ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

9 نکته مهم که به افزایش طول عمر خودروی شما کمک می‌کند

نگهداری و مراقبت صحیح از خودرو منجر به حفظ کیفیت اولیه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. اما مهمتر از بحث صرفه‌جویی، به حفظ جان شما نیز کمک می‌کند. در این مطلب قصد داریم شرح دهیم که برای حفط کیفیت و ایمنی خودرو مثل روز اول، چگونه رانندگی کنید.

حفظ کیفیت و ایمنی وسیله‌نقلیه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در این بین، نحوه رانندگی روزمره نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین بدون هیچ هزینه‌ای و با رعایت نکات مهم مرتبط با رانندگی روزانه می‌توانید خودرویی نو و ایمن داشته باشید.

نکات مهم مرتبط با رانندگی روزانه

اکثر ما به صورت روزانه برای رفتن به محل کار یا انجام کارهای روزمره رانندگی می‌کنیم. نحوه رانندگی روزانه ما می‌تواند ماشین ما را مثل روز اول نگه دارد یا خیلی زود رنگ‌وبوی کهنگی را به آن بدهد. بنابراین با کمی دقت و بدون صرف هزینه‌ای می‌توانید کیفیت و ایمنی خودرو را در سطح بالایی نگه دارید. در ادامه نکاتی را مطرح خواهیم کرد که به افزایش طول عمر و ایمنی خودرو کمک می‌کند.

1- از چاله‌ها دوری کنید.

هنگام رانندگی از چاله‌های بزرگ و کوچک دوری کنید زیرا فشار زیادی به لاستیک و سایر قطعات خودرو وارد می‌کند. اگر مجبور به انجام این امر هستید، تا حد ممکن سرعت خود را کاهش دهید تا فشار کمتری به خودرو وارد شود و لاستیک‌ها هم سایش کمتری را تحمل کنند.

2- به جاده نگاه کنید.

اگرچه این نکته بدیهی به نظر می‌رسد اما تکرار آن خالی از لطف نیست. به پایین جاده نگاه کنید تا موانع، چاله‌ها و دست‌اندازهای پیش‌رو ببینید و از آن‌ها دوری کنید.

3- حوالی پل و ریل قطار آهسته برانید.

هنگام رانندگی حوالی جاده روستایی منتهی به یک پل قدیمی یا ریل قطار آهسته برانید. این جاده‌ها معمولاً کیفیت پایینی دارند و به لاستیک خودرو آسیب می‌زنند.

4- به کامیون‌ها نزدیک نشوید.

حفظ فاصله ایمنی با کامیون را هرگز شوخی نگیرید. این مسئله، مسئله مرگ و زندگی است! علاوه‌براین، خودروی شما را از سنگ و زباله‌های احتمالی که به وسیله کامیون پراکنده می‌شوند در امان نگه می‌دارد. این اشیا به رنگ و چراغ خودروی شما آسیب می‌زنند.

5- راحت باشید!

موتور خیلی سرد یا خیلی داغ می‌تواند خطرآفرین باشد و مصرف سوخت را افزایش دهد. پس لازم نیست ابتدای امر خیلی آهسته برانید. شاید بهتر باشد مسافت اولیه را با سرعت بالاتر حرکت کنید تا دمای موتور به حد نرمال برسد. البته فقط کمی بالاتر وگرنه با شتاب‌گیری سریع به موتور صدمه می‌زنید.

6- یکنواخت برانید.

یکنواختی در اعمال و فرمان‌ها نه تنها به حفظ ایمنی شما در جاده کمک می‌کند، بلکه منجر به افزایش طول عمر خودرو نیز می‌شود. به عنوان مثال، اگر آرام و کمی زودتر از حالت عادی ترمز بگیرید، مجبور نیستید مدام بایستید. همین موضوع در مورد تغییر لاین یا ادغام در ترافیک نیز صدق می‌کند. با حرکت روان به قسمت‌های مکانیکی خودرو ضربه‌ای وارد نمی‌شود. علاوه‌بر این، سرنشینان به جای پرتاب شدن به سمت جلو از سفر لذت خواهند برد.

7- برنامه‌ریزی کنید.

در هوای سرد، موتور باید بیشتر کار کند تا به دمای ایده‌آل برسد. بنابراین برنامه‌ریزی کنید که به جای چند سفر کوتاه یک سفر طولانی‌تر داشته باشید. در غیر این صورت، موتور در درازمدت آسیب می‌بیند.

8- بگذارید چرخ‌ها هنگام تغییر جهت بچرخند.

هرگز بعد از توقف کامل سعی نکنید چرخ‌ها را بچرخانید. در غیر این صورت، تایر باید وزن کل خودرو و اصطکاک بالایی را تحمل کند. هنگام تغییر جهت، سرعت چرخش را کم کنید تا برای یک دور چرخش مناسب باشد. به فرمان دادن هنگامی که خودرو در حال حرکت نیست، فرمان خشک گفته می‌شود که به قفسه و پینیون، میله‌های اتصال، پمپ و یاتاقان آسیب می‌رساند. همچنین فرمان خشک منجر به ایجاد اصطکاک شدید و فرسودگی لاستیک‌ها می‌شود.

9- قبل از پارک کردن به طور کامل توقف کنید.

وقتی می‌خواهید پارک کنید، قبل از خاموش کردن کاملاً توقف کنید. در غیر این صورت، موتور آسیب می‌بیند.

نگهداری و مراقبت صحیح از خودرو منجر به حفظ کیفیت اولیه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. اما مهم‌تر از بحث صرفه‌جویی، به حفظ جان شما نیز کمک می‌کند. در واقع کیفیت وسیله‌نقلیه یکی از عوامل مهم در کاهش نرخ تصادفات جاده‌ای بشمار می‌رود. بنابراین با داشتن یک ماشین سالم و ایمن می‌توانید تا حد زیادی از وقوع تصادف پیشگیری کنید.

برای انجام این امر لازم نیست کار خاصی انجام دهید، فقط کافی است عادات خوب رانندگی روزانه را در خود نهادینه کنید. به عنوان مثال، در سفرهای روزانه از چاله‌ها و موانع پیش‌رو دوری نمایید، به جاده نگاه کنید، قبل از پارک کردن کاملاً بایستید، از فرمان دادن خشک بپرهیزید، یکنواخت برانید و از کامیون‌ها دور بمانید. علاوه‌براین، در روزهای سرد، با برنامه‌ریزی برای کارها سعی کنید به جای چند سفر کوتاه یک سفر طولانی‌تر داشته باشید تا موتور آسیب نبیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا