ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

15 نکته ایمنی ساده که به حفظ جان شما در رانندگی کمک می‌کنند

با رعایت چند نکته ساده، گامی بزرگ در جهت حفظ جان خود و سایر سرنشینان بردارید!

عدم رعایت نکات ایمنی ساده اما مهم عاملی موثر در وقوع تصادفات شهری است و نقشی نامطلوب در بحث ترافیک و تهدید جان انسان‌ها ایفا می‌کند. با رعایت چند نکته ساده به حفظ جان خود، عزیزانتان و دیگر کاربران جاده کمک کنید.

نکات ایمنی ساده‌ای که به حفظ جان شما کمک می‌کنند

ایمنی پایین خودرو، کیفیت نامطلوب جاده و خطای انسانی سه عامل اصلی بروز تصادفات جاده‌ای هستند. رعایت نکات ایمنی مربوط به قبل و حین رانندگی کمک شایانی به کاهش خطای انسانی می‌کند. بعضی از این نکات آنقدر بدیهی هستند که به آن‌ها توجه نمی‌کنیم! از این رو در این مطلب سعی کرده‌ایم لیستی از نکات ساده اما مهم برای حفظ جان راننده و سرنشینان را فراهم کنیم.

1- نقاط کور را بررسی کنید.

رانندگی در بزرگراه‌ها مملو از نقاط کور است! بنابراین اشاره به این موضوع در لیست ما خالی از لطف نیست! در ترافیک‌های سنگین، قبل از پارک موازی، تغییر خط و هر مانوری مواظب خودروهای پشتی باشید. با توجه به نقاط کور سایر راننده‌ها و تلاش برای دوری از آن‌ها، جاده را به مکانی امن‌تر تبدیل کنید.

2- آینه دید عقب را قبل از ترمز ناگهانی بررسی کنید.

همه ما می‌دانیم که آینه عقب را باید قبل از گرفتن ترمز بررسی کنیم اما این نکته را در لحظه فراموش می‌کنیم! یک نگاه سریع به آینه می‌تواند از برخورد شما با خودروهای پشتی جلوگیری کند. بررسی مکرر آینه عقب به خصوص هنگام کاهش ناگهانی سرعت الزامی است.

3- آینه سمت چپ را قبل از خروج از میدان بررسی کنید.

علاوه بر توجه به چراغ‌های راهنمایی، خط‌کشی‌های جاده و استفاده مناسب از راهنماها باید مراقب موتور‌سوارها نیز باشید. پس از بررسی ترافیک سمت راست به دنبال موتور‌سوارانی باشید که هنگام پیچیدن به سمت چپ به طرف شما حرکت می‌کنند. آینه‌های کناری در این موقعیت بهترین دوست شما هستند!

4- کمربند ایمنی سرنشینان را چک کنید.

بررسی منظم کمربند ایمنی سرنشینان، شما را از نیاز به تعمیر یا تعویض تسمه‌ها قبل از وقوع حادثه آگاه می‌کند.

5- به مسافران اجازه ندهید پای خود را روی داشبورد بگذارند!

داشبور خودرو به عنوان مکانی برای استراحت مسافر طراحی نشده است! دراز کردن پا روی داشبورد عواقب ناگواری دارد. وقوع تصادف در این شرایط و باز شدن کیسه هوا، پاهای مسافر را به سمت بدنش حرکت می‌دهد و حادثه‌ای دلخراش به جای می‌گذارد. اگر نمی‌توانید مسافر خود را متقاعد کنید، بد نیست که از وی بخواهید تصاویر دردناک مربوط به این نوع حوادث را ببیند.

6- فاصله خود با سایر خودروها را حفظ کنید.

با ایجاد فضای کافی بین خود و خودروی جلویی از بروز تصادف در صورت کاهش ناگهانی سرعت یا توقف کامل جلوگیری کنید.

7- زیر ماشین خود را بررسی کنید.

این نکته شاید در حفظ جان یک انسان تاثیر چندانی نداشته باشد اما مطمئناً دوست نداریم که به گربه‌ها هم آسیبی وارد شود! گربه‌ها معمولاً در هوای بارانی به زیر ماشین‌ها پناه می‌برند یا در هوای سرد با پناه بردن به زیر ماشین‌هایی که تازه خاموش شده‌اند سعی می‌کنند خود را گرم نگه دارند. پس قبل از شروع به حرکت لطفاً زیر ماشین و بالای لاستیک‌ها را بررسی کنید.

8- از چراغ‌های خطر برای کمک به دیگران استفاده کنید.

اگر در بزرگراه‌ها یا جاده‌های دوطرفه متوجه مانع یا تصادفی شدید با روشن کردن چراغ‌های خطر، سایر کاربران جاده را از خطرات احتمالی پیش رو آگاه کنید.

9- با استفاده از چراغ‌های جلو به حفظ ایمنی سایر کاربران جاده کمک کنید.

خودروهای هوشمند مجهز به حسگرهایی هستند که با تشخیص دید کم اقدام به روشن کردن چراغ جلو می‌کنند. اما روشن کردن چراغ خودروهای قدیمی فقط به دست انسان ممکن است! اگر در جاده کم‌نور دیدید که راننده‌ای فراموش کرده چراغ‌های جلو را روشن کند، با خاموش و روشن کردن چراغ‌های جلوی خودروی خود به وی هشدار دهید.

10- مراقب موتورسیکلت‌سوارها باشید!

آمار مرگ‌ومیر موتورسواران در تصادفات جاده‌ای 52 برابر سرنشینان خودروها است؛ بنابراین در جاده باید خیلی مراقب این افراد باشید. اگر پشت سر یک موتورسوار رانندگی می‌کنید، فضای بیشتری به وی بدهید تا در صورت مواجه ناگهانی با یک مانع ایمنی بیشتری داشته باشد. هنگام بررسی آینه‌ها و نقاط کور یا هنگام خروج از پارک، توجه ویژه‌ای به موتورسوارها داشته باشید. متاسفانه بعضی از موتورسوارها بین خطوط رانندگی می‌کنند ( به خصوص در ترافیک‌های کند). حواستان به این موضوع باشد و هنگام تغییر مسیر بیشتر مراقب باشید.

11- کفش خود را خشک نگه دارید!

خیس بودن کفش منجر به لیز خوردن پای شما روی پدال گاز و ترمز می‌شود. با استفاده از یک کفی مناسب برای خودرو، کفش خود را خشک نگه دارید. ضمناً کف کفش شما نباید ضخامتی کمتر از 10 میلیمتر داشته باشد و به اندازه کافی باریک باشد تا از فشار دادن تصادفی دو پدال به طور همزمان جلوگیری کند.

12- به چشم‌پزشک مراجعه کنید!

بینایی ضعیف راننده و دید کم وی یکی از عوامل اصلی وقوع تصادف است. این موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که ممکن است بدون اینکه متوجه بشوید تا 40 درصد بینایی خود را از دست دهید. اگر حداقل سالی یک بار به چشم‌پزشک مراجعه کنید با دریافت عینک در صورت نیاز به سادگی از بروز تصادف جلوگیری خواهید کرد.

13- تلفن همراه خود را در حالت پرواز قرار دهید.

آمار نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه حین رانندگی یکی از عوامل اصلی کاهش ایمنی و افزایش تصادفات است. برای کاهش تلفات ناشی از این امر، تلفن همراه خود را روی حالت پرواز قرار دهید و لیست پخش خود را قبل از حرکت تنظیم کنید. اگر تلفن شما فاقد حالت پرواز است، آن را کلاً خاموش نمایید.

14- زودتر حرکت کنید.

ترس از دیر رسیدن منجر به رانندگی کردن با سرعت بالا می‌شود. کافی است 10 دقیقه زودتر حرکت کنید تا با سرعتی مطمئن به مقصد برسید.

15- در مناطق ممنوعه اتوبوس و کامیون رانندگی نکنید.

رانندگی بین دو اتوبوس یا کامیون، زیر درب سمت راست سرنشین و کل سمت راننده چنین ماشین‌هایی به شدت خطرناک است زیرا نقطه کور راننده‌های آن‌ها هستند. پس از رانندگی کردن در چنین نقاطی به شدت دوری کنید. فرقی نمی‌کند که ماشین شما چقدر بزرگ و ایمن باشد، در هر حال در رقابت با یک کامیون جان سالم به در نخواهد برد.

همانطور که دیدیم، رانندگی ایمن مستلزم توجه به نکات ریز و درشت مختلفی است که در عین سادگی، اهمیت بالایی در حفظ جان ما دارند. پس با رعایت نکات ایمنی به کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ جان خود کمک کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا