشد، خوشبختانه در سال جاری برگزاری نمایشگاه اتفاق مثبتی بود که توانستیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. به طور کلی ارزیابی مثبتی از نمایشگاه امسال داشتیم.

کمی درباره‌ی هوشمندسازی جاده‌ها صحبت کنید. آیا ظرفیت‌هایی مانند نمایشگاه‌ها می‌توانند مردم را نسبت به جایگاه ویژه جاده‌های هوشمند آگاه کنند؟ آیادر نمایشگاه‌ها این موقعیت وجود دارد که اطلاعات با مردم به اشتراک گذاشته شود؟

از عمده ماموریت‌های مرکز ۱۴۱، می‌توان به مدیریت نصب، نگهداری و پشتیبانی تجهیزات حمل و نقل هوشمند جاده‌ای، تهیه نرم‌افزارهای جامع مدیریت سامانه‌های هوشمند و همچنین بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند با هدف اطلاع‌رساني و دریافت گزارشات و شکایات از کاربران جاده‌ای از طريق سامانه‌ جامع 141 اشاره کرد که در موقعیت‌ها و ظرفیت‌های ارتباطی مانند نمایشگاه‌ها، اطلاع‌رساني درگاه‌های دریافت گزارشات و شکایات از کاربران جاده‌ای، از طريق سامانه‌ جامع 141 برای بازدیدکنندگان اقبال بیشتری دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا