کمربند ایمنی خود را ببندیم
کمربند ایمنی به منظور حفظ ایمنی سرنشین خودرو در برابر جنبشهای آسیبآور که ممکن است در اثر تصادف یا توقف ناگهانی به وجود آید، طراحی شده است. کمربند ایمنی جان حدود ۱۴۹۵۵ نفر را در سال ۲۰۱۷ نجات داده است. برای راننده و مسافر صندلی جلو، استفاده از کمربند ایمنی، خطر آسیب دیدگی منجر به فوت را حدود ۵۰ درصد کاهش میدهد.
قوانین استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از آن را افزایش میدهد.
چرا کمربند ایمنی مهم است
کمربند ایمنی باعث میشود افراد در هنگام تصادف با فضای داخلی خودرو برخورد نکنند. همچنین برای مدیریت نیروهای بدن طراحی شدهاند.
در هنگام تصادفات، سرنشینان بدون کمربند با همان سرعت خوردرو به جلو پرتاب میشوند. کمربندهای ایمنی با ایمن سازی افراد روی صندلیها، به جلوگیری و یا کاهش آسیبهای ناشی از برخورد جلوگیری میکنند. هرچه زمان برخورد افراد به جلوی اتومبیل در هنگام تصادفات طولانیتر باشد، آسیب دیدگی کمتر است.
کمربندهای ایمنی به منظور پخش نیرو در قسمتهای استخوانی قوی بدن مانند شانهها، قفسه سینه و لگن طراجی شده است. همچنین از بیرون افتادن افراد از خودرو، اتفاقی که با خطر آسیب فراوان و مرگ همراه است، در زمان تصادف جلوگیری میکند.
احتمال مرگ و میر تعداد سرنشینانی که در تصادفات از اتومبیل به بیرون پرتاب میشوند تقریبا دوبرابر سرنشینانی است که از خودرو به بیرون پرتاب نمیشوند.
آمارها
سرنشینان بدون کمربند میتوانند افراد دیگر در خودرو را در معرض خطر قرار دهند. در تصادف از جلو، راننده و سرنشین جلو در معرض خطر از طرف سرنشینان پشت میباشند و در تصادف از کنار، سرنشینانی که کنار سرنشینان بدون کمربند نشستهاند در معرض خطر قرار دارند. طبق مقالهای که در سال ۲۰۰۴ منتشر گردید، احتمال آسیب دیدگی یا مرگ ناشی از اینگونه تصادفات میتواند تا ۴۰ درصد افزایش یابد. در تصادف از جلو، اگر سرنشین صندلی عقب پشت راننده کمربند نبسته باشد، خطر مرگ برای راننده را ۱۳۷ درصد افزایش میدهد.
استفاده از کمربند ایمنی هم در صندلیهای جلو و هم در صندلیهای عقب خطر صدمه جدی یا مرگ در اثر تصادف را کاهش میدهد.
تحقیقات نشان داده است که استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو، خطر آسیب دیدگی را ۴۵ درصد کاهش میدهد.
استفاده از کمربند ایمنی در میان جوانان و مردان کمتر است. در سال ۲۰۱۷، ۸۷ درصد از جوانان ۱۶ تا ۲۴ سال در صندلی جلو، از کمربند ایمنی استفاده میکردند و این درحالی است که ۹۰ درصد افراد ۲۵ تا ۶۹ سال و ۹۱ درصد افراد ۷۰ سال به بالا از کمربند استفاده میکردند. ۹۲ درصد از سرنشینان زن در صندلی جلو از کمربند ایمنی استفاده میکنند و این آمار برای مردان ۸۸ درصد است.
تحقیقات همچنین نشان میدهد که استفاده از کمربند در بین سرنشینان وسایل نقلیه قدیمی و در بین رانندگانی که الکل مصرف کردهاند کمتر است.
طبق مطالعه دیگری که به مدت ۱۰ سال در سال ۲۰۱۰ انجام شده است، استفاده از کمربند ایمنی در شب ۱۸ درصد کمتر از روز بوده است.
طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۲ در امریکا انجام شده است، مهمترین دلیل برای استفاده نکردن از کمربند ایمنی در میان افرادی که همیشه از کمربند استفاده میکردهاند، رانندگی در مسافت کوتاه، فراموشی و ناراحتی بوده است. دلیل استفاده نکردن از کمربند ایمنی در میان افرادی که هرگز از کمربند ایمنی استفاده نکردهاند، راحت نبودن در هنگام استفاده، اعتقاد به عدم ضرورت و عدم تمایل به انجام کاری که گفته شده انجام دهند، بوده است. طبق نظر سنجی دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است نشان داده شده است که دلیل اصلی عدم استفاده از کمربند ایمنی در صندلی عقب، ایمنتر بودن صندلی عقب نسسبت به صندلی جلو بوده است.