۱۴۱، مرکز مدیریت راه‌های کشورایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهحمل و نقل هوشمند

جدیدترین فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی شیشه خودرو

هوشمندسازی شیشه خودرو راهی برای گذار از دنیای کنونی به دنیای سینمای علمی تخیلی است. شرکت‌های خودروسازی برتر دنیا در حال تبدیل شیشه معمولی خودرو به ابزاری هوشمند هستند؛ ابزاری که با تغییر شرایط برحسب عوامل محیطی، تجربه‌ای متفاوت به وجود بیاورد.

شرکت‌های خودروسازی برتر دنیا در حال تبدیل شیشه معمولی خودرو به ابزاری هوشمند هستند؛ ابزاری که با تغییر شرایط برحسب عوامل محیطی، تجربه‌ای متفاوت به وجود بیاورد.

با ورود فناوری در تمام ابعاد صنعت خودروسازی شاهد تبدیل ماشین‌های معمولی به هوشمند هستیم. طراحی شیشه هوشمند فقط بخشی از پروسه هوشمندسازی خودروها می‌باشد که فعلاً فقط در خودروهای لوکس استفاده می‌شود اما انتظار می‌رود که تا سال‌های نه چندان دور شاهد استفاده گسترده از این شیشه‌ها باشیم. فناوری شیشه هوشمند خودرو، قابلیت‌هایی به خودروی شما اضافه می‌کند که رانندگی را به تجربه‌ای جذاب‌تر و البته ایمن‌تر تبدیل خواهد کرد. در این مطلب ابتدا نگاهی کوتاه به جدیدترین فناوری‌های مرتبط با شیشه خودرو خواهیم داشت؛ سپس مزایای هوشمندسازی شیشه خودرو را بیان می‌کنیم.

فناوری شیشه هوشمند خودرو

شیشه جلو خودرو اهمیت بسزایی در ارتقای ایمنی خودرو دارد. از این رو خودروسازها توجه ویژه‌ای به بهبود کیفیت شیشه جلو دارند و در این راستا از فناوری‌های نو استقبال می‌کنند. در بین جدیدترین فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی شیشه جلو خودرو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شیشه گوریلا گلس: شیشه‌های گوریلا گلس که امروزه در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند؛ به زودی در صنعت خودروسازی مورداستفاده قرار خواهند گرفت. گوریلا گلس، شیشه‌ای سبک، شفاف و مقاوم است که مقاومت شیشه در برابر ضربات و خط‌وخش را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش وزن کل خودرو می‌شود.
  • دوربین روبه‌روی راننده: با نصب دوربین در شیشه جلو خودرو، راننده فقط با نگاه کردن به بخش‌ خاصی از شیشه می‌تواند صدای موسیقی، GPS، کولر و… را کنترل کند. تنها نگرانی که در این مورد وجود دارد این است که حواس راننده در اثر نگاه کردن به شیشه پرت شود.
  • استفاده از امواج فراصوت برای دفع قطرات باران: خودروسازها در تلاش هستند که با حذف برف پاک‌کن به هوشمندسازی شیشه خودرو کمک کنند. در این روش از امواج فراصوت برای دفع ذرات برف و باران استفاده می‌شود.
  • پوشش حاوی نانوذرات: محققان با استفاده از نانوذرات سعی بر طراحی شیشه‌های ضدلک و ضدآب دارند.
  • نمایشگر هوشمند: شیشه هوشمند خودرو مانند یک نمایشگر هوشمند، اطلاعات مرتبط با سرعت، مسیر، خطرات پیش رو، شرایط آب‌وهوایی و… را پیش چشم راننده به نمایش می‌گذارد.
  • شیشه الکتروکرومیک: در حال حاضر از فناوری کاهش خودکار نور در آینه عقب استفاده می‌شود. اما خودروسازها در تلاش هستند که این قابلیت را به شیشه جلو اضافه کنند. این فناوری به راننده اجازه می‌دهد که با مات کردن بخشی از شیشه جلو از تابش خیره‌کننده نور جلوگیری کند. برای انجام این امر از پانل‌های الکتروکرومیک در شیشه جلو استفاده می‌شود.
  • شیشه جلو پانوراما: شیشه جلو پانوراما به راننده کمک می‌کند تا جاده و محیط اطراف خود را به درستی ببیند؛ همچنین به تنظیم نور ورودی نیز کمک می‌کند. در حال حاضر، شرکت تسلا از شیشه پانوراما با دید 31 فوت مربعی در خوردوهای برقی خود استفاده می‌کند.
  • شیشه مادون قرمز: شیشه مادون قرمز از نظر ظاهری شبیه به شیشه‌های معمولی استاندارد است اما قابلیت‌های پیشرفته‌تری دارد. شیشه مادون قرمز به گونه‌ای طراحی شده که نیمی از اشعه مادون قرمز نور خورشید را منعکس و از گرم شدن بیش از حد فضای داخل خودرو جلوگیری می‌کند. بنابراین این فناوری باعث کاهش مصرف بنزین نیز می‌شود زیرا برای خنک کردن محیط خودرو به کولر نیاز نخواهید داشت.
  • فیلم‌های قابل تعویض SPD: وجود آفتاب‌گیر در روزهای گرم تابستانی یک نعمت است اما آفتاب‌گیرهای معمولی فقط هنگامی که پارک می‌کنید به کمک شما می‌آیند. در شیشه‌های هوشمند از فیلم‌ قابل تعویض SPD استفاده می‌شود که ماده‌ای رنگی برای ایجاد سایه است. این ماده در عین حفظ شفافیت شیشه از ورود 99 درصد نور جلوگیری می‌کند. این فناوری با ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید به چشم راننده منجر به افزایش ایمنی می‌شود زیرا تابش خیره‌کننده نور باعث کاهش دید راننده می‌گردد. از طرف دیگر با خنک نگه داشتن فضا به کاهش مصرف بنزین کمک می‌کند زیرا دیگر به کولر نیاز نخواهید داشت.

مزایای شیشه هوشمند خودرو

با توجه به آنچه گفته شد؛ مزایای هوشمندسازی شیشه خودرو را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • بدون شک مهم‌ترین مزیت هوشمندسازی شیشه خودرو، افزایش ایمنی راننده و سرنشینان است. با استفاده از این فناوری‌ها، راننده برای کنترل سرعت، آمپر دما، سوخت و حتی علائم راهنمایی و رانندگی لازم نیست که چشم از جاده بردارد زیرا تمام این اطلاعات و علائم روی شیشه هوشمند خودرو به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی دیگر از مزایای مهم این فناوری است. فناوری‌هایی مانند شیشه مادون قرمز، فیلم SPD و… منجر به کاهش مصرف بنزین می‌شوند. همانطور که می‌دانید مصرف سوخت‌های فسیلی یکی از دلایل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بنابراین با استفاده از فناوری شیشه هوشمند خودرو می‌توان به کاهش آلودگی هوا نیز امید داشت.
  • هوشمندسازی راهی برای برقراری تعامل بین خودرو و محیط اطراف اعم از سایر خودروها، جاده و… است. بنابراین با دریافت اطلاعات از محیط پیرامون می‌توان تا حدودی از بروز ترافیک نیز جلوگیری کرد.
  • شیشه‌های هوشمند می‌توانند شرایط فیزیولوژی راننده را ردیابی کرده و از بروز خطاهای انسانی جلوگیری کنند. به عنوان مثال، در صورتی که راننده خوابالود باشد، به راننده هشدار می‌دهند.
  • ایجاد سرگرمی برای سرنشینان یکی دیگر از مزایای هوشمندسازی شیشه خودرو است. در واقع از نمایشگر هوشمند شیشه می‌توان به عنوان نمایشگری برای تماشای فیلم و… نیز استفاده کرد.

بنابراین شیشه هوشمند خودرو که با نام شیشه قابل تعویض نیز شناخته می‌شود به نور، دما، فشار و حتی الکتریسیته پاسخ می‌دهد. خودروسازهای برتر دنیا در حال استفاده و توسعه فناوری‌های مرتبط با هوشندسازی شیشه خودرو هستند و امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده از این فناوری‌ها در تمام برندها باشیم. در این صورت می‌توانیم به کاهش ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی، تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی امیدوار باشیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا