ایمنی رانندهایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

15 راهكار براي كنترل احساسات هنگام رانندگي

آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه احساسات شما هنگام رانندگي تا چه حد مي‌تواند خطرساز باشد يا چه تاثيري بر بروز رفتارهاي پرخاشگرانه و رانندگي پرخطر دارد؟ در اين مطلب به طور مفصل به اين موضوع مي‌پردازيم.

رانندگي با هيجان، شعف، ترس، غم و اضطراب، حواس شما را پرت خواهد كرد و حوادثي سهمگين به بار مي‌آورد. حفظ آرامش و كنترل احساسات هنگام رانندگي، نقشي پررنگ در حفظ ايمني راننده و سرنشينان دارد. پس هر حس و حالي كه داريد را كنار بگذاريد و با حواس جمع رانندگي كنيد.

ايمني راننده در گروي حفظ آرامش و تمركز كامل است. احساس شما بر نحوه رانندگي و واكنش شما به شرايط جاده تاثير مي­گذارد. تصور كنيد در راه عروسي بهترين دوستتان هستيد و ذهن شما هيجان­زده روي اين موضوع متمركز است. در حالي که مشتاق رسيدن به عروسي هستيد؛ تصميم مي‌گيريد در چراغ راهنمايي بعدي، يك ثانيه وقت بگذاريد و مدل مو يا وضعيت كراوات خود را بررسي كنيد. حالا صحنه متفاوت ديگري را تصور كنيد؛ در حالي از سر كار برمي‌گرديد كه همكارتان به شما گفته كه شركت در حال تعديل نيرو است.

اكنون تنها چيزي كه در ذهن شماست همين موضوع است و به اين فكر مي‌كنيد كه آيا نفر بعدي شما هستيد و در نتيجه ناراحت، عصبي و كمي نا اميد خواهيد بود. فكر مي‌كنيد رانندگي شما در هر يك از اين شرايط چگونه تحت تاثير قرار مي‌گيرد؟ به عنوان مثال، اگر هنگام رفتن به عروسي، وسيله نقليه جلويي كند حركت كند يا هنگام ناراحتي، ماشيني به طور غيرمنتظره جلوي شما بيايد؛ چه واكنشي نشان مي‌دهيد. هر يك از اين موارد مي‌تواند منجر به بروز رفتارهاي پرخاشگرانه و رانندگي پرخطر شود و در نتيجه خسارات مالي و جاني به بار بياورد. بنابراين كنترل احساسات هنگام رانندگي براي حفظ ايمني راننده و سرنشينان بسيار مهم است. در ادامه راهكارهايي براي انجام اين امر ارائه مي‌دهيم.

احساسات چگونه رانندگي ما را تحت تاثير قرار مي‌دهند؟

هر نوع احساس شديدي اعم از اضطراب، خستگي، ترس و حتي احساسات مثبت، رانندگي شما را تحت تاثير قرار خواهند داد. در اثر اين احساسات:

  • ممكن است به يك نقطه خيره شويد و اصطلاحاً ديد تونلي پيدا كنيد و در نتيجه متوجه اتفاقات اطراف نشويد.
  • ممكن است دير متوجه اتفاقات اطراف شويد و در نتيجه زمان واكنش شما نيز كند شود.
  • ممكن است توانايي پيش‌بيني خطرات پيش رو را از دست بدهيد و در نتيجه تصميمات خطرناك بگيريد يا سرعت خود را افزايش دهيد.
  • ممكن است خشمگين شويد و با بقيه راننده‌ها مشاجره كنيد كه يكي از خطرناك‌ترين احساساتي است كه مي‌توانيد در جاده تجربه كنيد.

راه‌هايي براي كنترل احساسات هنگام رانندگي

همانطور كه گفتيم؛ عدم كنترل احساسات، ايمني راننده را در معرض خطرات جدي قرار مي‌دهد. براي جلوگيري از وقوع چنين اتفاقي، نكات زير را مدنظر قرار دهيد:

1- نفس عميق بكشيد.

نفس عميق فقط مختص كلاس‌هاي يوگا و مديتيشن نيست؛ به آرام كردن اعصاب شما در موقعيت‌هاي احساسي نيز كمك مي‌كند. اگر مجبور به رانندگي هستيد؛ يك يا دو لحظه وقت بگذاريد؛ چشمان خود را ببنديد و چند نفس عميق و آرامش‌­بخش بكشيد.

2- استراحت كنيد.

اگر نفس عميق براي آرام كردن شما كافي نيست؛ از جاده خارج و از ماشين پياده شويد؛ كمي استراحت كنيد و در صورت امكان كمي آب و غذا بخوريد.

3- موسيقي آرامش‌بخش گوش كنيد.

موسيقي‌هاي مختلف تاثير متفاوتي روي خلق‌وخوي شما مي‌گذارند. براي كنترل احساسات هنگام رانندگي همان موسيقي را گوش كنيد كه به شما آرامش مي‌دهد.

4- به موضوع ديگري فكر كنيد.

شايد گفتنش راحت‌تر از انجامش باشد ولي در حين رانندگي سعي كنيد به چيزي غير از موضوعي كه شما را ناراحت كرده است؛ فكر كنيد.

5- آهسته برانيد.

رانندگي با اين حس كه بايد عجله كنيد؛ شما را مضطرب و بي‌تاب مي‌كند. رانندگي در چنين شرايطي يكي از دلايل اصلي بروز تصادفات و به خطر افتادن ايمني راننده و سرنشينان است.

6- رانندگي را به شخص ديگري محول كنيد.

اگر با شخص ديگري هستيد كه شرايط روحي بهتري از شما دارد؛ از او بخواهيد كه رانندگي كند.

7- موقعيت بدني خود را تنظيم كنيد.

تنظيم موقعيت خود در ماشين و شل نگه داشتن بدن مي‌تواند به كاهش اضطراب كمك كند. اگر فرمان را خيلي محكم نگه­ داشته‌ايد؛ دست و انگشتان خود را شل كنيد. اگر روي فرمان خم شده‌ايد؛ عقب‌تر برويد و صندلي ماشين را تنظيم كنيد تا راحت‌تر باشيد. بد نيست گاهي شانه‌هاي خود را به سمت بالا و پايين حركت دهيد و فك خود را باز نگه داريد. وقتي پشت چراغ قرمز هستيد؛ دستان خود را بكشيد تا هرگونه تنش عضلاني را از خود دور كنيد.

8- فاصله خود را با ساير خودروها افزايش دهيد.

اگر مي‌ترسيد كه تصادف كنيد؛ فاصله خود با ديگر ماشين‌ها را بيشتر كنيد. اگر در شب يا هواي بد رانندگي مي‌كنيد؛ فاصله بيش‌تري در نظر بگيريد تا در صورت لزوم بتوانيد ترمز كنيد.

9- مسير را از قبل بررسي كنيد.

اگر به مقصد جديدي سفر مي‌كنيد؛ مسير را از قبل بررسي و شناسايي كنيد تا با استرس كم‌تري رانندگي كنيد.

10- زودتر حركت كنيد.

اگر نگرانيد كه دير نرسيد؛ با احتساب زمان ترافيك و…، زودتر حركت كنيد تا مجبور نشويد با عجله رانندگي كنيد.

11- عصبي نشويد.

اجازه ندهيد كه رفتار اشتباه راننده‌هاي ديگر شما را عصباني كند و به حفظ ايمني خود فكر كنيد.

12- در صورت امكان رانندگي نكنيد.

در صورت امكان مي‌توانيد با استفاده از قطار، اتوبوس يا هواپيما به مقصد برويد. تا حد ممكن وقتي كه داراي احساسات شديد هستيد از رانندگي كردن بپرهيزيد.

13-  از راننده‌هاي بي‌احتياط دوري كنيد.

اگر راننده­اي حالت تهاجمي داشت؛ فاصله خودروي خود با خودروي او را بيشتر كنيد. درگير نشويد و با شتاب‌گيري، ترمز گرفتن يا انحراف ناگهاني واكنش نشان ندهيد.

14- بي‌دليل بوق نزنيد.

بوق زدن بدون دليل و از روي احساسات هم تمركز شما، هم ساير راننده‌ها و هم حتي عابران پياده را بر هم مي‌زند.

15- تلفن همراه خود را خاموش كنيد.

استفاده از تلفن همراه هم استرس شما را افزايش مي‌دهد و هم به راحتي احساسات شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

 

همانطور كه گفتيم؛ ايمني راننده تا حد زيادي در گروي احساسات وي است. بنابراين اگر مي‌خواهيد سلامت به مقصد برسيد؛ كنترل احساسات هنگام رانندگي و حفظ آرامش امري الزامي است. براي كنترل و مديريت احساسات، موقعيت بدني خود را تنظيم كرده و تلفن همراه را خاموش كنيد؛ موسيقي‌هاي آرامش‌دهنده گوش دهيد؛ در صورت امكان بايستيد و آب بنوشيد؛ نفس عميق بكشيد؛ افكار و عوامل مزاحم را از خود دور كنيد و از رفتار بقيه عصبي نشويد تا به سلامت به مقصد برسيد و بعد موضوع پيش آمده را حل و فصل كنيد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا