دانستنیهای کیسه هوای ماشین
کیسههای هوا یکی از مهمترین نوآوریهای ایمنی در دهههای اخیر میباشد. کیسههای هوا بعد از کمربندهای ایمنی، دومین وسیلهای بودند که جهت ارتقای ایمنی خودروها مورد استفاده قرار گرفتند.
کیسههای هوا در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار میگیرند. کیسههای هوای خودرو معمولا پنهان هستند و با شروع تصادف فورا باد میشوند. برخی از پژوهشها نشان میدهد که اگر کمریند ایمنی بسته شود، کیسه هوا تا ۸ درصد امکان مرگ سرنشین را میکاهد.
از سال ۱۹۹۹، تمام اتومبیلهای تولید شده ملزم به داشتن کیسههای هوا در سمت مسافر و راننده گردیدند.
تحقیقات نشان میدهد، کیسههای هوا باعث کاهش ۲۹ درصدی تلفات در تصادفات از جلو میشوند.
کیسههای هوا چگونه کار میکنند؟
کیسههای هوا، بالشهای بادی تعبیه شده در یک وسیله نقلیه هستند که از سرنشینان هنگام برخورد خودرو با خودرویی دیگر و یا اشیا بیرون از خودرو مانند درختان محافظت میکند.
کیسه هوای سرنشین جلو، در جلوی داشبورد و کیسه هوای راننده در فرمان، کار گذاشته میشود.
در هنگام تصادف شدید، سنسورهای الکترومکانیکی جلوی خودرو، به هشدار میدهند تا در کسری از ثانیه کیسهها را با گاز پر کنند و فضای مقابل سر و صورت سرنشین را پر میکند. در نهایت، موجب حفظ سرنشین و راننده از پرت شدن به جلو شده و همچنین باعث جلوگیری از برخورد با سطوح سخت میشود.
فعال شدن کیسههای هوا در سرعتهای مشخص خودرو رخ میدهد. اگر سرعت بالا نباشد در صورت تصادف عمل نمیکنند.
دلایل عمل نکردن کیسههای هوا
همه تکنولوژیها ممکن است معضلات و نواقصی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که ممکن است سیستمهای کیسه هوا داشته باشند، عمل نکردن آنها در زمان خطر و لازم است؛ دلایل عمل نکردن، ممکن است ناشی از نقص سیستم باشد و یا تصادف بگونهای باشد که منجر به فعال شدن کیسه هوا نشود. خرابی سنسورها، تنظیمات غلط کامپیوتر یا بهم خوردن تنظیمان آن و قطعی در سیم کشی سیستم میتوانند نقص سیستم باشند.
اگرچه وجود عیوب در سیستم توسط سیستم پایش تشخیص داده شده و چراغ هشدار سرویس کیسه هوا روشن میشود. اما، مشکلاتی که ذکر شدند معمولا توسط سیستم شناسایی نمیشوند.
اگر زاویه ضربه، شدت ضربه و یا جهت آن بگونهای باشد که تنظیمات آنرا خطر جدی محسوب نکند، توسط سیستم کیسه هوا تشخیص داده نخواهد شد.
صدمات احتمالی توسط کیسههای هوا
فاصله کیسه هوا با سرنشین باید ۲۵ سانتیمتر باشد. اگر این فاصله رعایت نشود ممکن است آسیبهایی به سر و گردن سرنشین وارد شد.
تنظیمات کیسه هوا با دقت و حساسیت بالا در کارخانه انجام میگیرد. کوچکترین تغییری در آن، منجر به عملکرد نادرست کیسه هوا میشود.
اگر دست راننده در زمان تصادف روی محفظه کیسه هوا قرار داشته باشد، ممکن است به دست راننده آسیب جبران ناپذیری وارد کند.
کیسههای هوا با آناتومی کودکان سازگار نیستند و برای کودکان بسیار خطرناک هستند و موجب آسیبهای جبرانناپذیری به کودک میشود و یا میتواند موجب مرگ کودک شود. توصیه میشود صندلی کودک همواره در عقب خودرو قرار بگیرد.
در خودروهای مجهز به کیسه هوا، استفاده از کمربند ایمنی الزامی است چرا که در صورت عدم استفاده از کمربند و فعال شدن کیسه هوا، صدمات شدیدی به سرنشینان وارد میشود.