ایمنی سفر

بررسی آمار تصادفات در رانندگی نوجوانان

رانندگان نوجوانان، تقریبا ۴ برابر رانندگان ۲۰ سال به بالا، در هر کیلومتر رانندگی، موجب تصادف می­‌شوند. عدم بلوغ و کسب مهارت کافی، منجر به رانندگی خطرناک می‌­شود. همچنین، تجربه کم، موجب می­‌شود که نوجونان اعلب خطرات را تشخیص ندهند و یا ندانند در مواجهه با خطر چه پاسخی نشان دهند.

الکل یک فاکتور مهم در تصادفات نوجوانان می‌­باشد. با اینکه رانندگان جوان‌­تر نسبت به بزرگسالان نوشیدنی­‌های الکلی کمتری می­‌نوشند و رانندگی می­‌کنند، اما خطر تصادف در رانندگان نوجوانی که مشروبان الکلی نوشیده‌­اند بیشتر است. زیرا ترکیبی نوشیدن الکل با کم تجربگی در نوجوانان موجب تصادفات بیشتری می‌­شود.

آمارها

در سال ۲۰۱۹، ۲۳۷۵ نوجوان ۱۳ تا ۱۹ ساله در ابالات متحده امریکا بر اثر جراحات ناشی از تصادفات جان خود را از دست دادند؛ چنین صدماتی یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در این گروه سنی است.

نوجوانان نسبت به همه گروه‌­های سنی (بجز افراد مسن) کمتر رانندگی می‌­کنند، اما تعداد تصادفات و مرگ و میر آن­‌ها به طور نامتناسبی زیاد است. نرخ تصادف منجر به مرگ در هر مایل رانندگی برای افراد ۱۶-۱۷ ساله حدود ۳ برابر نرخ رانندگان ۲۰ سال به بالا است. بر اساس گزارشات پلیس در تصادفات، میزان تصادف در افراد ۱۶-۱۹ ساله تقریبا ۴ برابر رانندگان ۲۰ سال و بالاتر است. بیش‌ترین خطر مربوط به ۱۶سالگی است.

بررسی نشان می­‌دهد، وقتی یک نوجوان راننده باعث تصادف می­‌شود، دو سوم افراد آسیب دیده، فردی به غیر از خود راننده است.

عوامل مهم در تصادفات

  • سن و تجربه: سن و تجربه هر دو تاثیر مهمی بر خطر تصادف رانندگان نوجوانان دارد. رانندگان جوان تمایل دارند توانایی رانندگی خود را بیش از حد ارزیابی کنند و در عین حال خطرات موجود در جاده را دست کم می­‌گیرند.
  • بلوغ: عدم بلوغ رانندگان نوجوان در شیوه‌های خطرناک رانندگی مانند سرعت غیرمجاز مشهود است. در عین حال، کمبود تجربه، شناخت و پاسخگویی به خطرات را برای آن‌­ها دشوار می­‌کند.
  • سرعت: سرعت بیش از حد، یکی دیگر از عوامل مهم در تصادفات مرگبار نوجوانان می­‌باشد و بیش از یک چهارم تصادفات مرگبار را شامل می­‌شود.
  • سرنشینان خودرو: مطالعات نشان داده است که حضور دیگر سرنشینان، خطر تصادف را در رانندگان نوجوان افزایش می‌دهد (بیش از نیمی از تصادفات مرگبار) اما خطر تصادف را در رانندگان ۳۰ سال به بالا کاهش می‌دهد.
  • رانندگی در شب: در هر مایل رانندگی در شب، میزان تصادفات منجر به مرگ در افراد ۱۶ تا ۱۹ سال، حدود ۴ برابر بیشتر از رانندگی در روز است. میزان درگیری تصادفات شبانه در نوجوانان تقریبا ۳ برابر بیشتر از بزرگسالان ۳۰-۵۹ ساله است.

نقش والدین

تحقیقات نشان می­‌دهد که والدین امروزی کمتر از گذشته در آموزش رانندگی نوجوانان خود درگیر شده و مهارت‌های رانندگی را به آن­‌ها آموزش می‌­دهند.

والدین می‌­توانند با نوجوانان خود درمورد خطرات سریع راندن و حواس ­پرتی در زمان رانندگی صحبت کنند و مهارت­‎‌های راندن را با آن­‌ها تمرین نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا