اخبارایمنی جاده‌هاراهداری

وزش بادهای شدید چه مسائلی برای بخش راهداری کشور بوجود می‌آورد؟

باد به عنوان يكي از مصاديق عوامل جغرافيايي، ايمني حمل و نقل را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

عوامل متعدد و متنوعي در رخداد سوانح رانندگي و امنيت حمل ونقل نقش دارند كه از آن جمله مي­‌توان به عوامل جغرافيايي و اقليمي اشاره كرد. امنيت شبكه راه‌­هاي كشور در برابر تاثير بنيان­‌هاي جغرافيايي امري حياتي است.

باد به عنوان يكي از مصاديق عوامل جغرافيايي، ايمني حمل ونقل را تحت تاثير خود قرار مي‌­دهد. عامل اصلي ايجاد باد، نابرابري در توزيع انرژي تابشي خورشيد در سطح كره زمين است. حركت وسايل نقليه در هنگام طوفان‌­هاي ماسه‌­اي بسيار خطرناك است و چنانچه رانندگان مهارت لازم را نداشته باشند، دچار حوادث فاجعه ­آميز مي­‌شوند. بادهاي شديد مي‌توانند خودروها را واژگون يا هدايت آن‌ها را با مشكل مواجه كنند. همچنین، وزش باد شدید و طوفان شن، دید رانندگان را کاهش خواهد داد و احتمال بروز حوادث رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد.

در ایران نیز به دلیل دارا بودن سهم 23 درصدی از طوفان­‌های گرد و غبار جهان و انتقال گردوغبار از کشورهای عراق و عربستان به ایران، مطالعه آن ضروری است. شناخت ماهیت، منشا و اثرات طوفان­‌های گرد و غباری در تعیین روش­‌های کنترل آن نقش بسزایی دارد.

طبق مطالعات انجام شده، فراواني تصادفات جاده‌­اي در اين شرايط ۰.۶ درصد است و در بين استان­‌هاي مختلف كشور، استان سيستان و بلوچستان با (۷.۵ درصد) بيش‌ترين ميزان تصادفات در اين شرايط را داشته است.

تاثیر باد و طوفان بر سوانح رانندگی

باد به عنوان يكي از مصاديق عوامل اقليمي مؤثر در سوانح رانندگي و ازجمله پديده­‌هاي جوي است كه ايمني حمل‌ونقل را تحت تاثير خود قرار مي­‌دهد. اين عامل اگرچه به ندرت دليلي براي بروز تصادف به شمار مي­آيد، اما رانندگي را با مشكل مواجه مي­‌كند. تاثیر باد بر وسايل نقليه بسته به متغيرهاي مختلفي مانند سرعت باد، زاويه برخورد باد با وسيله نقليه، ساختار آيروديناميك خودروها و كنار جاده‌­ها، انحناي خاص مسير حركت وسيله نقليه و ضريب اصطحكاك سطح جاده است. اگرچه باد به­ ندرت دليلي براي بروز تصادف به شمار مي­‌آيد، اما رانندگان را با مشكل مواجه مي­‌سازد.

باد باعث افتادن درختان، شاخه­‌ها يا ذرات گوناگوني مي­‌شود كه تردد خودروها را به مخاطره مي­‌اندازد و حوادثي را به بار مي‌­آورد. همچنین، باد با ديگر عوامل آب و هوايي مانند باران، برف و سرما ارتباط دارد و كنش آن­‌ها را تشديد مي­‌كند.

حركت وسايل نقليه در هنگام طوفان­‌هاي ماسه‌­اي بسيار خطرناك است و چنانچه رانندگان مهارت و آموزش لازم را نداشته باشند، دچار حوادث فاجعه‌­آميز مي­‌شوند. بادهاي شديد مي­‌توانند خودروها را واژگون يا هدايت آن‌ها را با مشكل مواجه كنند و سبب حركت برف، ماسه يا ماسه­‌هاي روان به ­عنوان مانع راه شوند.

چگونه باد موجب ایجاد حوادث رانندگی می­‌شود؟

اگر جهت حركت باد به موازات جهت حركت وسيله نقليه باشد و از پشت سر آن بوزد، مي‌­تواند عامل افزايش سرعت خودرو باشد. البته در اين مواقع سرعت وزش باد و شيب زمين نيز تاثيرات خاص خود را دارند. بدين صورت ­كه هر چه سرعت وزش باد و شيب جاده (سرازيري) بيشتر باشد، سرعت حركت وسيله نقليه افزايش خواهد يافت و رانندگان بايد با رعايت توصيه­‌هاي ايمني مانند حركت با دنده سنگين مانع سرعت گرفتن وسيله نقليه شوند تا بدين طريق از بروز حادثه جلوگيري به عمل آورند.

اگر جهت حركت باد عمود بر جهت حركت وسيله نقليه باشد، سبب مي­شود كه خودروهاي سبك و آن دسته از خودروهاي نيمه سنگين كه سطح برخورد بيشتري با باد دارند، تعادل و توازن خود را از دست بدهند و در برخي موارد موجب وازگوني آن‌ها مي­‌شود.

اگر باد از مقابل بوزد، موجب كاهش سرعت خودرو، افزايش مصرف سوخت و افزايش فشار بر موتور خودرو مي­‌شود. درضمن، تسلط اين شرايط بر جاده و خودرو مي‌­تواند موجب افزايش فشارهاي رواني و به هم خوردن تمركز حواس رانندگان به خصوص آن دسته كه تجربه و مهارت كمتري دارند شده و در نهايت زمينه بروز حادثه را فراهم مي­‌آورند.

اگر باد داراي سرعت كافي باشد و به خصوص اگر جهت وزش آن از مقابل يا از دو طرف بوده و به همراه گرد و غبار و بارش برف و باران باشد، كاهش دامنه ديد رانندگان را فراهم مي‌­آورد و بدين ترتيب احتمال وقوع حادثه بيشتر مي­‌شود. البته وزش اين­گونه بادها مي­‌تواند موجب كاهش قدرت شنوايي رانندگان نيز شده و امكان شنيدن بوق­‌هاي هشداردهنده ساير رانندگان و يا پليس را از آن‌ها سلب مي‌­كند كه خود اين مسئله نيز موجب افزايش احتمال سانحه مي­‌شود.

 

پیامدهای باد و طوفان

  1. کاهش دید رانندگان: خطوط ارتباطي نسبت به حركت ماسه آسيب پذيرند. باد و ماسه­‌هاي روان در مناطق كويري و حاشيه كوير اثرات تخريبي برروي شبكه راه‌­هاي مواصلاتي و تحرك وسايل حمل و نقل مي­‌گذارد. زماني ­كه شدت باد زياد است و ماسه­هاي روان را به همراه خود دارد، كاهش شديد ديد رانندگان را موجب شده و خود حوادثي را به وجود مي­‌آورد.
  2. فشارهاي رواني، برهم خوردن تمركز و تغيير رفتار رانندگان: حركت وسايل نقليه در هنگام طوفان­‌هاي ماسه­‌اي بسيار خطرناك است و چنانچه رانندگان مهارت و آموزش لازم را نداشته باشند دچار حوادث فاجعه ­آميز مي­‌شوند. مطالعه­‌هاي انجام شده در بيشتر كشورها (ازجمله آمريكا و آلمان) نشان مي­‌دهد كه هوا نه تنها بر خودرو بلكه بر رفتار راننده نيز آشكارا اثر می‌گذارد. انسان به طور نسبي نسبت به هوا حساس است و باتوجه به وضعيت هوا كم و بيش در اوضاع و شرايط خوب يا نامساعد قرار مي‌­گيرد. پيش از طوفان دما بسيار بالاست و احساس سنگيني ناخوشايندي اغلب در انسان به ­وجود مي­‌آيد. بي­گمان به دليل خستگي يا بروز حالت عصبي در رانندگان سرعت خودروهاي آن­‌ها افزايش مي‌­يابد.
  3. کاهش میزان شنوایی
  4. خاموش شدن خودرو به دليل ورود ماسه و گرد و غبار به داخل كاربراتور
  5. کاهش یا افزایش سرعت خودرو
  6. واژگون شدن خودروها: مهم‌ترين اثري كه باد بر حمل و نقل جاده‌­اي وارد مي­‌آورد ايجاد ناپايداري در حركت وسايل نقليه بلند، اتوبوس‌­هاي دو طبقه،كاروان­‌ها و خودروهاي سبك است. بادهاي شديد مي­‌توانند خودروها را واژگون يا هدايت آن‌ها را با مشكل مواجه سازند.
  7. انسداد جاده­‌ها و راه­بندان: دراثر به حركت درآمدن شن و ماسه­‌هاي روان، تمام يا قسمتي از سطح جاده را پوشيده شده و سبب انسداد و يا اشتباه در تشخيص مسير راننده مي­‌شود. مركز تحقيقات حمل و نقل جاده‌­اي برآورد كرده است كه اگر سرعت باد به 15 متر بر ثانيه برسد، سبب بروز سوانح جاده­اي مي­‌شود. همچنين از نتايج ديگر مطالعات صورت گرفته مشخص شد كه بادهاي بيش از 30نات (15متر بر ثانيه) سبب بروز مشكلاتي بر روي پل­‌ها و يا سقوط درختان در جاده­‌ها مي‌‌شوند كه به راه­بندان مي‌­انجامد. در ايرلند در ششم ژانويه 1991 هنگام يك طوفان شديد، هفت مسافر يك ميني ­بوس به دليل له شدن در زير درختي كه رو خودروي آن‌ها افتاده بود جان خود را از دست دادند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا