ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ای

نحوه نگهداری و مراقبت از لاستیک خودرو

مراقبت از لاستیک خودرو به عنوان پاشنه آشیل نقش مهمی در حفظ ایمنی خودرو ایفا می‌کند؛ از این رو نگهداری و مراقبت از لاستیک خودرو گام مهمی در راستای افزایش طول عمر لاستیک، بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی خودرو است.

مراقبت صحیح از لاستیک خودرو، عمر لاستیک را بیشتر می‌کند و منجر به افزایش ایمنی خودرو می‌شود. علاوه بر این مجبور نخواهید بود که خیلی زود لاستیک‌ها را تعویض کنید. بنابراین با یک مراقبت ساده اما اصولی در درجه اول به حفظ ایمنی خود و سرنشینان احترام بگذارید؛ سپس خود را از صرف هزینه‌ برای تعویض لاستیک‌ معاف کنید.

لاستیک، اولین و تنها نقطه تماس خودرو با سطح جاده است بنابراین نمی‌توان منکر اهمیت آن شد. با این وجود وقتی بحث مراقبت از خودرو می‌شود؛ بیشتر به قطعاتی مانند ترمز و موتور یا خدماتی مانند تعویض روغن فکر می‌کنیم و به لاستیک‌ها توجه نمی‌کنیم. حتی بعضی از افراد بیشتر به ظاهر خودرو توجه می‌کنند و اهمیت لاستیک و تایر را نادیده می‌گیرند؛ در حالیکه تحمل وزن کل خودرو بر عهده تایرها می‌باشد. یکی از دلایل این موضوع شاید این باشد که افراد تصور می‌کنند که با تعویض لاستیک‌ها هر 4 یا 5 سال یک بار دیگر نیازی نیست از آن‌ها مراقبت کنند. چنین تصوری هم ایمنی خودرو را هدف قرار می‌دهد؛ هم اینکه عمر لاستیک را کاهش می‌دهد.

راه‌های مراقبت از لاستیک خودرو

در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با نحوه مراقبت از لاستیک خودرو آشنا کنیم و در ادامه به شرح برخی از مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم:

1- تعویض لاستیک در زمان درست

طول عمر لاستیک به طور معمول 6 تا 10 سال است. در واقع در بهترین حالت بهتر است که لاستیک‌ها را هر 6 سال یک بار یا حداکثر هر 10 سال یک بار تعویض کنید. البته عمق آج لاستیک بیانگر زمان دقیق انجام این امر است. اگر عمق آج کمتر از حد استاندارد باشد باید لاستیک را تعویض کنید حتی اگر عمر چندانی نکرده باشد. علاوه بر این باید به تاریخ تولید و انقضای لاستیک نیز توجه کنید. استفاده از لاستیکی که انقضای آن گذشته باشد، خطرناک است.

2- توجه به اندازه پیچ و مهره تایر

اگر اندازه پیچ تایر خودرو کوتاه‌تر از حد استاندارد باشد، احتمال بیرون آمدن تایر هنگام رانندگی وجود دارد و اگر بلندتر باشد، به سیستم تعلیق آسیب می‌زند. بنابراین اندازه پیچ و مهره تایر را بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید.

3- تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر

یک راه‌حل ساده برای مراقبت از لاستیک خودرو این است که لاستیک‌ها را هر 5 هزار کیلومتر یک بار به صورت ضربدری با هم عوض کنید. بدین‌ترتیب لاستیک‌ها به طور یکنواخت فرسوده می‌شوند و هیچ لاستیکی بیش از حد ساییده نمی‌شود.

4- رانندگی با سرعت پایین

رانندگی با سرعت پایین به افزایش طول عمر لاستیک‌ها کمک می‌کند. در سرعت بالا مجبور می‌شوید به طور مکرر یا ناگهانی ترمز کنید که این امر منجر به ساییدگی لاستیک‌ها می‌شود.

5- عدم رانندگی در هوای بارانی با لاستیک فرسوده

رانندگی در خیابان پر از آب خطرناک است و منجر به ساییدگی و پارگی زودرس لاستیک‌ها می‌شود. از رانندگی در چنین شرایطی با لاستیک‌های فرسوده جداً بپرهیزید. آج استاندارد تایرهای نو باعث می‌شود آب بیشتری از بین شیارهای لاستیک عبور کند و در نتیجه لاستیک چسبندگی بیشتری با سطح جاده داشته باشد.

6- استفاده از جک هیدرولیک

استفاده از جک هیدرولیک به جای جک‌های معمولی غیراستاندارد هنگام تعویض لاستیک به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.

7- تنظیم فشار باد لاستیک

تنظیم فشار باد لاستیک در وهله اول شما را از پنچرگیری‌های مکرر معاف می‌کند؛ همچنین منجر به بهبود عملکرد و ایمنی خودرو می‌شود. اگر فشار باد لاستیک بیش از حد باشد؛ کنترل خودرو سخت می‌شود زیرا باعث کاهش سطح تماس و چسبندگی لاستیک با سطح جاده و عدم انعطاف‌پذیری دیواره‌های کناری لاستیک می‌شود. از طرف دیگر، قطر کلی و خمش دیواره جانبی تایر کم باد شده کاهش می‌یابد که باعث ایجاد اختلال در حرکت خودرو می‌شود.

8- نگهداری از لاستیک‌ها در مکانی مناسب

برای نگهداری از لاستیک، آن را تمیز کرده و در فضایی خشک، خنک و عاری از مواد شیمیایی، گریس و فرآورده‌های نفتی نگه دارید. همچنین لاستیک‌ها نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. علاوه بر این‌ها، داخل لاستیک نباید آب باشد.

9- بالانس کردن تایرها

اگر فرمان خودروی شما در سرعت‌های بالا می‌لرزد، احتمالاً تایرها بالانس نیستند. بالانس نبودن تایرها به جلوبندی خودرو آسیب می‌زند و احتمال ساییدگی لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از وقوع این امر، تایرها را هر 5 هزار کیلومتر یک بار بالانس کنید.

10- انتخاب رینگ و لاستیک مناسب

رینگ و لاستیک خودرو باید مناسب با کاربری خودرو و وزنی که باید تحمل کند، باشد. برای انتخاب رینگ و لاستیک مناسب می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

11- سنگین نکردن خودرو

اگر بار خودرو بیش از حد مجاز باشد، تایر خودرو گرم و بیشتر ساییده می‌شود؛ همچنین کنترل خودرو سخت می‌شود و مصرف سوخت افزایش می‌یابد. حداکثر باری که خودرو می‌تواند تحمل کند در دفترچه راهنما ذکر می‌شود.

12- استفاده از لاستیک زاپاس

اگر در حین رانندگی احساس کردید که لاستیک آسیب دیده، توقف کرده و آن را با لاستیک زاپاس تعویض کنید. رانندگی با لاستیک آسیب‌دیده، طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

نگهداری و مراقبت از لاستیک خودرو گام مهمی در راستای افزایش طول عمر لاستیک، بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی خودرو است. برای مراقبت صحیح از تایر خودرو در وهله اول باید به تاریخ تولید و زمان درست تعویض آن توجه کنید. همچنین با رعایت نکات ساده مذکور می‌توانید لاستیک‌هایی ایمن‌تر با عمر بیشتر داشته باشید.

 

منابع: 

  • https://www.autoglass.ie/how-to-maintain-your-tyres/
  • https://www.motorbeam.com/5-tips-maintain-tyres/
  • https://www.tyremarket.com/tyremantra/top-10-tips-tyre-maintenance
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا