اخبارجاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاده چابهار بریس / رویایی‌ترین جاده ساحلی جنوب ایران

چابهار به عنوان سردترین بندر ایران در تابستان و گرم‌ترین آن در زمستان هر ساله گردشگران زیادی را برای سفر به این نقطه از کشور عزیزمان ترغیب می‌کند.

اگر از چابهار بخواهید به سمت بندر بریس بروید باید از جاده زیبای چابهار بریس عبور کنید؛ جاده‌ای که در امتداد دریای عمان شما را به بندر بریس و در نهایت به خلیج گواتر می‌رساند. این مسیر زیبا از میان جاذبه‌های دیدنی مختلفی مانند سواحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، دریاچه صورتی، درختان انجیر معابد، سواحل روستاهای رمین، فرش­ خزه، موج فشان‌ها، تالاب لیپار و… عبور می‌کند.

چابهار به عنوان سردترین بندر ایران در تابستان و گرم‌ترین آن در زمستان هر ساله گردشگران زیادی را برای سفر به این نقطه از کشور عزیزمان ترغیب می‌کند. چابهار، روستاهای گردشگری متعددی مانند روستای بریس را در خود جای داده است. اگر به چابهار سفر کردید؛ از جاده پرپیچ‌وخم بریس با آن جاذبه‌های منحصربفردش غفلت نکنید. جاده بریس فقط یک جاده ساحلی نیست؛ بلکه راهی برای پیوند دریا با جاذبه‌های دیدنی و بی‌نظیری است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

راه دسترسی به جاده چابهار بریس

جاده چابهار بریس یکی از تماشایی‌ترین جاده‌های ساحلی ایران است که بین چابهار و روستای بریس قرار دارد و می‌تواند خالق بهترین خاطرات عمر شما باشد. اگر از رانندگی لذت می‌برید؛ رانندگی در این جاده را حتماً امتحان کنید. قرار گرفتنن جاده بریس در کنار دریای عمان، زیبایی آن را دو چندان کرده است. برای ورود به این مسیر ساحلی زیبا باید از چابهار خارج و به سمت شرق حرکت کنید. اگر در همین جهت 60 کیلومتر برانید در نهایت به روستای بریس می‌رسید. البته برای رسیدن به مقصد عجله نکنید زیرا این مسیر فقط یک جاده نیست؛ بلکه با جاذبه‌های طبیعی و حیوانی متعدد آماده پذیرایی از شماست. از نقطه نقطه بریس می‌توانیم به عنوان یک سوژه جذاب عکاسی یاد کنیم. حتی غروب آفتاب نیز در این مسیر جلوه خاصی دارد و می‌تواند بهترین سوژه برای لنز دوربین شما باشد.

جاذبه‌های گردشگری جاده چابهار بریس

1- بندر پسابندر

یکی از زیباترین جاذبه‌های این جاده ساحلی، بندر پسابندر است که با کشتی‌های کوچک و قایق‌های رنگارنگ از گردشگران استقبال می‌کند. در این بندر می‌توانید ساعت‌ها به تماشای حرکت دسته جمعی ماهیان بنشینید؛ ماهی‌ها به طرز شگفت‌انگیزی هماهنگ با هم از آب بیرون می‌آیند و دوباره به آب برمی‌گردند. همچنین از کشتی‌ها و قایق‌های پهلو گرفته در اسکله می‌توانید ماهی تازه بخرید.

2- سواحل صخره‌ای و موج فشان‌ها

در ابتدای این مسیر زیبا با سواحل صخره­ای مواجه می‌شوید که در اثر فرسایش آبی، شکاف‌هایی به عمق دریا در آن‌ها ایجاده شده است. هنگامی که موج به سمت صخره‌ها حرکت می‌کند؛ آب با شدت از آن‌ها به سمت بالا بیرون می‌جهد که به این پدیده موج فشان گفته می‌شود.

3- روستای رمین

از دیگر جاذبه‌های جاده بریس، روستای رمین است که سواحل زیبایی را در خود جای داده است. روستای رمین در نقطه صفر مرزی قرار دارد؛ بنابراین با کرایه کردن قایق در این روستا می‌توانید در دریای عمان به گشت و گذار بپردازید.

4- بندر بریس

بندر یا روستای بریس در 60 کیلومتری چابهار قرار دارد که مانند شبه‌جزیره‌ای باشکوه بین صخره‌های زیبایی جای گرفته است. بندر بریس که فقط 10 متر از سطح دریا ارتفاع دارد با اقامتگاه‌های بومی مختلف آماده پذیرایی از شماست. این روستای زیبا که به عنوان یک بندر ماهیگیری زیبا شناخته می‌شود؛ بیش از 200 سال است که به خانه صیادان تبدیل شده است. در این بندر، ماهیان مختلفی از جمله شیرماهی، ماهی شوریده و ماهی حلوا صید می‌شود.

5- تالاب لیپار

تپه‌های واقع در 15 کیلومتری چابهار مانع از ریزش آب­های سرگردان حاصل از بارندگی به دریا می‌شوند و در نتیجه تالابی به وسعت 14 کیلومتر خلق کرده‌اند. این تالاب زیبا که لیپار نام دارد؛ مقصدی سرسبز برای گردشگران است.

6- کوه‌های مریخی یا مینیاتوری

اگر 35 کیلومتر در جاده بریس برانید؛ کوه‌های مریخی یا مینیاتوری ظاهر می‌شوند و کیلومترها امتداد می‌یابند. کوه‌های مریخی، زیبایی خاص و باشکوهی به جاده بخشیده‌اند.

7- درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد که قطر آن بیش از چند ده متر است؛ با تاجی در بالا و میوه‌ای شبیه به انجیر، نقطه‌ای چشم‌نواز برای توقف و استراحت است.

8- جنگل حرا

در 120 کیلومتری چابهار، جنگلی با نام جنگل حرا وجود دارد که هنگام مد دریا نمایان می‌شود. در واقع به هنگام مد، سر درختان از آب بیرون می‌آید و با قایق می‌توان در آن به گشت و گذار پرداخت. درختان جنگل حرا، خواص دارویی بی‌نظیری دارند. علاوه بر این، درختان جنگل نقش آشیانه فلامینگوها، عقاب‌ها و مرغان ماهی‌خوار را نیز ایفا می‌کنند.

آنچه گفته شد فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری جاده چابهار بریس است. در همین راستا می‌توانیم از دریای چابهار، سواحل بکر چابهار، فرش خزه و جلبک، صخره‌های مرتفع و عمودی دریای عمان، خلیج گواتر و… نیز نام ببریم.

بهترین زمان برای سفر به بندر بریس

روستای بریس در نزدیکی چابهار قرار دارد و همانطور که از اسم چابهار معلوم است؛ این بندر، بندری با چهار بهار است. بنابراین برای سفر به این نقطه خوش آب‌وهوای کشور دستتان باز است و هر وقت به بریس بروید از آب‌وهوای معتدل آن لذت خواهید برد. البته از نیمه‌های خرداد تا اواخر مرداد به دلیل وزش طوفان‌های استوایی، این منطقه خالی از شناورهای صیادیست که جای خالی آن‌ها از زیبایی بندر می‌کاهد. بنابراین بهتر است این تاریخ را برای سفر به روستای بریس انتخاب نکنید. اگر بخواهیم فصلی را به عنوان بهترین فصل بریس انتخاب کنیم؛ بدون شک پاییز است.

نکات ایمنی در مورد سفر به جاده چابهار بریس

  • قبل از تاریکی هوا از این جاده عبور کنید زیرا کیفیت آسفالت این جاده پایین است و ممکن هست سلامت شما را به خطر بیندازد. همچنین در دل تاریکی نمی‌توانید زیبایی‌های مسیر را تماشا کنید.
  • در این جاده با سرعت پایین رانندگی کنید زیرا هم آسفالت خوبی ندارد و هم اینکه احتمال عبور حیوان به خصوص شتر در این جاده زیاد است. بنابراین با سرعت مطمئن برانید تا در صورت مواجه ناگهانی با حیوانات بتوانید خودرو را کنترل کنید.
  • اگر رانندگی در زیر آفتاب گرم و داغ را دوست ندارید؛ بهتر است پاییز و زمستان را برای بازدید از این مسیر انتخاب کنید.

در این مطلب سعی کردیم به بررسی نکات و جاذبه‌های زیباترین جاده جنوبی ایران یعنی جاده بریس بپردازیم. در پایان امیدواریم که نکات گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا