چگونه موتورسواری ایمن داشته باشیم؟
موتورسواری ذاتا خطرناکتر از رانندگی با اتومبیل است. موتورسیکلتها در زمانهایی مانند استفاده از ترمز اضطراری و انحراف موتورسیکلت از ایمنی کمتری برخودار هستند و به همین علت در جاده کمتر دیده میشوند؛ موتورسواران هنگام تصادف، از هیچ محافظی مانند خودرو برخودار نیستند و بنابراین احتمال آسیب دیدن و یا کشته شدن آنها بیشتر است. طبق آمار سال ۱۳۹۷، در هر کیلومتر تعداد مرگ و میرهای ناشی از حوادث جادهای با موتورسیکلت تقریبا ۲۷ برابر تعداد خودورهاست.
اهمیت داشتن کلاه ایمنی در موتورسواری
کلاه ایمنی مناسب مهمترین بخش تجهیزات ایمنی موتورسیکلت است. استفاده از کلاه ایمنی خطر مرگ در تصادف را تا ۳۷ درصد کاهش میدهد. موتورسواران بدون کلاه ایمنی، ۳ برابر بیشتر از افرادی که از کلاه ایمنی استفاده میکنند دچار آسیب دیدگی مغزی میشوند.
اهمیت مجهز بودن موتور به سیستم ترمز ABS
سیستم ترمز ضدقفل (ABS) خطر تصادف موتورسیکلت را کاهش میدهد. ABS از قفل شدن چرخها در شرایط ترمز گرفتن شدید جلوگیری میکند و این یک مسئله مهم برای موتورسیکلت است چرا که قفل شدن چرخها موجب عدم تعادل موتورسیکلت میشود. در اتومبیل ممکن است قفل شدن چرخها موجب لغزش و سرخوردن خودرو شود. میزان تصادفات منجر به مرگ برای موتورسیکلتهای مجهز به ترمز ضد قفل ۳۱ درصد کمتر از موارد مشابه است.
میزان تصادفات مرگبار برای موتور سیکلتهای مجهز به ABS ،۳۱ درصد کمتر از نمونههای مشابه بدون ABS است.
ترمز گرفتن در موتورسیکلت همانند ترمزگیری در اتومبیل نیست. اکثر موتورسیکلتها دارای سیستم کنترل ترمز جداگانهای برای چرخهای جلو و عقب هستند و هر دو چرخ میتوانند در هنگام ترمزگرفتن سخت قفل شوند. در موتورسیکلت، قفل شدن چرخها میتواند منجر به عدم تعادل و درنتیجه افتادن موتورسیکلت شود. سیستم ABS بدون ترس از قفل شدن، به موتور سواران اجازه میدهد تا کاملاً ترمز کنند. این سیستم هنگامی که قفل شدن چرخها در شرف وقوع است به طور خودکار فشار ترمز را کاهش میدهد و پس از بازیابی، انقباض دوباره آن را افزایش میدهد. این چرخه بارها در ثانیه تکرار میشود تا زمانی که باعث عدم قفل شدن چرخها گردد.
لازم به ذکر است که بعضی از انواع موتورسیکلتها نسبت به بقیه موتورسیکلتها خطرناکتر هستند که در ادامه این مسئله را بررسی خواهیم کرد.
آمارها
طبق آماری در سال ۲۰۱۹ امریکا، ۵۰۱۴ موتورسوار در تصادفات کشته شدند که بیش از دو برابر تعداد کشتههای سال ۱۹۹۷ میباشد. در سال ۲۰۱۶ مرگ موتورسواران به ۵۳۳۷ نفر رسید که ۱۴ درصد از کل مرگهای حاصل از تصادفات در بزرگراه را تشکیل میداد.
امروزه، صاحبان موتورسیکلتها افراد مسنتری هستند. در سال ۲۰۱۸، صاجبان موتورسیکلتها به طور معمول ۵۰ سال سن داشتند. در حالیکه در سال ۱۹۸۰، صاحبان به طور معمول ۲۷ ساله بودند. در سال ۱۹۸۲، ۳ درصد از موتورسوارانی که در تصادفات آسیب دیده بودند ۵۰ سال و یا بیشتر سن داشتند. در سال ۲۰۱۹ این آمار بیش از یک سوم بود.
کلاه ایمنی
کلاه ایمنی احتمال مرگ و جراحات مغزی در اثر تصادفات موتور سیکلت را کاهش میدهد. مطالعات نشان داده است که کلاه ایمنی خطر مرگ را بین ۳۷ – ۴۲ درصد کاهش میدهد. موتورسواران بدون کلاه ایمنی ۳ برابر بیشتر از موتور سواران دارای کلاه ایمنی دچار آسیب دیدگی مغزی میشوند.
کلاههای ایمنی که به عنوان محافظ سر موتورسواران فروخته میشود، باید از استانداردهای عملکردی کافی برخوردار باشد. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از کلاههای ایمنی که از ایمنی کافی برخودار نیستند تقریبا دو برابر کلاههای ایمنی است که دارای استانداردهای کافی است و آسیب دیدگی سر با این کلاهها خیلی زیاد میباشد.
کلاههای ایمنی در سبکهای مختلفی وجود دارند. از جمله نیمه پوشان یا نیمه ایمنی (پوشاندن نیمه بالایی سر)، کلاه ایمنی صورت باز و تمام رخ. یک مطالعه نشان داده است که موتورسوارانی که از کلاه نیمه ایمنی استفاده میکنند، دو برابر بیشتر از موتورسوارانی که از دو نوع دیگر استفاده میکنند، دچار آسیب دیدگی مغزی میشوند.
برخی افراد ادعا میکنند که کلاه ایمنی خطر آسیب به گردن را افزایش میدهد و بینایی و شنوایی محیطی را کاهش میدهد. هیچ مدرک معتبری برای تأیید این استدلالها وجود ندارد. بیش از دوازده تحقیق انجام شده که این ادعا را که کلاه ایمنی باعث آسیب به گردن میشود را رد کرده است. مطالعهای در سال ۱۹۹۴ نشان داد که استفاده از کلاه ایمنی توانایی شنیدن سیگنالهای بوق یا توانایی دیدن دیگر وسیلههای نقلیه را محدود نمیکند.
نشان داده شده است که سایر وسایل محافظتی که به طور خاص برای محافظت از موتورسواران طراحی شدهاند، مانند کت، شلوار، دستکش و چکمه، باعث کاهش آسیبهای حاصل از تصادفات به موتورسوارن میشوند.