اخبارایمنی جاده‌هاراهداری

الزام و نیاز بخش راه‌های کشور به راه‌اندازی یک پژوهشگاه صنعت راهداری

تحقیق و مطالعه برای ساخت، حفاظت، مرمت و نگهداری از كلیه وسایل و اجزای حمل و نقل در راه سازی و راهداری جاده‌ها بسیار مهم است و کشور را ملزوم به راه اندازی یک پژوهشگاه می‌کند.

تحقیق و پژوهش لازمه هرگونه برنامه توسعه اقتصادی – اجتماعی است، به‌ طوریكه در جهان امروز توسعه خود اتكا در درازمدت با گسترش تحقیقات امكان پذیراست. بدست آوردن دانش و یافتن شیوه‌های علمی، جز در سایه آموزش و پژوهش نمی‌تواند تحقق یابد.

ساخت، حفاظت، مرمت و نگهداری از كلیه وسایل و اجزای حمل و نقل در راهسازی و راهداری جاده‌ها، خطوط راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرند و در این راه می‌بایست تحقیق، مطالعه، استفاده از دانش و تكنولو‍ژی و تجربه‌های سازگار و كارآمد مورد توجه و عمل جدی قرار گیرد. ارتقاء سطح دانش جامعه مهندسین راه و فرودگاه و انجام پروژه‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و كاربردی مورد نیاز وزارت راه و ترابری و سازمان‌های تحت پوشش و ظرفیت‌سازی در وزارت راه و ترابری به منظور جلوگیری از دوباره كاری و هدفمند كردن پژوهش در دانشگاه‌های كشور نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

حوزه پژوهش حمل و نقل

پیش از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی امور مربوط به مطالعات حمل و نقل (جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی) و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز سازمان‌های تابعه، با هماهنگی معاونت وقت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری و توسط پژوهشکده حمل و نقل انجام پذیرفته است. پژوهشکده حمل و نقل بر اساس موافقت قطعی مورخ ۸۲/۰۷/۰۵ شورای گسترش آموزش عالی تاسیس و فعالیت خود را زیر نظر وزارت راه و ترابری آغار نمود. پس از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مورخ ۹۰/۱۱/۱۹ پژوهشکده حمل و نقل به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل گردید. همچنین بر اساس مصوبه مذکور مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تغییر یافت.

در همین راستا بخش برنامه‌ریزی حمل و نقل فعالیت خود را از اوایل سال 91 شروع  و پس از انجام امور اداری در بازه زمانی آذر 91 لغایت اردیبهشت 92، رسماً در تشکیلات تفصیلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار گرفت.

در حال حاضر بخش برنامه‌ریزی حمل و نقل حسب مورد با معاونت های ستادی وزارت چون معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، معاونت راه روستایی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی چون: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت فرودگاه‌های کشور و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها دارای همکاری و تعامل می‌باشد.

چرا پژوهشگاه راهداری؟

هدف از ایجاد پژوهشگاه حمل و نقل موارد زیر است:

– شناسایی مشکلات، نیازها و بررسی بازخوردها و نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها (SWOT) از فعالیت‌های انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی حمل و نقل به منظور انجام برنامه‌ریزی موثر و کارا

– انجام طرح‌های تحقیقاتی پایه ای، توسعه ای و کاربردی دستگاهی، استانی، ملی و فراملی در حوزه برنامه‌ریزی حمل و نقل و بررسی، تهیه و تدوین ضوابط، نشریات، دستورالعمل‌های تخصصی و گزارش‌های مربوطه بر حسب نیاز

– بروز رسانی طرح مطالعات جامع حمل و نقل کشور

– برنامه‌ریزی جهت ایجاد تعادل عرضه و تقاضا، طراحی بهینه شبکه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی با در نظرگرفتن اولویت های توسعه زیرساخت، ناوگان و تسهیلات حمل و نقل بار و مسافر و همچنین ارزیابی و توسعه حمل و نقل ترکیبی.

– ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در راستای برنامه ریزی مورد نظر در بخش حمل و نقل با در نظر گرفتن اهداف تعیین شده در اسناد بالا دستی، استفاده موثر از ظرفیت زیرساخت ها، ناوگان و تسهیلات موجود و همچنین توسعه هماهنگ حمل و نقل مطابق با نیازهای فعلی و آتی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

– همکاری در تدوین، بومی سازی و بروز رسانی مقررات ملی حمل و نقل

– امکان سنجی بکارگیری فناوری‌های نوین در توسعه حمل و نقل

– ارتباط و تعامل با سازمان‌ها، مراکز تخصصی، موسسات، مجامع داخلی و خارجی و همچنین همکاری علمی با دانشگاه‌ها، مراکز آموزش و پژوهش و انجمن‌های علمی در انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و حمایت از انجام پایان نامه‌های تحقیقاتی

– برنامه ریزی در کلیه سطوح طراحی، ساخت و اجرا، نگهداری و بهره‌برداری زیرساخت‌های حمل و نقل.

– تدوین و بازنگری ضوابط، آیین‌نامه، مقررات و دستورالعمل‌ها در حوزه حمل و نقل

– توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در بخش حمل و نقل و بومی‌سازی آن‌ها در کشور

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا