ایمنی رانندهایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

نکات ایمنی که هنگام سفر با خودروی شخصی باید رعایت کنیم

اگر راننده‌ای ماهر هستید اما توجهی به نکات ایمنی در سفر با خودروی شخصی ندارید؛ نباید غرق در یک احساس امنیت کاذب باشید. با توجه به نکات ایمنی، جان خود یا مسافرانتان را نجات دهید.

این روزها سفر با خودروهای شخصی نسبت به سفرهای هوایی طرفداران بیشتری پیدا کرده زیرا هم ارازن­‌تر است و هم اینکه بازدید از جاذبه‌های موجود در مسیر را ممکن می­‌کند. اگر شما هم سفر با خودروی شخصی را ترجیح می­‌دهید؛ نکات ایمنی سفر با خودروی شخصی را رعایت کنید تا با حفظ جان خود و همسفران‌تان از هر آن‌چه که در انتظار شماست لذت ببرید.

موضوع سفر رفتن با ماشین شخصی در فصول گرم سال داغ‌­تر می­‌شود. رانندگی در بزرگراه­‌ها و جاده­‌های زیبا هیجان‌­انگیز است اما اگر نکات ایمنی را در نظر نگیرید ممکن هست چیزی جز یک خاطره تلخ بر جای نماند. بنابراین احتیاط و رعایت نکات ایمنی را باید سرلوحه کار قرار داد تا هم از مسیر لذت برد و هم به سلامت به مقصد رسید.

رعایت نکات ایمنی سفر با خودروی شخصی فقط مربوط به حین سفر نیست؛ نکاتی وجود دارد که قبل از ورود به جاده باید به آن­ها توجه کنید. قبل از سفر باید از سلامت فنی ماشین خود اطمینان حاصل کنید؛ وسایل لازم را تهیه نمایید؛ وضعیت جاده­­‌ها و شرایط آب­‌وهوایی را چک کنید. در حین سفر نیز نکاتی فراروانی وجود دارد که ملزم به رعایت آن­‌ها هستید. در این مطلب سعی شده که مهم‌ترین نکات ایمنی که در سفر با ماشین شخصی ملزم به رعایت آن‌­ها هستید را بیان کنیم.

1- کمربند ایمنی خود را درست ببندید!

آمار نشان می­‌دهد که کمربند ایمنی با توزیع نیروی ناشی از تصادف، کاهش سرعت بدن بعد از تصادف و حفاظت از مغز و نخاع، سالانه جان هزاران نفر را نجات می‌­دهد. کمربند ایمنی باید درست روی شانه و قفسه سینه بسته شود. از بستن کمربند روی گردن جداً پرهیز کنید.

2- از صندلی مخصوص کودک استفاده کنید.

اگر می­‌خواهید کودک شما در تصادف جان خود را از دست ندهد یا صدمه جدی نبیند؛ حتماً از صندلی کودک استفاده کنید. صندلی کودک برای سنین مختلف متفاوت است؛ بنابراین صندلی را باید متناسب با سن کودک خود تهیه کنید.

3- از تلفن همراه استفاده نکنید.

مطالعات انجام شده نشان می­‌دهد که استفاده از تلفن همراه حین رانندگی عامل کشته شدن هزاران نفر در سال است. همچنین نشان داده شده است که هنگام خطر، زمان واکنش راننده حین استفاده از تلفن همراه خیلی بیشتر از مواقعی است که سطح الکل خون راننده بیش از حد مجاز باشد.

4- از انجام چند کار با هم پرهیز کنید.

انجام چند کار هم­زمان مانند رانندگی، خواندن تابلوهای راهنما، صحبت کردن با تلفن همراه، مسیریابی با برنامه‌­های مسیریاب، توجه به دعوای کودکان و غذا خوردن باعث حواس ­پرتی و صدمات غیرقابل جبران می­‌شود. قبل از حرکت، عوامل حواس ­پرتی را برطرف کنید.

5- مراقب عابرین پیاده، دوچرخه ­سوران و موتورسواران باشید.

جاده مختص رانندگان خودروهای شخصی نیست. هنگام رانندگی مراقب عابرین پیاده، دوچرخه­ سواران و موتور سواران هم باشید. همیشه سرعت مجاز را رعایت کنید و هنگام عبور از پیچ­‌های کور یا جاده‌­های شیب‌­دار محتاط باشید. هنگام عبور از تقاطع‌­ها به ­خصوص زمان گردش به راست مراقب عابرین باشید.

6- وضعیت جاده و شرایط آب­‌وهوا را بررسی کنید.

یکی از نکات ایمنی سفر با ماشین شخصی که به­ خصوص در فصول سرد اهمیت بالایی دارد؛ پیگیری اخبار آب­‌وهوا است. برای ورود به مسیرهای برفی به زنجیر چرخ و لباس گرم نیاز دارید. همچنین وضعیت جاده­‌ها را پیگیری کنید تا اگر مسیر موردنظر مسدود یا پرخطر است؛ سفر خود را به تعویق بیندازید.

7- قابل پیش‌بینی باشید!

بین خطوط رانندگی کنید؛ حق تقدم را رعایت کنید؛ فاصله خود با ماشین جلویی را حفظ نمایید و تا جایی که ممکن هست از ترمزهای سریع و ناگهانی بپرهیزید. صبور باشید و طوری رانندگی کنید که رانندگان دیگر بتوانند حرکت بعدی شما را پیش‌بینی کنند.

8- از چراغ راهنما استفاده کنید.

یکی از نکات ایمنی در سفر با خودروی شخصی که خیلی بدیهی است اما کمتر رعایت می­‌شود؛ استفاده از چراغ راهنما است. با زدن راهنما هنگام گردش یا حرکت بین خطوط به دیگران احترام بگذارید.

9- سلامت فنی ماشین خود را چک کنید.

یکی از مهم‌­‌ترین نکات ایمنی سفر با ماشین شخصی، کنترل شرایط فنی خودرو قبل از حرکت است. با بررسی­ موارد زیر به سادگی از کارایی خودروی خود اطمینان حاصل کنید:

  • لاستیک­‌ها (بررسی کنید که لاستیک­‌ها سالم هستند یا خیر. همچنین فشار باد و عمق آج لاستیک­‌ها را نیز بررسی کنید.)
  • چراغ­‌های جلو و عقب
  • باتری
  • روغن خودرو
  • مایع خنک­ کننده و ضدیخ
  • روغن فرمان برقی
  • روغن ترمز
  • برف پاک­ کن

10- هوشیار باشید!

خواب­‌آلودگی یکی از علل اصلی افزایش آمار تصادفات جاده‌­ایست. قبل از حرکت حتماً استراحت کافی داشته باشید و در مسیر هم هر زمان احساس خواب‌­آلودگی کردید حتماً بایستید و استراحت کنید.

11- از محیط اطراف خود آگاه باشید.

آینه­‌ها را مرتباً چک کنید و اتفاقات را 20 تا 30 ثانیه قبل از وقوع پیش‌بینی کنید. اگر احساس کردید که راننده‌­ای پرخاشگرانه رانندگی می‌کند؛ از سرعت خود بکاهید یا از او فاصله بگیرید. اگر خطر را بیش از این احساس کردید؛ با پیچیدن به سمت راست یا خروج از خروجی بعدی از جاده خارج شوید.

12- سرعت مجاز را رعایت کنید.

سرعت مجاز در جاده مورد نظر را رعایت کنید تا سلامت خود و دیگران را به خطر نیندازید. کنترل اتومبیل با سرعت بالا هنگام وقوع خطر خیلی سخت و تقریباً غیرقابل انجام است.

خطای انسانی و ایمنی پایین خودرو دو عامل اصلی تصادفات جاده‌­ای در ایران هستند که با رعایت چند نکته می­‌توان تا حد زیادی از بروز آن­‌ها جلوگیری کرد. اگر به هر دلیلی سفر با ماشین شخصی را ترجیح می‌­دهید؛ نکات ایمنی سفر با خودروی شخصی مانند بررسی وضعیت ماشین، جاده و آ­ب‌­وهوا، داشتن استراحت کافی، توجه به محیط اطراف، رعایت سرعت مجاز و استفاده از چراغ راهنما را مدنظر قرار دهید تا در نهایت سفری خوش و در عین حال ایمن را تجربه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا