ایمنی جاده‌هاتوسعه راه‌هاراهداری

11 روش حفاظت از حیات وحش در جاده

با اینکه سفر کردن در جاده‌های جنگلی، لذتی وصف نشدنی دارد اما حفاظت از حیات وحش نیز ملاحظاتی دارد. در این مطلب، لیستی از نکات برای ایمن ماندن و جلوگیری از برخورد با حیوانات ارائه شده است.

تصادف با حیوانات هم برای حیات وحش و هم برای راننده و سایر سرنشینان خطرناک است؛ بنابراین هنگام رانندگی در جاده‌ها به خصوص جاده‌های جنگلی باید بسیار مراقب و هوشیار باشید. ایمنی راننده و حفاظت از حیات وحش در گروی رعایت نکات مختلفی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

محیط زیست به ویژه حیات وحش­ جانوری، به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر پروژه‌های راهسازی و رانندگی قرار دارد. حیوانات معمولاً راه خود را از جنگل به جاده پیدا می‌کنند و سلامتی خود و ایمنی راننده‌ها را به خطر می­اندازند. با رعایت نکاتی مانند کاهش سرعت، رانندگی بین خطوط، حفظ فاصله ایمن، استفاده بجا از چراغ‌های خودرو و…  از خود و حیات وحش محافظت کنید.

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که تا حدودی ایمنی راننده و حیات وحش را تضمین می‌کنند.

1- با سرعت مجاز رانندگی کنید.

در جاده‌های جنگلی با سرعت مجاز رانندگی کنید تا در صورت مواجه با یک حیوان زمان کافی برای ترمز کردن داشته باشید. همچنین به تابلوهای عبور حیوانات توجه کنید!

2- با دقت به جاده نگاه کنید.

چشمان خود را از جاده برندارید! اگر شب در جاده جنگلی رانندگی می­کنید از بقیه سرنشینان نیز بخواهید که با دقت به جاده نگاه کنند تا در صورت مشاهده چشمان درخشان حیوانات در دل سیاهی شب به شما هشدار دهند.

3- زمانی که حیوانات فعال‌تر هستند بیشتر مراقب باشید.

حیوانات هنگام غروب و سحر بیش‌ترین فعالیت را دارند؛ پس در این اوقات باید در بالاترین سطح هوشیاری باشید. اما متاسفانه در این اوقات دید ما کمتر است؛ خواب‌آلودیم و تمرکز کم‌تری نیز داریم. همچنین حیوانات در فصل جفت‌گیری (اوایل پاییز) فعال‌تر هستند.

4- فاصله ایمنی را رعایت کنید.

فاصله خود با خودرو جلویی را رعایت کنید تا اگر به دلیل مواجه با یک حیوان ترمز کرد، با آن برخورد نکنید. بنابراین حفظ فاصله برای حفظ ایمنی راننده و جلوگیری از تصادفات غیرضروری الزامی است.

5- از چراغ‌های نوربالا استفاده کنید.

استفاده از چراغ‌های نوربالا، دید شما را افزایش می‌دهد. البته هنگامی که خودرویی از مقابل به شما نزدیک می‌شود؛ چراغ‌های نوربالا را خاموش کنید.

6- به سفر گروهی حیوانات توجه کنید!

اگر حیوانی مانند آهو، گوزن و… را در جاده مشاهده کردید؛ منتظر مواجه با بقیه آن‌ها نیز باشید و احتمالاً یکی دیگر پشت سر آن باشد چون معمولاً به صورت گله‌ای عبور می‌کنند.

7- در لاین میانی رانندگی کنید.

اگر در بزرگراه رانندگی می‌کنید برای حفاظت از حیات وحش سعی نمایید که در لاین میانی رانندگی کنید تا با حیواناتی که در امتداد جاده در حال چرا هستند؛ برخورد نکنید.

8- فلاش و بوق بزنید!

در صورت مشاهده حیوانات از فلاش چشمک‌زن و بوق استفاده کنید تا به نوعی به آن‌ها هشدار دهید که جاده را ترک کنند. حیوانات مسحور نور ثابت ماشین‌ها می‌شوند. علاوه بر این، فلاش و بوق زدن به سایر راننده‌ها نیز هشدار می‌دهد که مراقب باشند.

9- کمربند ایمنی خود را ببندید.

اگرچه این نکته خیلی گفته شده است اما ارزش تکرار دارد. با بستن کمربند از صدمات شدید ناشی از برخورد با حیوانات جلوگیری کنید.

10- خود را کنترل کنید!

تصادف اجتناب ناپذیر است! در صورتی که با یک حیوان تصادف کردید خود را کنترل نمایید. انحراف از مسیر حیوان خطرناک‌تر هست و منجر به برخورد شما با یک وسیله نقلیه دیگر یا یک درخت می‌شود که به مراتب خطرناک‌تر است. از مسیر خود منحرف نشوید و با فشار دادن ترمز سعی کنید که از شدت ضربه بکاهید.

11- به سمت در خم شوید!

اگر به یک حیوان بزرگ برخورد کردید؛ سعی کنید بدن خود را به سمت درهای ماشین متمایل نمایید. حیوانات هنگام برخورد با ماشین تمایل دارند از روی آن بغلطند که منجر به آسیب دیدن مرکز شیشه جلو و سقف می‌شود.

سفر در جاده به خصوص در جاده‌های جنگلی علاوه بر خطرات رایج در رانندگی، خطر برخورد با حیوانات را نیز در پی دارد. تصادف با حیوانات بسیار ترسناک است و ایمنی راننده را به طور جدی به خطر می‌اندازد؛ همچنین حیات جانوران را نیز تهدید می‌کند. بنابراین برای حفظ جان خود و حفاظت از حیات وحش باید نکات ایمنی مانند کاهش سرعت، استفاده از نور بالا، حفظ فاصله ایمن، استفاده از بوق و فلاش چشمک‌زن، رانندگی در لاین میانی و… را با دقت رعایت کنید. علاوه بر این‌ها به زمان و فصل اوج فعالیت‌های حیوانات توجه ویژه‌ای داشته باشید. لازم است بدانید که اکثر تصادفات با حیوانات در زمان گرگ و میش رخ می‌دهد؛ پس در این اوقات باید در بالاترین سطح هوشیاری باشید. در صورت بروز تصادف بهتر است که از مسیر خود منحرف نشوید؛ با نهایت توان ترمز بگیرید و بدن خود را به سمت درهای ماشین خم کنید تا بتوانید صدمات ناشی از تصادف را به حداقل برسانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا