ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهکیسه هوا

دانستنی‌های کیسه هوای ماشین

کیسه‌های هوا یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های ایمنی در دهه‌های اخیر می­‌باشد. کیسه­‌های هوا بعد از کمربندهای ایمنی، دومین وسیله‌­ای بودند که جهت ارتقای ایمنی خودروها مورد استفاده قرار گرفتند.

کیسه‌­های هوا در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می­‌گیرند. کیسه‌­های هوای خودرو معمولا پنهان هستند و با شروع تصادف فورا باد می­‌شوند. برخی از پژوهش‌­ها نشان می­‌دهد که اگر کمریند ایمنی بسته شود، کیسه هوا تا ۸ درصد امکان مرگ سرنشین را می­‌کاهد.

از سال ۱۹۹۹، تمام اتومبیل­‌های تولید شده ملزم به داشتن کیسه­‌های هوا در سمت مسافر و راننده گردیدند.

تحقیقات نشان می‌دهد، کیسه­‌های هوا باعث کاهش ۲۹ درصدی تلفات در تصادفات از جلو می­‌شوند.

کیسه‌­های هوا چگونه کار می­‌کنند؟

کیسه‌­های هوا، بالش‌­های بادی تعبیه شده در یک وسیله نقلیه هستند که از سرنشینان هنگام برخورد خودرو با خودرویی دیگر و یا اشیا بیرون از خودرو مانند درختان محافظت می­‌کند.

کیسه هوای سرنشین جلو، در جلوی داشبورد و کیسه هوای راننده در فرمان، کار گذاشته می­‌شود.

در هنگام تصادف شدید، سنسورهای الکترومکانیکی جلوی خودرو، به هشدار می­‌دهند تا در کسری از ثانیه کیسه­‌ها را با گاز پر کنند و فضای مقابل سر و صورت سرنشین را پر می­‌کند. در نهایت، موجب حفظ سرنشین و راننده از پرت شدن به جلو شده و همچنین باعث جلوگیری از برخورد با سطوح سخت می‌­شود.

فعال شدن کیسه‌­های هوا در سرعت­های مشخص خودرو رخ می­دهد. اگر سرعت بالا نباشد در صورت تصادف عمل نمی­کنند.

دلایل عمل نکردن کیسه­‌‌های هوا

همه تکنولوژی­‌ها ممکن است معضلات و نواقصی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که ممکن است سیستم‌­های کیسه هوا داشته باشند، عمل نکردن آن­‌ها در زمان خطر و لازم است؛ دلایل عمل نکردن، ممکن است ناشی از نقص سیستم باشد و یا تصادف بگونه‌­ای باشد که منجر به فعال شدن کیسه هوا نشود. خرابی سنسورها، تنظیمات غلط کامپیوتر یا بهم خوردن تنظیمان آن و قطعی در سیم­ کشی سیستم می‌­توانند نقص سیستم باشند.

اگرچه وجود عیوب در سیستم توسط سیستم پایش تشخیص داده شده و چراغ هشدار سرویس کیسه هوا روشن می­‌شود. اما، مشکلاتی که ذکر شدند معمولا توسط سیستم شناسایی نمی­‌شوند.

اگر زاویه ضربه، شدت ضربه و یا جهت آن بگونه‌­ای باشد که تنظیمات آن­را خطر جدی محسوب نکند، توسط سیستم کیسه هوا تشخیص داده نخواهد شد.

صدمات احتمالی توسط کیسه‌­های هوا

فاصله کیسه هوا با سرنشین باید ۲۵ سانتی­‌متر باشد. اگر این فاصله رعایت نشود ممکن است آسیب‌­هایی به سر و گردن سرنشین وارد شد.

تنظیمات کیسه هوا با دقت و حساسیت بالا در کارخانه انجام می­‌گیرد. کوچک‌ترین تغییری در آن، منجر به عملکرد نادرست کیسه هوا می‌­شود.

اگر دست راننده در زمان تصادف روی محفظه کیسه هوا قرار داشته باشد، ممکن است به دست راننده آسیب جبران ناپذیری وارد کند.

کیسه‌­های هوا با آناتومی کودکان سازگار نیستند و برای کودکان بسیار خطرناک هستند و موجب آسیب‌­های جبران­‌ناپذیری به کودک می‌شود و یا می­‌تواند موجب مرگ کودک شود. توصیه می­‌شود صندلی کودک همواره در عقب خودرو قرار بگیرد.

در خودروهای مجهز به کیسه هوا، استفاده از کمربند ایمنی الزامی است چرا که در صورت عدم استفاده از کمربند و فعال شدن کیسه هوا، صدمات شدیدی به سرنشینان وارد می­‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا