ایمنی سفر

نکات مهم رانندگی در جاده‌های شیب‌دار

رانندگی در جاده‌های شیب‌دار و کوهستانی برای راننده‌های باتجربه کار چندان سختی نیست اما برای سایر افراد چالش‌برانگیز است. با این حساب، شما در چنین شرایطی چه‌کار می‌کنید؟

وقتی به دل جاده می‌زنید باید برای هر چیزی آماده باشید! رانندگی در یک مسیر مستقیم و صاف کار نسبتاً ساده‌ای است و تقریباً تمامی افراد از پس آن برمی‌آیند. اما گذر از دامنه‌ها و تپه‌ها به مهارت بیشتری نیاز دارد. در چنین شرایطی، حفظ ایمنی شما به مهارت شما در کنترل وسیله‌نقلیه در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها بستگی دارد. شما باید از مهارت ترمزگیری‌ها و پیچیدن‌های مکرر برخوردار و از نکات لازم برای انجام این امر آگاه باشید.

فارغ از اینکه ماشین شما اتوماتیک یا دستی است باید خود را برای عبور از جاده‌های شیب‌دار آماده کنید. احتمالاً هنگام دوچرخه‌سواری تجربه مشابهی داشته‌اید. اما کنترل دوچرخه به مراتب راحت‌تر است. پس بیایید نگاهی به نحوه رانندگی در جاده‌های شیب‌دار داشته باشیم و چند نکته و ترفند را برای کنترل خودرو یاد بگیریم.

نکاتی که قبل از حرکت باید رعایت کنید

رانندگی در جاده‌های کوهستانی با شیب‌های تند، وسیله‌نقلیه شما را نیز به زحمت می‌اندازد! پس قبل از سفر حتماً از سلامت باتری، ترمز و آج لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید. روغن گیربکس، خنک‌کننده و شیشه‌شوی چک و پر شوند. باد لاستیک‌ها را تنظیم و سلامت لاستیک زاپاس را بررسی کنید.

ضمناً اگر مسیر شیب‌دار موردنظر کوهستانی است، خود را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده کنید. در اثر وقوع یک طوفان ناگهانی یا تصادف ممکن هست یک جاده باریک کوهستانی مسدود شده و تا ساعت‌ها سرگردان شوید. با همراه داشتن وسایلی مانند غذا، آب، لباس گرم، کمک‌های اولیه، ابزار و سایر لوازم ایمنی برای شرایط اضطراری آماده باشید. همچنین بد نیست به کسی اطلاع دهید که کجا می‌روید. علاوه‌براین، از دست دادن سرویس تلفن همراه و حتی جی‌پی‌اس در جاده‌های کوهستانی امری عادی است. بنابراین بد نیست جاده راه را به همراه داشته باشید یا از قبل با مسیر آشنا شوید.

نکاتی که بعد از حرکت باید رعایت کنید

نه تنها در جاده‌های کوهستانی، بلکه به هر جایی که سفر می‌کنید ممکن هست با شیب‌های کم و زیادی مواجه شوید. بنابراین مهم است یاد بگیرید که چگونه این شیب‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید؛ بدون اینکه ماشین شما ناگهان متوقف شده یا از جاده خارج شود. هنگام عبور از سربالایی‌ها با چالش‌های متفاوتی نسبت به هنگام عبور از سرپایینی‌ها روبه‌رو هستید.

هنگام بالا رفتن از سربالایی‌ها باید با سرعت ثابت رانندگی کنید. اگر ماشین شما مجهز به ویژگی‌های اضافی است که به رانندگی در شیب‌ها کمک می‌کند، خیلی نگران نباشید. در غیر این صورت، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

  • اگر ماشین شما دنده‌ای است، در شیب‌های تند بهتر هست با دنده یک و سرعت ثابت برانید.
  • اگر در یک شیب گیر کردید و ماشین خاموش شد، فشاردادن منظم کلاچ، ترمز و گاز ممکن است کارساز نباشد. ماشین را در حالیکه پاهایتان روی کلاچ و ترمز است روشن کنید. درحالیکه یک پا محکم روی ترمز قرار دارد، پای دیگر را به آرامی از روی کلاچ بردارید. هنگامی که کلاچ تا نیمه رها شد، پای دیگر رو به سرعت از روی ترمز به سمت گاز ببرید. در این صورت ماشین به حرکت درمی‌آید. حالا پا را کاملاً از روی کلاچ برداشته و روی پدال گاز ثابت بمانید. در طول این فرآیند، ماشین باید روی دنده یک باشد.
  • تکنیک دیگری که می‌تواند آسیب احتمالی صفحه کلاچ و موتور را کاهش دهد، استفاده از ترمز دستی است. در این صورت هنگامی که خودرو در حالت خنثی است، ترمز دستی را فشار دهید. سپس پدال گاز را به آرامی فشار داده و بدون رهاکردن کامل ترمز دستی، دکمه ترمز دستی را بفشارید.
  • یکی از مشکلات رایج هنگام رانندگی در سربالایی‌ها، گرم شدن بیش از حد موتور ماشین است. با خاموش کردن کولر از گرم شدن بیشتر آن جلوگیری کنید. اگر موتور همچنان خیلی داغ بود، بخاری را روشن کنید تا کمی از گرمای موتور را بگیرد.
  • اگر خودروی شما اتوماتیک است، دنده‌ها را در صورت نیاز تعویض کنید. ضمناً در سربالایی‌ها با سرعت ثابت برانید.

اما چالش رانندگی در سراشیبی‌ها این است که اجازه ندهید ماشین از کنترل خارج شود. در ادامه چند نکته وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد.

  • با دنده‌های پایین رانندگی کنید تا به کنترل سرعت کمک کند.
  • در صورت نیاز، ترمز دستی را درگیر کنید اما از ترمز ناگهانی خودداری نمایید.
  • فاصله ایمنی از وسایل‌نقلیه جلویی را حفظ کنید.
  • از رانندگی در حالت خنثی اجتناب نمایید.

چگونه به ترس از رانندگی در سربالایی و جاده‌های کوهستانی غلبه کنیم؟

با رعایت نکات گفته‌شده می‌توانید از جاده‌های شیب‌دار به سلامت عبور کنید. علاوه‌براین‌ها اگر به رانندگی در چنین شرایطی عادت ندارید، احتمالاً کندتر از بقیه در جاده رانندگی خواهید کرد. بنابراین اگر دیدید دو یا سه ماشین پشت سرتان قرار گرفته، یک مکان امن برای عقب‌نشینی پیدا کرده و اجازه دهید ترافیک عبور کند. در غیر این صورت، یک راننده بی‌تاب ممکن هست در یک مکان ناامن از شما سبقت بگیرد. همچنین دیدن یک ردیف ماشین در آینه دید عقب به شما استرس خواهد داد. اگر هم بخواهید با سرعتی بیش از مهارت خود برانید که موقعیت خطرناکی ایجاد کرده‌اید. پس با کنار کشیدن مودبانه به حفظ ایمنی خود و دیگران کمک کنید. برعکس اگر پشت سر کسی هستید که آهسته‌تر از شما حرکت می‌کند، صبر کنید تا دید واضح و فضای کافی برای سبقت گرفتن ایمن از آن داشته باشید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا