آزادراه تهران - قائم‌‌شهر (محور فیروزکوه)معرفی محور

جاده‌ای است از تهران به مازندران که به جاده فیروزکوه معروف است و جاده سوادکوه نیز نامیده می‌شود و از تهران تا قائمشهر و سپس به ساری امتداد می‌یابد.

این جاده ابتدا از تهران شروع سپس به شهر بومهن در استان تهران رسیده و از آنجا به قائم شهر در استان مازندران ختم می‌شود.

همچنین این جاده طولانی‌ترین محور در بین جاده‌های استان است. این جاده از آمار تصادفات کمتری برخودار است و به همین علت به دلیل حجم زیاد ترافیک در محور هراز در بیشتر مقاطع سال اکثر ماشین آلات و خودروهای سنگین اعم از کامیون‌ها و تریلرها از این محور وارد استان می‌شوند. طبق آمار اعلام شده سالانه حدود ۲۵٪ مسافران نوروزی و تابستانی از این جاده برای ورود به استان استفاده می‌کنند.

جاده فیروزکوه یا همان محور سوادکوه بعد از جاده کندوان و هراز قدیمی‌ترین جاده استان از نظر تاریخ افتتاح محسوب می‌شود. کار ساخت این جاده حدود ۱۶ سال به طول انجامید

جاده بین‌المللی فیروزکوه یکی از سه محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است. طبق آمار حدود ۲۵٪ از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می‌شوند. این محور در بیشتر مواقع از ترافیک کمتری نسبت به محور هراز برخوردار است.

این محور که در نهایت به قائم شهر در مازندران ختم می‌شود از تهران شروع و با پیمودن ۵۴ کیلومتر به شهر بومهن در استان تهران می‌رسد. از آنجا با وارد شدن به راه اصلی می‌توان با طی کردن ۱۷ کیلومتر به شهر دماوند که تقریباً با محور هراز مشترک است رسید. در ادامه با پیمودن ۹۸ کیلومتر به شهر فیروزکوه و با گذر از شهرهای پل سفید؛ زیرآب؛ شیرگاه در شهرستان سوادکوه با طی کردن ۱۰۷ کیلومتر به قائم شهر ختم می‌شود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا