ایمنی جاده‌هاایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

اصول رانندگی در جاده‌های یخ‌زده

فرقی نمی‌کند که چقدر راننده ماهر و مجربی هستید، در هر حال هنگام رانندگی در جاده‌های لغزنده باید تمهیداتی بیندیشید و اصولی را رعایت کنید؛ در غیر این صورت جان خود و دیگران را در معرض خطر جدی قرار خوهید داد.

بهترین راه برای حفظ ایمنی در شرایط یخ و یخ‌بندان این است که اصلاً رانندگی نکنید. اما اگر مجبور شدید باید اصول رانندگی در جاده‌های یخ‌زده را نکته به نکته رعایت کنید تا به سلامت از این موقعیت بگذرید.

بررسی خودرو و وضعیت آن قبل از حرکت همواره الزامی است و در شرایط یخ‌بندان ضرورت بیشتری دارد. بنابراین در صورتی که نمی‌توانید سفر خود را به تعویق بیندازید، قبل و حین سفر باید نکاتی را بررسی و رعایت کنید. در ادامه، مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای رانندگی در جاده‌های یخ‌زده را به شما خواهیم گفت.

13 راهکار برای رانندگی در جاده‌های یخ‌زده

1- وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید.

لاستیک‌ها تنها نقطه تماس خودرو با سطح جاده هستند و باید در بهترین شرایط ممکن باشند. در صورتی که به طور مرتب در جاده‌های لغزنده تردد می‌کنید بهتر است به فکر تهیه دو جفت لاستیک زمستانی باشید. عمق آج لاستیک‌های زمستانی، رانندگی در شرایط نامساعد را راحت‌تر می‌کند. حداقل عمق آج لاستیک برای رانندگی در جاده‌های لغزنده باید 6/1 میلیمتر باشد.

2- چراغ‌ها، برف پاک‌کن و آینه‌ها را چک کنید.

رانندگی در شرایط یخ‌بندان معمولاً با کاهش دید همراه است. بنابراین قبل از حرکت باید وضعیت تمام عناصر موثر بر دید اعم از چراغ‌ها، برف پاک‌کن و آینه‌ها را بررسی کنید. ضمناً یخ روی شیشه و آینه‌ها را نیز قبل از حرکت بزدایید. از ریختن آب جوش روی شیشه و آینه به طور مستقیم بپرهیزید زیرا منجر به ایجاد ترک و قاعدتاً کاهش دید می‌شود.

3- عینک آفتابی تهیه کنید.

قبل از حرکت حتماً یک عینک آفتابی استاندارد تهیه کنید. انعکاس نور روی یخ، چشم را آزار و دید را کاهش می‌دهد.

4- از زنجیر چرخ استفاده کنید.

رانندگی در جاده‌های یخ‌زده بدون زنجیر چرخ یکی از دلایل اصلی سر خوردن و بروز تصادف است. برای جلوگیری از وقوع این امر، چرخ‌ها را قبل از حرکت مجهز به زنجیر چرخ کنید.

5- وسایل ضروری را فراهم کنید.

رانندگی در جاده‌های لغزنده همواره دغدغه‌های خاص خود را دارد و احتمال هر نوع حادثه‌ای مانند گیرکردن در جاده یا ریزش بهمن را افزایش می‌دهد. بنابراین قبل از ورود به جاده باید وسایل ضروی مانند لباس گرم، پتو، آب، غذا، جعبه کمک‌های اولیه و داروهای موردنیاز را فراهم کنید.

6- آهسته برانید.

علاوه بر تمهیدات مربوط به قبل از سفر، در جاده نیز ملزم به رعایت نکات ایمنی هستید. اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید، رانندگی با سرعت پایین است. حتی شاید لازم باشد با سرعتی کمتر از سرعت مجاز رانندگی کنید. در چنین شرایطی بهتر است سرعت شما از 45 مایل در ساعت تجاوز نکند.

7- زودتر حرکت کنید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شوید با سرعت بالا رانندگی کنید، ترس از دیر رسیدن است. برای حذف این دغدغه بهتر هست کمی زودتر حرکت کنید تا زمان کافی برای رسیدن به مقصد داشته باشید.

8- از سایر خودروها فاصله بگیرید.

در جاده‌های یخ‌زده همواره شاهد وقوع تصادفات زنجیره‌ای هستیم. برای اینکه درگیر چنین تصادفاتی نشوید، فاصله خود با سایر خودروها را حفظ کنید.

9- روی ترمز نکوبید.

فشردن و کوبیدن ترمز منجر به قفل شدن چرخ‌ها و از کار افتادن فرمان استراتژیک می‌شود، در نتیجه خودرو سر می‌خورد. بنابراین از انجام این امر به طور جدی خودداری کنید.

10- هنگام عبور از پل‌ها و روگذرها محتاط باشید.

پل‌ها و روگذرها معمولاً سریعتر یخ می‌بندند و ِیخ آن‌ها دیرتر ذوب می‌شود زیرا بتنی و سردتر از آسفالت هستند؛ همچنین برخلاف آسفالت جاده فاقد لایه عایق هستند. بنابراین هنگام عبور از این نقاط بالقوه خطرناک باید مراقب باشید.

11- از سیستم کنترل کروز استفاده نکنید.

اگرچه سیستم کنترل کروز مزایای متعددی دارد اما در چنین شرایطی نه تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند خطرآفرین نیز باشد. این سیستم توانایی تشخیص یخ را ندارد بنابراین نمی‌تواند به کاهش سرعت در این شرایط کمک کند. هنگام رانندگی در جاده‌های لغزنده بهتر است کنترل سرعت را خودتان به عهده بگیرید تا با مطمئن‌ترین سرعت رانندگی کنید.

12- از کمربند ایمنی استفاده کنید.

استفاده از کمربند ایمنی در هر شرایطی توصیه می‌شود و استفاده از این وسیله کاربردی در یخ و یخ‌بندان بیش از پیش اهمیت دارد. با بستن کمربند ایمنی احتمال بروز صدمات جدی را کاهش دهید.

13- در سراشیبی‌ها ترمز را به آرامی فشار دهید.

هنگام رانندگی در سراشیبی برای کنترل و حفظ سرعت مناسب باید ترمز را به آرامی فشار دهید و نگه دارید.

علی‌رغم رعایت نکات مذکور باز هم احتمال وقوع حادثه وجود دارد. سر خوردن یکی از دلایل اصلی بروز حوادث هنگام رانندگی در جاده‌های لغزنده است که در بخش بعدی راهکاری برای مقابله با آن ارائه می‎‌دهیم.

در صورت لغزیدن خودرو چه کنیم؟

اگر احساس کردید که خودروی شما در حال سر خوردن هست، خونسرد و آرام بمانید. در چنین شرایطی اغلب افراد به صورت غریزه‌ای با وحشت ترمز می‌گیرند که اقدامی کاملاً اشتباه است و اوضاع را بدتر می‌کند. در حقیقت برای کنترل لغزش باید چرخ‌ها را آزادانه و در جهت سر خوردن پشت ماشین بچرخانید. با همان سرعتی که فکر می‌کنید ماشین صاف می‌شود، فرمان را صاف کنید. بخش چالش‌برانگیز کار این است که هنگام چرخاندن چرخ‌ها ممکن هست که خودرو نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و این بار در خلاف جهت اولیه بلغزد. تحت چنین شرایطی باید شما نیز جهت چرخش فرمان را به سمت جدید تغییر دهید. این چرخه را تا زمان کنترل کامل خودرو تکرار کنید.

بنابر آنچه گفته شد، رانندگی در جاده‌های لغزنده، امری سخت و خطرناک است. تا حد ممکن از رانندگی در چنین شرایطی خودداری کنید اما اگر ملزم به انجام این امر هستید حداقل سعی کنید که صبح خیلی زود یا در ساعات پایانی شب حرکت نکنید. در هر حال برای رانندگی در چنین شرایطی ملزم به رعایت نکات مذکور هستید. هرچقدر مهارت و تجربه هم داشته باشید، باز هم هنگام رانندگی در جاده‌های یخ‌زده باید کاملاً هوشیار باشید؛ در غیر این صورت ممکن است حواث ناگواری رخ دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا