محور یزد - کرمانمعرفی محور

اطلاعات محور یزد – کرمان

محور یزد- کرمان یکی از مهم‌ترین و البته قدیمی‌ترین محورهای جاده‌ای ایران است که امکان بازدید از کاروانسراهای تاریخی متعددی را در طول مسیر فراهم کرده است.

فاصله یزد به کرمان حدود 358 کیلومتر است. این محور، شهر تاریخی یزد را بعد از عبور از شهرهای مهریز، انار، رفسنجان و باغین به کرمان زیبا وصل می‌کند. در صورتی که می‌خواهید در این مسیر رانندگی کنید، قبل از سفر حتماً شرایط جوی را بررسی نمایید.

یزد و کرمان از زیباترین شهرهای ایران هستند که بافت تاریخی آن‌ها شهرتی جهانی دارد. جاده یزد به کرمان نیز از این نعمت بی‌بهره نیست. البته برای سفر از یزد به کرمان راه‌های مختلفی اعم از زمینی، هوایی و ریلی وجود دارد. اما تجربه رانندگی در محور یزد- کرمان به عنوان یکی از مهمترین محورهای جاده‌ای کشور را از دست ندهید. در این مطلب قصد داریم تا این محور را معرفی کنیم.

معرفی جاده یزد به کرمان

طول محور یزد- کرمان تقریباً 358 کیلومتر است یعنی عبور از این مسیر با ماشین شخصی حدود 4 ساعت و 25 دقیقه زمان می‌برد. البته برای تخمین درست زمان لازم باید زمان‌های استراحت یا بازدید از جاذبه‌های موجود را نیز در نظر بگیرید. 223 کیلومتر از طول مسیر سربالایی و 141 کیلومتر آن سرپایینی است. همچنین ارتفاع بلندترین نقطه جاده از سطح دریا 1787 متر و ارتفاع پایین‌ترین نقطه 1217 متر می‌باشد.

هنگام رانندگی در این محور باید از شهرهای مهریز، انار، رفسنجان و باغین عبور کنید. اگر از سمت یزد وارد جاده شوید، ابتدا باید به سمت مهریز رانندگی کنید. مهریز حدود 45 کیلومتر یعنی 40 دقیقه از یزد فاصله دارد. مهریز یکی از بزرگ‌ترین باغ‌شهرهای ایران است که اماکن تاریخی مختلفی مانند قلعه مهرپادین، باغ پهلوان پورمهریز و قنات حسن‌آباد را در خود جای داده است. بعد از مهریز باید به سمت انار حرکت کنید که قدمت این شهر به قبل از اسلام بر‌می‌گردد. فاصله انار تا مهریز 117 کیلومتر است. بد نیست بدانید که یک‌چهارم پسته ایران از انار صادر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از ارگ تاریخی انار را در برنامه سفر خود قرار دهید. بعد از انار باید 108 کیلومتر تا رفسنجان رانندگی کنید.

حصار قدیم رفسنجان، موزه ریاست‌جمهوری، کاروانسرای قطب‌آباد، بازار قدیمی رفسنجان و کاروانسرای کبوترخان از جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند. از رفسنجان باید به سمت باغین و در نهایت کرمان برانید. کرمان نیز که با زیبایی‌های خاص و تاریخی خود در انتظار شما است. در طول این مسیر خاطره‌انگیز، امکانات رفاهی و امدادی مختلف مانند جایگاه‌ سوخت، امداد فنی خودرو، مجتمع‌های خدمات رفاهی، نمازخانه‌، مراکز درمانی، مراکز اسکان موقت، اغذیه‌فروشی و تعمیرگاه‌ نیز برای شما تعبیه شده است.

تاریخچه محور یزد- کرمان

محور یزد به کرمان یکی از قدیمی‌ترین جاده‌های کشور است؛ به‌طوری که در این مسیر با کاروانسراهای مختلفی مواجه می‌شوید. ایستگاه کاروانی سریزد اولین استراحتگاه جاده باستانی یزد به کرمان است. بعد از سریزد، کاروانسراهای تاریخی مختلفی اعم از کاروانسرای زین‌الدین، کرمانشاهان و شمش در فواصل 25 تا 30 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند.

ایمنی محور یزد- کرمان

به گفته رئیس‌ پلیس راه استان یزد، محور یزد- کرمان حادثه‌خیزترین محور این استان است. اگرچه نظارت پلیس و تدابیر اندیشیده‌شده به افزایش ایمنی در این جاده کمک کرده اما همچنان دارای بیشترین تلفات در بین جاده‌های استان یزد است. بنابراین هنگام رانندگی در این مسیر باید نکات ایمنی را با هوشیاری کامل رعایت کنید. در اثر افزایش بارندگی در فصول سرد سال، سطح جاده بسیار لغزنده می‌شود و باید با تجهیزات کامل زمستانی سفر کنید. ضمناً در طول سال بارها شاهد مسدودشدن این محور در اثر طوفان شن یا کاهش دید ناشی از گردوغبارهای شدید هستیم. بنابراین قبل از سفر حتماً وضعیت جاده را چک کنید. در زمان وقوع طوفان شن، میدان دید اهمیت بالایی پیدا می‌کنید.

در چنین شرایطی هم باید دیده شوید و هم ببینید! پس در صورت رانندگی در چنین شرایطی از جاده حتماً چراغ‌های خطر خودرو را روشن کنید. در طول سفر نیز به هشدار پلیس و راهداران توجه نمایید. در صورت انسداد محور یا عدم دید لازم، خودروی خود را به سمت راست جاده یا خارج از آن هدایت کرده و چراغ‌ها را روشن بگذارید.

در پایان باید بگوییم که سفر در جاده 358 کیلومتری یزد به کرمان قرار است سفری خاص و متفاوت برای شما باشد. چون این محور مهم و قدیمی نه تنها دو شهر زیبای یزد و کرمان را به هم وصل می‌کند، بلکه شما را از شهرهای تاریخی مهریز، انار، رفسنجان و باغین نیز می‌گذراند. شاید در نگاه اول تصور کنید که قرار است از یک جاده کویری خسته‌کننده بگذرید، در حالیکه نقطه به نقطه آن حرفی برای گفتن دارد! فقط هنگام رانندگی در این مسیر از عدم وزش طوفان‌های شنی در زمان موردنظر اطمینان حاصل کنید. طوفان‌ شنی یا جاده را مسدود خواهد کرد یا میدان دید شما را به حدی کاهش خواهد داد که مجبور به توقف خواهید شد. تحت چنین شرایطی، روشن نگه‌داشتن چراغ‌های خطر را فراموش نکنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا