آزادراه کرج - چالوس (محور چالوس)معرفی محور

معرفی محور کرج-چالوس

معرفی محور کرج-چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای جاده‌ای در ایران است که ارتباط بین شهرهای تهران و مازندران را برقرار می‌کند. این محور از طریق تونل‌های بزرگ و پل‌های مهمی که در طول مسیر قرار دارند، امکان سفر سریع و آسان بین این دو شهر را فراهم می‌کند.

محور کرج-چالوس از جاده‌های پرترافیک و پرمخاطره ایران به شمار می‌آید، زیرا در فصل‌های پرترافیک سال، تعداد زیادی از مسافران و گردشگران برای سفر به شمال کشور از این محور استفاده می‌کنند. به همین دلیل، اقداماتی برای بهبود و افزایش ایمنی و رفاه رانندگان در این محور انجام شده است، از جمله ساخت تونل‌ها و پل‌های جدید، توسعه و بهسازی بخش‌های مختلف این محور. همچنین این جاده در کنار رو کن قرار داشته و حدود ۱۶۶ متر طول دارد.

در این جاده، مناظر زیبایی همچون جنگل سپیدار، چندین رودخانه، تونل نامیر و روستاهای ارنگه، کندر و مروس به روایت مناظر فوق العاده دیدنی قابل مشاهده است؛ با توجه به شیب تند و پیچ‌و‌خم‌های زیاد جاده، رانندگی در این مسیر ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل، احتیاط و توجه بیشتر در هنگام رانندگی در این جاده ضروری است. این جاده، یکی از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور است و گاهی در تعطیلات، باعث ترافیک‌های سنگین می‌شود. چون این جاده یکی از پر رفت‌وآمدترین جاده‌های کشور است. در فصل زمستان به علت برف و یخبندان، برای جلوگیری از خطر بهمن در مواقع بحرانی تردد ممنوع می‌شود. در ادامه به تاریخچه ساخت این محور خواهیم پرداخت.

جهت اطلاع از آخرین وضعیت ترافیکی و مشاهده تصاویر دوربین‌های جاده‌ای این محور بهه صفحه اطلاعات آن به لینک زیر مراجعه کنید:

صفحه اطلاعات آنلاین محور چالوس-کرج


تاریخچه ساخت جاده چالوس

پروژه احداث جاده چالوس یا  «جاده مخصوص» که با نام رسمی جاه ۵۹ شناخته شد، یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های راهسازی تاریخ مدرن ایران بوده است؛ همان جاده ای که سینه‌اش انباشته از خاطرات جمعی چند نسل است. با جاذبه‌های گردشگری و زیباترین مواهب طبیعت!

جاده‌ای به زیبایی یک شعر. تنیده در کوهستان‌های البرز. پیچ در پیچ و قدم به قدم ترانه‌ای از سبزی روح بهار و رنگواره‌های پاییز. خنکای آبشارهای خروشان در دل بعد از ظهرهای تابستانی و آرامشی از جنس درخت سرو در غروب‌های زمستانی. با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، مناظر زیبا و طبیعت دلپذیر اطراف محور کرج-چالوس نیز از جذابیت‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که باعث شده است که این محور علاوه بر حمل و نقل، گردشگران زیادی را نیز جذب کند.

اما این جاده زیبا، فرآیند بسیار سخت، پیچیده و طاقت فرسایی را جهت احداث پشت سر گذرانده است اما با دانستن زمان ساخت آن شگفت زده خواهید شد. پروژه‌های راهسازی عموما به این معروف هستند که زمان زیادی برای اجرایشان نیاز است. به طوری که مثلا عملیات ساخت اتوبان تهران – شمال پس از گذشت بیست و شش سال هنوز به پایان نرسیده. آن هم در دورانی که به لحاظ ابزارها و تکنولوژی‌های راهسازی فرسنگ‌ها جلوتر از زمان اجرای پروژه جاده چالوس است. با این همه نکته جالب در خصوص جاده چالوس این است که از آغاز ساخت آن تا رسیدن به مرحله بهره برداری زمان زیادی نیز سپری نشد.

پروژه ساخت جاده چالوس در سال ۱۳۱۰ کلید خورد و در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید. اما حقیقت این است که آنچه ما امروز با نام جاده چالوس می‌‌بینیم در آغاز اصلا چنین سیمایی نداشت. اما تاریخ صد البته این را هم می‌گوید که تا قبل از صبح روز جمعه دهم آذر ۱۳۱۲، اصلا جاده‌ای در ایران برای سفر خودرویی از جنوب به شمال کشور وجود نداشت. تا پیش از این فقط مالروهای کوهستانی بودند و شاید اسب‌ها و سوارکارانی جسور. تاریخ ذکر کرده که حتی پادشاهان قاجار نیز هر تابستان سوار بر درشکه‌های سلطنتی راه همین مالروها و گذرگاه‌های صعب العبور را برای رسیدن به ییلاق محبوبش، شهرستانک طی می‌نمودند.

نکته حائز اهمیت آن است که ایران در پایان عهد قاجار صاحب حدود سه هزار کیلومتر جاده زمینی بود و در پایان سلطنت رضاشاه این رقم به بیست و چهار هزار کیلومتر رسید. در واقع جاده‌های ایران در عرض کمتر از پانزده سال هشت برابر شدند و این معادل است با رشد اقتصادی هشتصد درصدی! با ذکر این نکته که بسیاری از این جاده‌ها و از جمله جاده چالوس در آغاز بهره برداری چندان کامل نبودند. نقص‌ها و کاستی‌های بسیاری وجود داشتند که برخی در سال‌های بعد ترمیم و برطرف شدند و برخی نیز هرگز برطرف نشدند.

محور کرج – چالوس

تونل حیاتی کندوان

بی شک تونل کندوان جزو مشهورترین‌ تونل‌های ایران است؛ به طوری که شاید اکثر ایرانیان معروف‌ترین تونل‌ را با کندوان می‌شناسند. ساخت تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و در سال ۱۳۱۷ به پایان رسید. تا پیش از به بهره برداری رسیدن تونل کندوان خودروها مجبور بودند برای ادامه مسیر خود در راهی پر پیچ و خم، کوه بزرگی را دور بزنند. ساخت تونل کندوان گرچه تنها پانزده دقیقه از مسیر کرج به چالوس را کوتاه‌تر ساخت؛ اما جان‌های زیادی را نیز نجات داد.

گرچه ساخت تونل کندوان یکی از مهم‌ترین نواقص ایمنی جاده چالوس را برطرف ساخت؛ اما اگر بنا باشد جانب انصاف را نیز رعایت کنیم این را هم باید گفت که با توجه به شرایط جغرافیایی این مسیر، جاده چالوس را ابدا نمی‌توان جاده چندان امنی دانست. این جاده با قدمت صد و شصت کیلومتری با تمام زخم‌ها و کاستی‌هایش به امروز رسیده و در این سال‌ها تنها زیبایی آن زبانزد بوده و نسیم‌های معطرش؛ و نه صد البته امنیت آن.

اتوبان تهران – شمال احتمالا محور ایمن‌تری خواهد بود. آزادراهی که رکورددار یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های ساخت جاده در جهان مدرن است. آن هم نه در ابتدای قرن بیستم بلکه یک قرن بعد از آن. کارگزاران اصلی پروژه جاده چالوس کمپانی‌های آلمانی و بریتانیایی بودند و درست چند سال بعد آلمان‌ها به لهستان حمله بردند و جنگ جهانی دوم آغاز شد. جالب هم اینکه طراح و نقشه بردار ارشد پروژه ساخت جاده چالوس یک مهندس لهستانی به نام چرنتلسکی بود. کارگزاران اتوبان تهران شمال نیز چند کمپانی چینی‌اند که البته از حق نگذریم کار را سریع‌تر از کارگزاران قبلی و کمپانی‌ها و تعاونی‌های داخلی پیش بردند.


“جاده چالوس زیباترین جاده ایران برای گردشگری”

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا