ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

چک لیست نکات ایمنی سفرهای زمستانی

رانندگی در فصل زمستان قوانین و چارچوب‌های خاص خود را دارد و باید در نهایت دقت و احتیاط انجام شود و شما باید با توجه به شرایط آب‌وهوایی و یخ‌زدگی جاده‌ها، نکات ایمنی سفرهای زمستانی را رعایت کنید؛ در غیر این صورت بهتر است سفر نکنید!

آگاهی از شرایط آب­‌وهوایی و تغییرات احتمالی آن در سفرهای زمستانی امری ضروری است. رانندگی در هوای سرد و در جاده­‌های یخ‌زده، خطرناک و مستلزم رعایت نکات ایمنی است. با پیگیری شرایط آب­‌وهوایی، وضعیت جاده‌­ها، برنامه­‌ریزی صحیح و به همراه داشتن تجهیزات لازم، سلامت خود و همسفران‌تان را تضمین کنید. با رعایت نکات ایمنی در سفرهای زمستانی دیگر لازم نیست نگران باشید.

سفر در زمستان تجربه متفاوتی است که تماشای زیبایی­‌های این فصل را به شما هدیه می­‌دهد؛ البته گاهی نیز افراد بنابر دلایل غیرتفریحی مجبور به سفر می­‌شوند. در هر حال شرایط خاص آب‌­وهوایی در این فصل، رانندگی در جاده را سخت‌­تر می­‌کند و باید با مهارت و احتیاط کافی انجام شود. قبل از سفر باید شرایط فنی ماشین خود را بررسی و تجهیزات لازم مانند زنجیر چرخ، ضدیخ و… را تهیه کنید. همچنین واضعیت جاده و آب­‌وهوا را چک کنید و در صورتی که مسیر موردنظر مسدود یا خطرناک است، سفر خود را به تعویق بیندازید. به طور کلی نکات متفاوتی در مورد ایمنی سفرهای زمستانی وجود دارد که باید همگی را مدنظر قرار دهید. در این مطلب سعی کرده‌­ایم مجموعه‌­ای از مهم‌ترین نکات را گردآوری کنیم.

نکات ایمنی سفر در فصل زمستان

رانندگی در جاده­‌های برفی و بارانی سخت و پرخطر است و به تمهیدات خاصی نیاز دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن­‌ها اشاره می­‌کنیم.

چگونه خودروی خود را برای سفرهای زمستانی آماده کنیم؟

آماده کردن وسیله­ نقلیه یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در سفرهای زمستانی است. برای اینکه وسیله­ نقلیه خود را برای رانندگی در زمستان آماده کنید، باید موارد زیر را بررسی نمایید:

– لاستیک­‌ها: برای کنترل بهتر ماشین از لاستیک­‌های زمستانی با آج مناسب استفاده کنید زیرا نیروی اصطکاک بین لاستیک و سطح جاده در این فصل تغییر می­‌کند و در نتیجه به لاستیک مناسب این فصل نیاز دارید. علاوه ­براین، با کاهش دمای هوا، فشار باد لاستیک نیز تغییر می­‌کند؛ پس قبل از سفر حتماً فشار باد لاستیک‌­ها را تنظیم کنید. سلامت لاستیک­‌ها را نیز بررسی نمایید تا اگر لاستیکی آسیب دیده آن را برطرف کنید. بهتر است لاستیک­‌ها را زمانی که سرد هستند چک کنید یعنی وقتی که ماشین حداقل سه ساعت خاموش بوده است. همچنین اگر بیش از شش سال از عمر لاستیک­‌ها می­‌گذرد؛ بهتر است که آن­‌ها را تعویض کنید. از بررسی لاستیک زاپاس نیز غفلت نکنید.

– صندلی­‌ها: صندلی­‌های ماشین را چک کرده و از استحکام آن­‌ها اطمینان حاصل کنید. برای کودکان نیز حتماً صندلی مخصوص کودک نصب نمایید. بهتر هست کاپشن یا پالتوی کودک را درآورده تا کمربند صندلی محکم شود؛ بعد فرزند خود را با استفاده از پتو گرم نگه دارید.

– باتری: کاهش دما منجر به کاهش توان باتری می­‌شود؛ بنابراین قبل از سفر حتماً باتری ماشین را چک کنید.

– ترمز: ترمز ضدقفل به حفظ ایمنی رانندگی در زمستان کمک می­‌کند زیرا مانع قفل شدن چرخ­‌ها هنگام ترمز می­‌شود. اگر ترمز ضدقفل ندارید؛ باز هم ترمزها را چک و تنظیم کنید.

– کفپوش: اگر کفپوش ماشین به خوبی نصب نشده باشد؛ فرآیند گاز و ترمز را دچار اختلال می­‌کند و احتمال تصادف را افزایش می‌­دهد. برای نصب کفپوش از گیره‌­های نگه­دارنده استفاده کنید. همچنین اندازه کفپوش را متناسب با ماشین خود انتخاب نمایید. برای رانندگی در زمستان می­‌توانید از کفپوش‌­های ضخیم‌­تر نیز استفاده کنید.

– چراغ‌­ها: چراغ‌­های جلو، عقب، ترمز، راهنما، جانبی و فلاشرهای اضطراری را بررسی کنید.

– برف­‌پاک‌­کن: اطمینان حاصل کنید که برف ­پاک کن­‌ها به درستی کار می­‌کنند و مخزن آن را با مایع مناسب و ضدیخ پر کنید. تیغه­‌های فرسوده را نیز تعویض نمایید.

– سیستم گرمایشی و سرمایشی: سیستم گرمایشی و سرمایشی را از نظر نشتی بررسی کنید تا در صورت نیاز قطعات فرسوده، تعمیر یا تعویض شوند. مایع خنک ­کننده قدیمی و ضدیخ را نیز تخلیه و جایگزین کنید.

– سوخت: قبل از حرکت حتماً باک بنزین را پر کنید.

– تجهیزات لازم: برای ورود به جاده­‌های برفی به تجهیزات مختلفی اعم از زنجیر چرخ، طناب یدک ­کش، یخ­ خراش، مایع برف‌پاک‌کن اضافه، دستمال کاغذی، چراغ­ قوه، پتو، لباس گرم اضافی، جعبه کمک­‌های اولیه، آب، غذا، شمع و… نیاز دارید.

چگونه خود را برای رانندگی در زمستان آماده کنیم؟

  • از قبل برنامه ­ریزی کنید.
  • هنگام خستگی رانندگی نکنید.
  • وضعیت جاده­‌ها را چک کنید.
  • تا جایی که ممکن هست، سفر خود را در هوای برفی به تعویق بیندازید.
  • شرایط آب­‌وهوایی مسیر موردنظر را بررسی کنید.
  • زمان رسیدن به مقصد را با توجه به احتمال ترافیک کندتر، کاهش دید، مسدود شدن جاده‌­ها، تصادفات و… تخمین بزنید.
  • در مورد زمان و مسیر سفر خود به دیگران اطلاع دهید.
  • لباس گرم و راحت بپوشید.
  • قبل از حرکت، ماشین خود را گرم کنید.
  • از گرم کردن وسیله­ نقلیه در پارکینگ­‌های بسته بپرهیزید.

اصول اولیه رانندگی در زمستان

اولین اصل رانندگی در زمستان کاهش سرعت است زیرا کنترل و توقف خودرو در جاده‌­های برفی سخت است و معمولا رانندگی با سرعت بالا در زمستان منجر به بروز حوادث جبران­‌ناپذیری می‌­شود. تا حد ممکن سعی کنید در کنار کامیون‌­ها رانندگی نکنید و هنگام عبور از ماشین­‌های برفروب احتیاط کنید. توجه داشته باشید که ماشین‌­های برفروب بین خطوط حرکت نمی­‌کنند و دائم از جاده خارج می­‌شوند؛ بنابراین اگر پشت این ماشین­‌ها قرار گرفتید؛ بهتر هست سبقت نگیرید و پشت آن‌­ها بمانید.

اگر به هر دلیلی مجبور شدید در جاده توقف کنید؛ چراغ‌­های ماشین را روشن بگذارید و منتظر کمک بمانید و خیلی به راه­‌حل‌­های پیچیده فکر نکنید. لوله اگزوز را چک کنید تا مبادا برف داخل آن گیر کرده باشد. ماشین را فقط در حدی که داخل آن گرم شود؛ روشن و بلافاصله خاموش کنید. وقتی که ایستاده‌­اید و شیشه­‌ها هم بالا هستند؛ ماشین را طولانی ­مدت روشن نکنید زیرا دی­‌اکسیدکربنی که تولید می‌کند سلامت شما را به خطر می‌­اندازد.

اگر ماشین لیز خورد چه کنیم؟

  • مهم‌تر از همه نترسید!
  • ماشین را در همان جهتی که سر خورده هدایت کنید.
  • ترمز نگیرید!
  • اگر وسیله­ نقلیه شما هنگام ترمزگیری شروع به لیز خوردن کرد، پای خود را از روی ترمز بردارید.
  • شتاب نگیرید!

 در جاده لغزنده چگونه ترمز بگیریم؟

اگر خودروی شما فاقد ترمز ضدقفل است از روش پاشنه پا استفاده کنید. پاشنه پای خود را روی زمین نگه دارید و از انگشتان پا استفاده کنید و پدال ترمز را محکم فشار دهید تا چرخ‌ها قفل شوند. سپس فشار روی پدال را برداشته و دوباره به همان روش فشار دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا به نقطه پایان برسید. اگر خودروی شما مجهز به ترمز ضدقفل است از روش پاشنه و پنجه استفاده کنید اما تا زمانی که وسیله­ نقلیه کاملاً متوقف نشده است؛ پای خود را از روی پدال ترمز برندارید.

اگر در برف گیر کردیم چه کنیم؟

  • نترسید!
  • از فعالیت بیش از حد و قرار گرفتن در معرض سرما اجتناب کنید زیرا فشار مضاعفی بر قلب وارد می­‌کند.
  • لباس‌­های خیس را عوض کنید.
  • اگر نمی­‌توانید ماشین خود را از برف بیرون بیاورید، در ماشین بمانید.
  • در شرایط کولاک در ماشین بمانید و ماشین را برای آوردن کمک ترک نکنید مگر اینکه خیلی نزدیک باشد.
  • چراغ­‌های چشمک‌­زن را روشن کنید و یک پارچه رنگ روشن روی آنتن رادیو قرار دهید.
  • موتور خودرو را گه‌گاه (حدود 10 دقیقه در هر ساعت) برای تامین گرما (و صرفه‌­جویی در سوخت) روشن کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لوله اگزوز عاری از برف است و پنجره را کمی باز نگه دارید (در سمت محافظت شده از باد) تا از تجمع دی‌­اکسیدکربن در هنگام کار موتور جلوگیری کنید.
  • اگر همراه دارید؛ پتوها را به اشتراک بگذارید. استفاده شریکی از پتوها نسبت به تک‌­نفری باعث می­‌شود که گرم‌­تر شوید.
  • نخوابید یا اگر همراه دارید نوبتی بخوابید.
  • برای مدت طولانی در یک وضعیت نمانید.
  • برای کمک به گردش خون، دست و پاها را حرکت دهید.
  • مراقب وسایل نقلیه ترافیکی یا اضطراری باشید.

اگر لازم هست در فصل زمستان سفر کنید؛ ابتدا ماشین و سپس خود را برای رانندگی در زمستان آماده کنید. در صورتی که در برف گیر کردید؛ نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید و منتظر کمک بمانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا