ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ایرانندگی ایمن

8 نکته مفید برای راننده‌های عصبی

رانندگی مسئولیت زیادی به همراه دارد که می‌تواند منجر به احساساتی یا عصبی شدن ما شود. راننده عصبی نه تنها جان خود بلکه جان سایر کاربران جاده را نیز به خطر می‌اندازد. پس چگونه هنگام رانندگی با اضطراب کنار بیاییم؟

یکی از دلایل اصلی وقوع تصادفات جاده‌ای، خطاهای انسانی است که این عامل با عصبی شدن راننده شدت می‌گیرد. بنابراین با گوش دادن به موسیقی، رانندگی در مسیرهای آشنا، معاینه فنی خودرو و… سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

8 راهکار برای حفظ آرامش هنگام رانندگی

دلایل زیادی برای عصبی شدن یک راننده وجود دارد. به عنوان مثال، احتمال عصبی شدن یک راننده تازه‌کار به دلیل عدم مهارت کافی در کنترل خودرو نسبتاً زیاد است. علاوه‌بر این، تنهایی رانندگی کردن نیز می‌تواند منجر به عصبی شدن یک راننده تازه‌کار شود. همچنین، رانندگی در شب به خصوص در جاده‌های ناآشنا یکی از اصلی‌ترین دلایل مضطرب شدن راننده‌هاست. رانندگی در مسیرهای طولانی مانند بزرگراه‌ها نیز استرس‌زا می‌باشد. طعم تلخ تصادف در تجربه‌های پیشین نیز یکی دیگر از دلایل عصبی شدن راننده‌هاست. بنابراین محرک‌های مختلفی برای احساساتی شدن یک راننده وجود دارد؛ محرک‌هایی که ایمنی راننده و سایر سرنشینان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. پس برای حفظ ایمنی و فرار از تصادفات جاده‌ای باید احساسات خود را به خوبی کنترل کنید. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

1- معاینه فنی خودرو

بخشی از اضطراب رانندگی به دلیل عدم تسلط بر کنترل تمام عناصر موجود در جاده است. درست است که شما کنترلی بر سرعت سایر خودروها یا رفتار سایر راننده‌ها در دوربرگردان‌ها ندارید اما می‌توانید سطح ایمنی خودروی خود را کنترل کنید. ماشین خود را به طور منظم سرویس کرده و از سلامت لاستیک‌ها مطمئن شوید زیرا نقشی اساسی در حفظ ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای ایفا می‌کند. بررسی مداوم و نگهداری درست از خودرو به شما اجازه می‌دهد پشت فرمان کمی بیشتر استراحت کنید.

2- ذهن آرام

یک نکته مهم برای کنار آمدن با اضطراب رانندگی، شناخت ذهن خود است. وقتی استرس دارید یا تحت فشار هستید به جنگ با اعصاب نروید! بلکه کمی صبر کنید تا حس راحتی و اعتمادبنفس به شما برگردد. اگر در وضعیت ذهنی آرام‌تری باشید، شانس بیشتری نیز برای کنترل اعصاب خود حین رانندگی دارید.

3- موسیقی کلاسیک آرام

با توجه به رابطه مستقیم آرامش اعصاب با موسیقی شاد، چرا هنگام رانندگی موسیقی شاد گوش نمی‌کنید؟ البته صدای موسیقی نباید آنقدر بلند باشد که حواس شما را پرت کند و نه آنقدر کم که تاثیری بر کاهش اضطراب شما نداشته باشد. موسیقی کلاسیک آرام نیز کمک شایانی به تسکین اعصاب و افزایش تمرکز می‌کند.

4- رانندگی در کنار سایر افراد

همانطور که قبلاً هم گفتیم، تنها رانندگی کردن می‌تواند محرکی برای مضطرب شدن راننده باشد. بنابراین بهتر است کنار یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان رانندگی کنید. حرف زدن با سایر سرنشنینان مثل موسیقی عمل می‌کند. البته این موضوع برای بعضی از افراد برعکس است یعنی رانندگی کنار دیگران نوعی فشار و استرس به آن‌ها وارد می‌کند. پس باید ببینید که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید و کدام حالت را ترجیح می‌دهید.

5- رانندگی در مسیرهای آشنا

برای تسکین اعصاب خود بهتر است در مسیرهای آشنا رانندگی کنید. در این صورت می‌دانید که کی باید به راست بپیچید، از کدام خروجی خارج شوید یا کجا جاده دو بانده می‌شود. پس در کل کمتر شگفت‌زده می‌شوید!

6- استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب

حتی اگر بدانید که کجا باید بروید، تجسم نقشه جاده به حفظ آرامش شما کمک می‌کند. با استفاده از مسیریاب می‌دانید چه چیزی سر راه شماست، کجا باید بپیچید و چه مدت از سفرتان باقی مانده است. همچنین اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت ترافیک مسیر موردنظر کسب می‌کنید. بنابراین با ورود به یک ترافیک سنگین غافلگیر و عصبی نمی‌شوید. ضمناً با مسیریاب در صورت نیاز می‌توانید مسیر خود را تغییر دهید.

7- ماشین تمیز، ذهن پاک

ماشین تمیز نیز درست مثل خانه تمیز به آرامش شما کمک می‌کند. اگر ماشین پر از آشغال باشد، ممکن است استرس بگیرید. نامرتب بودن زیر پای راننده می‌تواند خیلی خطرناک باشد زیرا ممکن است زباله زیر پدال ترمز گیر کند. تمیز کردن بدنه خودرو نیز خالی از لطف نیست. به عنوان مثال، کثیف و ناخوانا شدن پلاک به خودی خود جرم محسوب می‌شود.

8- توجه به اصول اولیه رانندگی

با تمرین عادات خوب رانندگی مانند چک کردن مداوم آینه‌ها هنگام دور زدن یا پارک، حفظ فاصله ایمنی با سایر خودروها، راهنما زدن و… به کاهش اضطراب رانندگی کمک کنید.

حالا می‌دانید چگونه با اضطراب رانندگی کنار بیایید. در وهله اول مطمئن شوید که خودروی شما برای سفر بعدی آماده است. برای انجام این امر، ماشین خود را سرویس کنید و فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم نمایید. در صورتی که از تنها رانندگی کردن می‌ترسید، همراه یکی از اعضای خانواده یا دوستان سفر کنید. در صورت امکان، مسیری آشنا برای رسیدن به مقصد انتخاب نمایید و در هر حال از یک مسیریاب مناسب کمک بگیرید. گوش دادن به موسیقی آرام با صدای متوسط، توجه به اصول اولیه رانندگی و نظافت خودرو را فراموش نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا