ایمنی رانندهایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

افزایش ۲ برابری احتمال تصادفات جاده‌ای بر اثر کار طولانی کامیون‌داران

بیشترین کشته‌ها در تصادفات مربوط به کامیون­‌های بزرگ، سرنشینان دیگر وسایل نقلیه هستند. وزن کامیون‌های بزرگ معمولاً 30-20 برابر وسایل نقلیه مسافری است. کامیون‌­ها بلندتر و از زمین فاصله بیشتری نسبت به اتومبیل دارند، به این معنی که وسایل نقلیه سواری می­‌توانند براحتی زیر تریلرهای کامیون بروند و عواقب مرگباری به همراه دارد. محافظ‌­های زیر کامیون­‌ها می‌­توانند از وقوع این­گونه تصادفات جلوگیری کنند.

خستگی راننده کامیون بعنوان یک خطر تصادف شناخته می­‌شود. طبق مقررات مربوط به ساعت خدمات فدرال، رانندگان کامیون­‌های بزرگ مجاز هستند تا 11 ساعت در روز رانندگی کنند.

قابلیت ترمز کامیون می‌تواند عاملی در تصادفات باشد. در مقایسه با وسایل نقلیه مسافری، مسافت توقف برای کامیون‌ها بسیار بیشتر است، به خصوص در جاده‌های مرطوب و لغزنده.

آمارها

به طور متوسط، رانندگان کامیون­‌های بزرگ کیلومترهای بیشتری نسبت به رانندگان وسایل نقلیه مسافری طی می‌­کنند. در سال ۲۰۱۹، کامیون‌های بزرگ 5 درصد از وسایل نقلیه و 9 درصد از مسافت پیموده شده را تشکیل می­‌دهند.

در سال 2019، در هر 100 میلیون کیلومتر، رانندگان کامیون­‌های بزرگ در 4/1 تصادفات منجر به مرگ، درگیر شده‌اند.

در سال 2019 ، 4119 نفر در تصادفات کامیون­‌های بزرگ کشته شدند. شانزده درصد این مرگ‌­ها سرنشینان کامیون، 67 درصد سرنشینان وسایل نقلیه مسافری و 15 درصد عابران پیاده، دوچرخه سواران یا موتورسواران بوده­‌اند. در تصادفات مرگبار دو وسیله نقلیه شامل یک وسیله نقلیه مسافری و یک کامیون بزرگ، 97 درصد مرگ و میرها سرنشینان مربوط به وسایل نقلیه مسافربری بوده‌­اند. کامیون‌­های بزرگ در 11 درصد از کل مرگ‌­های تصادفات وسایل نقلیه موتوری و 22 درصد از تلفات سرنشینان وسایل نقلیه مسافری در تصادفات چند خودروی دخیل بوده‌­اند.

خستگی راننده

تحقیقات IIHS نشان داده که رانندگان کامیون اگر بیش از هشت ساعت رانندگی کنند، احتمال تصادف دو برابر می­‌شود. ساعات طولانی کار کامیون داران باعث کمبود خواب، اختلال در چرخه‌های طبیعی خواب / استراحت و خستگی می‌شود.

نقص در تجهیزات

تجهیزات معیوب در بسیاری از تصادفات کامیون­‌ها نقش دارند. در اواخر دهه 1980، محققان موسسه تصادفات، کامیون‌های بزرگ در ایالت واشنگتن را بررسی کردند و دریافتند که احتمال تصادف در تریلرها دارای تجهیزات معیوب دو برابر بیشتر از کامیون‌های بدون نقص است. نقص ترمز، شایع­ترین نقص می­‌باشد. این نقص، در 56 درصد از تصادفات تریلرها نقش داشته است. نقص تجهیزات فرمان، در 21 درصد از کامیون­‌های تصادف شده مشاهده شد. داشتن هر گونه نقص وسیله نقلیه با افزایش 200 درصدی خطر تصادف همراه است.

یک مطالعه در سال 2010 انجام شده که نقش تجهیزات معیوب را در تصادفات موجود در علل تصادف کامیون­‌های بزرگ بررسی کرده است. طبق این مطالعه، از بین تمام نقص­‌های تجهیزات، بیشترین میزان نقص­‌ها در سیستم­‌های ترمزگیری (36 درصد) و روشنایی (19 درصد) بوده است.

سیستم ترمزها

در مقایسه با وسایل نقلیه مسافر­، مسافت توقف برای کامیون‌ها بسیار بیشتر است. در جاده­‌های مرطوب و لغزنده، حتی اختلاف بیشتری بین توانایی ترمز کامیون­‌های بزرگ و اتومبیل وجود دارد.

نقص‌­های ترمز را می­‌توان با تعمیر و نگهداری ضعیف سیستم­‌های ترمز کامیون تشدید کرد. کامیون‌­های بزرگ باید دارای تنظیم کننده‌های اتوماتیک ترمز، نشانگرهای قابل تنظیم ترمز و ترمزهای ضد قفل باشند.

فناوری­‌های جلوگیری از تصادف

علاوه بر ترمزهای ضد قفل، چندین فناوری دیگر برای جلوگیری از تصادف برای کامیون­‌های بزرگ ساخته شده است. تا به امروز، نفوذ این فناوری­‌ها به ناوگان بزرگ کامیون‌­ها در مقایسه با وسایل نقلیه مسافری کند بوده است، اما این فناوری­‌ها پتانسیل قابل توجهی برای کاهش تصادفات کامیون­‌های بزرگ دارند.

کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) از اول آگوست 2019 در کلیه تراکتورها، اتوبوس­‌ها و کامیون­‌های جدید الزامی است. ESC به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام ناپایدار شدن حرکت یک کامیون، مداخله کند.

مراکز ثقل زیاد در کامیون‌های بزرگ خطر غلت خوردن را بالا می­‌برد، خصوصا در قسمت‌­های منحنی جاده مانند رمپ‌ها. تقریبا نیمی از مرگ سرنشینان کامیون هر ساله در تصادفاتی رخ می‌­دهد که در آن وسیله نقلیه واژگون می­‌شود. تخمین زده شده که ESC در تراکتورها، کامیون و اتوبوس‌­های بزرگ از 40 تا 56 درصد از واژگونی­‌ها جلوگیری می­‌کند و از 14 درصد از تصادفات که به دلیل از دست دادن کنترل می‌شود، جلوگیری می‌کند.

کاهش واقعی تصادفات ناشی از سیستم­‌های جلوگیری از تصادف برای کامیون­‌های بزرگ هنوز به طور کامل درک نشده است، اما تحقیقات اخیر نویدبخش هستند. استفاده از سایر سیستم­‌های پیشرفته جلوگیری از تصادف به ندرت برای تجزیه و تحلیل گزارش شده است.

مطالعه اخیر IIHS در سال 2020 تخمین زده که سیستم­های هشدار برخورد به جلو و سیستم ترمز اضطراری خودکار، میزان تصادفات جلو به عقب در هر مایل، در کامیون­‌های بزرگ با حداقل وزن 33000 پوند را به ترتیب 44 و 41 درصد کاهش می‌­دهد.

زیرکامیون رفتن با وسیله نقلیه

در این گونه تصادفات، یک وسیله نقلیه مسافری به طور جزئی یا کامل زیر یک کامیون یا تریلر می رود و احتمال مرگ یا صدمه جدی به سرنشینان وسیله نقلیه مسافری را افزایش می‌­دهد. در چنین تصادفاتی، 57 درصد در قسمت جلوی کامیون  22 درصد در عقب و 20 درصد در کناره کامیون رخ می­‌دهند.

برای جلوگیری از این تصادفات، کامیون‌­ها، نیاز به محافظ زیرین دارند. طبق آزمایش‌­های انجام شده، محافظ­‌های زیرین ساخته شده طبق استاندارد کانادا هنگام برخورد وسایل نقلیه مسافری به عقب تریلر به خوبی کار می­‌کنند.

امروز، هشت تولید کننده بزرگ کامیون، محافظانی تولید می‌­کنند که از ایجاد این گونه تصادفات جلوگیری می­‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا