محور قم - اهوازمعرفی محور

اطلاعات محور قم – اهواز

محور قم - اهواز به طول 650 کیلومتر از چهار استان قم، مرکزی، لرستان و خوزستان می‌گذرد که با ماشین شخصی حدود 8 ساعت طول می‌کشد.

محور قم- اهواز یکی از مهم‌ترین محورهای جاده‌ای کشور است. از نظر جغرافیایی استان قم در نیمه شمالی کشور و خوزستان در نیمه جنوبی قرار دارند، بنابراین هنگام سفر در این مسیر از شهرهایی با آب‌وهواهای متفاوت عبور می‌کنید. پس بررسی شرایط جوی کل مسیر قبل از سفر الزامی است. البته تنوع شهرها باعث شده که سفری خاص را نیز تجربه کنید زیرا در هر بخش جاذبه‌های متفاوتی دیده می‌شود.

قم واقع در 140 کیلومتری جنوب تهران در منطقه‌ای خشک و کویری جای دارد. خوزستان نیز با آب‌وهوایی نیمه‌بیابانی و گرم در جنوب غربی کشور واقع است. اما محوری که این دو را به یکدیگر وصل می‌کند از شهرهایی با آب‌وهواهای متفاوت‌تر می‌گذرد. اگر می‌خواهید با جاده قم به اهواز آشنا شوید، این مطلب را بخونید.

معرفی جاده قم به اهواز

این محور به طول تقریبی 650 کیلومتر از قم تا اهواز امتداد یافته است. حدود 340 کیلومتر از آن سربالایی و 305 کیلومتر آن سرپایینی است. ارتفاع بلندترین و پایین‌ترین نقطه آن نیز به ترتیب 2386 و 16 متر می‌باشد.

محور قم- اهواز از کدام شهرها می‌گذرد؟

سفر در این محور حدود 8 ساعت طول می‌کشد. در این سفر از استان‌های قم، مرکزی، لرستان و خوزستان و شهرهای قم، سلفچگان، اراک، شازند، بروجرد، خرم‌آباد، حسینیه، اندیمشک، دزفول و اهواز عبور خواهید کرد. بنابراین اگرچه مبدا و مقصد هر دو تقریباً گرم هستند اما این مسیر از شهرهایی با آب‌وهوای مطبوع می‌گذرد. پس در طول سفر می‌توانید از طبیعت زیبای اراک و لرستان لذت ببرید. علاوه‌براین، هر شهر با دیدنی‌های خاص خود می‌تواند شما را به وجد بیاورد. البته اگر قصد دارید بین راه توقف و از جاذبه‌های موجود بازدید کنید باید زمانی بیش از 8 ساعت در نظر بگیرید.

بعد از رسیدن به اراک می‌توانید بدون توقف از کمربندی این شهر بگذرید اما توصیه می‌کنیم سری به بخش تاکستان آن بزنید و بعد از تهیه سوغات‌های خوشمزه آن در آزادراه نسبتاً جدید شهید بروجردی به مسیر خود ادامه بدهید. در ادامه از بروجرد دیدن کنید؛ بعد بازدید از قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد را حتماً در برنامه خود قرار بدهید و در نهایت به سمت مقصد راهی شوید. آزادراه پل زال در حد واصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک نیز از جدیدترین فازهای محور قم- اهواز بشمار می‌رود. در بخش‌های بعدی دو آزادراه موجود در این مسیر یعنی پل زال و شهید بروجردی معرفی می‌شوند.

آزادراه شهید بروجردی

آزادراه اراک- بروجرد- خرم‌آباد با عنوان آزادراه شهید بروجردی شناخته می‌شود. این مسیر که بخشی از آزادراه شماره 5 کشور است، دو استان مرکزی و لرستان را به یکدیگر وصل می‌کند. این آزادراه به طول 134 کیلومتر از محدود پتروشیمی شازند اراک شروع می‌شود و بعد از عبور از بخش سیلاخور بروجرد وارد تونل پونه و سپس بخش بیرانوند شده و به شرق خرم‌آباد ختم می‌گردد.

به دلیل عبور این مسیر از کوه‌های زاگرس، ساخت تونل و پل در آن اهمیت زیادی داشته است. تونل پونه با طول 2300 متر به عنوان اولین و بزرگترین تونل آزادراهی کشور شناخته می‌شود که به صورت دو تونل موازی با شش خط عبوری طراحی شده است. عملیات ساخت این آزادراه در سال 1392 شروع شد و در سال 1400 به بهره‌برداری رسید.

آزادراه خرم‌زال یا پل زال

عملیات ساخت آزادراه پل زال در سال 1384 کلید خورد که با طول 164 کیلومتر در حد واصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک قرار دارد. هدف از ساخت این آزادراه کاهش تصادفات، صرفه‌جویی در مصرف سوخت با کاهش زمان سفر، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مجاز در این مسیر بوده است. آزادراه پل زال شامل 14 دهنه تونل دوقلو، 28 پل بزرگ، 140 پل کوچک و دو تقاطع غیرهمسطح است. مجموع طول پل‌های بزرگ این مسیر به 2هزار و 600 متر می‌رسد. این آزادراه چهارخطه از 18 کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد آغاز و تا 5/3 کیلومتری روستایی به همین نام واقع در 8 کیلومتری اندیمشک امتداد می‌یابد. بد نیست بدانید که اگرچه پل زال به افزایش ایمنی و کاهش ترافیک کمک کرده اما ساخت آن 2هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان لرستان را از بین برده است. در واقع این آزادراه از جنگل‌های بلوط و طبیعت بکر لرستان گذشته است.

اگرچه رانندگی در محور 650 کیلومتری قم- اهواز خسته‌کننده به نظر می‌رسد اما با عبور از شهرهایی مثل اراک، خرم‌آباد، اندیمشک، درفول و … می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد. برای کسب این تجربه باید از قم به سمت اراک برانید. بعد از اراک وارد آزادراه شهید بروجردی شوید که در سال 1400 افتتاح شده است. این آزادراه شما را به بروجرد و سپس به خرم‌آباد واقع در استان لرستان می‌رساند. بعد از بازدید از آثار تاریخی خرم‌آباد به سمت آزادراه پل زال واقع در جنوب غربی این شهر برانید تا در نهایت به اندیمشک برسید. پس از اندیمشک باید درفول را نیز پشت سر بگذارید تا به اهواز برسید. در این مسیر امکانات مختلفی مانند مراکز درمانی، تعمیرگاه، رستوران، پمپ بنزین، نمازخانه، مراکز اسکان موقت و امدادخودرو نیز وجود دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا