اخبارایمنی سفر

ملزومات جعبه كمك‌هاي اوليه خودرو

همه ما مي‌دانيم كه شرايط پيش بيني نشده‌اي در جاده منتظر ماست كه براي مقابله با آن بايد آمادگي لازم را داشته باشيم. بنابراين جعبه كمك‌هاي اوليه خودرو يكي از ملزومات سفر است. اگر مي‌خواهيد بدانيد كه اين جعبه بايد شامل چه مواردي باشد؛ با ما همراه باشيد.

جعبه كمك‌هاي اوليه، يك مورد ضروري براي هر خانه و خودرويي است كه بايد شامل لوازم اوليه پزشكي مانند پنبه و گاز استريل، داروهاي بدون نسخه و وسايلي مانند شارژر، چراغ قوه و … باشد. در ادامه ليست كاملي از ملزومات جعبه كمك‌هاي اوليه ماشين ارائه مي‌شود. بعد از تهيه اين لوازم مي‌توانيد آن‌ها را در يك جعبه ضدآب بچينيد و در صندوق عقب ماشين خود نگه داريد.

اگرچه هيچكس دوست ندارد به استفاده از جعبه كمك‌هاي اوليه در جاده فكر كند؛ اما هرچقدر هم اين چشم‌انداز ناخوشايند باشد بايد به آن توجه كرد. احتمال اينكه در سفر دچار آسيب‌هاي جزئي مانند بريدگي، كبودي و خراش يا آسيب‌هاي جدي‌تر مانند شكستگي استخوان و … شويد بيشتر از احتمال وقوع اين اتفاقات در خانه است. بنابراين همانطور كه يك كيت كمك‌هاي اوليه در خانه داريد؛ بايد به فكر تهيه كيتي هم براي ماشين خود باشيد. اگر تا به حال به اين موضوع فكر نكرده‌ايد و نمي‌دانيد كه دقيقاً به چه چيزهايي نياز داريد؛ اين مطلب را بخوانيد زيرا در اين مطلب ليستي از لوازم ضروري جعبه كمك‌هاي اوليه خودرو را فراهم كرده‌ايم.

لوازم ضروري جعبه كمك‌هاي اوليه خودرو

1- چسب زخم

چسب زخم براي بستن بريدگي، خراش­ و تاول‌­هاي كوچك ضروري است. چسب زخم در انواع و اندازه‌هاي مختلفي در بازار وجود دارد كه بهتر است انواع آن را تهيه كنيد. خريد چسب زخم‌هاي ضد باكتري و ضد آب را نيز فراموش نكنيد.

2- پماد آنتي بيو­تيك

پمادهاي آنتي ­بيوتيك مانند باسيتراسين، نئومايسين و پلي ميكسين را مي‌توانيد مستقيماً روي زخم بماليد و بعد روي آن را بپوشانيد تا از رشد باكترهاي جلوگيري كرده و سرعت بهبودي زخم را افزايش دهد.

3- دستمال مرطوب ضد عفوني كننده

بهترين راه براي شستن زخم استفاده از آب و صابون است ولي اگر به آن‌ها دسترسي نداريد؛ دستمال مرطوب ضد عفوني كننده جايگزين مناسبي است.

4- دستكش يك بار مصرف

دستكش يك بار مصرف براي شخصي كه مي‌خواهد زخم فرد مصدوم را ببندد يا سطح آلوده به خون و مايعات را تميز كند؛ الزامي است. اگر به لاتكس حساسيت داريد؛ دستكش غيرلاتكسي از جنس نيتريل يا نئوپرن تهيه كنيد.

5- باند كشي

باند كشي يكي ديگر از ملزومات جعبه كمك‌هاي اوليه ماشين است كه براي بستن محكم محل آسيب ديده ضروري است تا مانع تورم آن شود. همچنين براي نگه داشتن كمپرسور يخ يا گرم روي محل آسيب ديده مناسب است.

6- كمپرسور يخ

استفاده از كمپرسور يخ روي عضو آسيب ديده، جريان خون را كند كرده و مانع متورم شدن آن مي‌شود.

7- قيچي

وجود قيچي براي بريدن باند، پارچه و… ضروري است.

8- گاز استريل

استفاده از گاز استريل به جاي باندهاي معمولي مانع از ورود باكتري‌ها به محل زخم مي‌شود. قبل از استفاده از گاز استريل بهتر هست كه زخم را تميز كنيد؛ سپس گاز را گذاشته و آن را با چسب ثابت كنيد.

9- پماد ضد حساسيت

حشرات همه جا هستند؛ بنابراين بهتر است كه پمادهايي مانند كالومين نيز براي مقابله با حساسيت ناشي از نيش حشرات به همراه داشته باشيد.

10- دماسنج

براي گرفتن درجه تب فرد بيمار يا مجروح به يك دماسنج نياز داريد. به جاي دماسنج‌هاي شيشه‌اي كه ممكن است بشكند؛ بهتر است يك دماسنج ديجيتالي دهاني تهيه كنيد.

11- موچين

موچين براي خارج كردن تركش، خار، نيش حشرات و كنه لازم است. موچين‌هاي سوزني‌شكل فلزي كه ظريف و سبك هستند؛ انتخاب خوبي براي جعبه كمك‌هاي اوليه خودرو به حساب مي‌روند.

12- پماد سوختگي

پماد سوختگي براي سوختگي‌هاي سطحي مفيد است.

13- محلول نمكي

محلول نمكي براي تميز كردن جراحات و زخم‌ها مناسب است.

علاوه بر اين موارد پزشكي بايد يك سري وسيله ضروري ديگر نيز همراه داشته باشيد. در اين بين مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم:

  • تلفن همراه
  • شارژر تلفن همراه
  • چراغ قوه
  • باطري ضدآب
  • شمع
  • پتو
  • كرم ضد آفتاب
  • پوشك اضافه (در صورت همراه داشتن كودك)
  • ضد يخ
  • يخ خراش
  • روغن ماشين
  • مثلت هشدار (در صورت تصادف يا خرابي، مثلت هشدار ساير رانندگان در جاده را در مورد خطر احتمالي هوشيار مي‌كند؛ در نتيجه قبل از اينكه به ماشين شما برسند؛ سرعت خود را كاهش مي‌دهند و اقدامات احتياطي را انجام مي‌دهند.)
  • كپسول آتش نشاني خودرو (كپسول‌هاي حاوي خشك كننده‌هاي پودر خشك مناسب‌تر هستند.)

علاوه بر موارد پزشكي و غيرپزشكي كه بايد براي جعبه كمك‌هاي اوليه ماشين تدارك ببينيد؛ به يك جعبه مناسب هم براي نگه­داري آن‌ها نياز داريد. بهتر است يك جعبه محكم و ضدآب تهيه كنيد تا از خود لوازم به درستي مواظبت كند.

همانطور كه گفتيم؛ جعبه كمك‌هاي اوليه خودرو يك مورد ضروري است كه نبايد از تهيه آن غفلت كنيد زيرا در صورت بروز جراحات و آسيب‌هاي نه چندان وخيم بسيار كاربردي خواهد بود. البته در مورد جراحات بزرگ مانند آسيب ديدن جدي سر، خونريزي‌هاي شديد و … بايد در اسرع وقت با اورژانس تماس بگيريد. در پايان اميدواريم كه از سفرهاي پيش رو نهايت لذت را ببريد و هيچ حادثه تلخي را تجربه نكنيد؛ اما براي حفظ جانب احتياط قبل از ورود به جاده حتماً جعبه كمك‌هاي اوليه ماشين را تهيه كنيد.

منابع: 
  • https://blog.firsttimedriver.com/blog/car-first-aid-kits-what-to-include/
  • https://www.verywellfamily.com/basic-first-aid-kit-items-290322
  • https://www.instructables.com/First-Aid-kit-for-cars/

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا