ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

چگونه از خودروی در حال غرق شدن خارج شویم؟

اگرچه تصادف به خودی خود وحشتناک است اما هیچ چیزی به اندازه گیرافتادن در یک ماشین در حال غرق شدن ترسناک نیست. در چنین شرایطی چطور می‌توان جان سالم به در برد؟

اگر در خودروی در حال غرق شدن گیر افتادید، آرامش خود را حفظ و برای نجات جان خود و همراهانتان دست به کار شوید. هرچه سریعتر کمربند ایمنی و پنجره را باز کنید یا در صورت لزوم شیشه را بشکنید تا از ماشین خارج شوید.

چگونه از ماشین در حال غرق شدن جان سالم به در ببریم؟

متاسفانه سالانه بیش از 11 هزار خودرو در آب عرق می‌شود که منجر به مرگ 400 راننده در سال می‌گردد. اگر شما هم مجبور به رانندگی در مسیر سیلاب هستید، بد نیست که با نحوه نجات خود از ماشین در حال غرض شدن آشنا شوید. بدین‌منظور می‌توانید این مطلب را بخوانید.

1- سریعاً خارج شوید.

اگر راننده هستید به محض اینکه احساس کردید در حال خروج از جاده و ورود به آب هستید، هر دو دست خود را روی فرمان در موقعیت ساعت‌های 10 و 2 قرار داده و سعی کنید از آب فرار کنید. برخورد خودرو با آب می‌تواند سیستم کیسه هوا را از کار بیندازد. اگر مسافر هستید سعی نکنید خود را مهار کنید. پایین انداختن سر یا بالا بردن بازوها احتمال آسیب‌دیدگی شما در صورت بروز تصادف را افزایش می‌دهد.

2- آرامش خود را حفظ و فوراً اقدام کنید.

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و سریعاً دست به کار شوید. ترس و وحشت منجر به کاهش انرژی و افزایش مصرف هوای ارزشمند داخل ماشین می‌شود. به محض اینکه متوجه ورود به آب شدید، فقط به اقدامات ضروری برای رهایی از این مخمصه فکر کنید. شما فقط حدود 30 تا 60 ثانیه وقت دارید که خود را نجات دهید. بعد اینکه ماشین به طور کامل زیر آب غرق شود، فرار تقریباً غیرممکن است.

3- کمربند ایمنی خود را باز کنید.

قبل از هر اقدامی باید کمربند ایمنی خود را باز کنید، در غیر این صورت شانسی برای رهایی نخواهید داشت. حتی قبل از اینکه به نجات کودک یا دیگر همراهنتان فکر کنید باید کمربند خود را باز کرده تا بتوانید راه خروج را فراهم کنید.

4- پنجره را باز کنید.

بلافاصله بعد از باز کردن کمربند باید یکی از پنجره‌ها را باز کنید، قبل از اینکه آب از سطح پنجره بالاتر برود. هنگامی که آب به پنجره فشار می‌آورد، باز کردن یا شکستن آن تقریباً غیرممکن است. سعی نکنید به جای پنجره از در فرار کنید. فشار آب خارج از در، باز شدن آن را در عرض چند ثانیه بعد از ورود به آب غیرممکن می‌کند. حتی اگر بتوانید در را باز کنید، ماشین بلافاصله پر از آب می‌شود و سریعتر غرق خواهید شد.

5- اگر نمی‌توانید پنجره را باز کنید، آن را بشکنید.

اگر نمی‌توانید پنجره‌ای را باز کنید یا اگر فقط تا نیمه باز می‌شود باید آن را بشکنید. اگر چکش شیشه‌شکن ندارید، از یک جسم سنگین استفاده کنید. در غیر این صورت از پاهای خود استفاده نمایید. در چنین شرایطی به جای اینکه مستقیماً به مرکز شیشه ضربه بزنید، در امتداد لولاها ضربه وارد کنید.

با توجه به اینکه جلوی ماشین سنگین‌تر است و احتمالاً زودتر غرق می‌شود، سعی نکنید از شیشه جلو فرار کنید. شیشه جلو به گونه‌ای طراحی شده که نسبت به سایر شیشه‌های خودرو سخت‌تر می‌شکند. بهتر است شیشه سمت راننده یا شیشه سرنشین عقب را بشکنید.

6- اول بچه‌ها را از ماشین خارج کنید.

اول بچه‌ها را باز کرده و از پنجره باز به بیرون هل دهید. بیرون آوردن آن‌ها راحت‌تر از این است که بخواهید آن‌ها را پس از خروج خود نجات دهید. اگر چند کودک همراه شماست، اول بچه‎‌های بزرگ‌تر را خارج کنید تا بیرون از ماشین به برقراری امنیت برای بچه‌های کوچک‌تر کمک کنند.

7- از طریق پنجره باز یا شکسته‌شده فرار کنید.

بعد از خارج کردن بچه‌ها بلافاصله از پنجره باز یا شسکته‌شده فرار کنید. احتمالاً تا این لحظه سطح آب بالا آمده و ماشین در حال پرشدن از آب باشد. بنابراین بعد از خروج از پنجره برای رسیدن به خشکی برای شناکردن آماده باشید.

8- اگر ماشین زیر آب است سعی کنید در را باز کنید.

اگر قبل از غرق شدن ماشین نتوانید پنجره را باز کنید، شانس خود را برای فرار از در امتحان نمایید. در حالیکه هنوز هوا در ماشین وجود دارد، چند نفس آرام و عمیق بکشید، سپس نزدیک‌ترین در را باز کنید. بعد از پر شدن ماشین از آب، فشار داخل و بیرون ماشین یکسان می‌شود و امکان باز کردن در وجود دارد. نفس خود را حبس کنید و در حالیکه دستگیره در را می‌کشید در را به شدت فشار دهید تا باز شود، سپس شنا کنید و بیرون بروید.

شایان ذکر است که 60 تا 120 ثانیه طول می‌کشد تا ماشین با آب پر شود. شانس شما برای فرار کردن در چنین شرایطی خیلی کم است، مگر اینکه اکسیژن کافی داشته باشید.

9- اگر در آب فرو رفتید، هرچه سریعتر به سطح آب برگردید.

بعد از خروج از در اگر داخل آب فرو رفتید، سریعاً به سطح آب برگردید. اگر برای انجام این امر نمی‌دانید به کدام سمت شنا کنید، به دنبال نور باشید و به سمت آن شنا کنید یا اینکه مسیر حباب‌های ایجادشده را دنبال نمایید.

10- با اورژانس و گروه‌های امدادی تماس بگیرید.

بعد از بیرون آمدن با اورژانس تماس بگیرید. اگر تلفن همراه خود را گم کرده‌اید، از یک راننده گذری کمک بگیرید. آدرنالین موجود در جریان خون شما پس از فرار ممکن است باعث شود آسیب‌های وارده را حس نکنید. بنابراین باید توسط پزشک معاینه شوید. بسته به دمای آب، دمای محیط بیرون و میزان شوکی که راننده تجربه می‌کند، احتمال وقوع هیپوترمی بالا است.

در صورتی که ماشین شما در حال غرق شدن در آب باشد، 30 تا 60 ثانیه وقت دارید تا جان خود را نجات دهید. در این شرایط با حفظ خونسردی سعی کنید بعد از باز کردن کمربند ایمنی خود، پنجره سمت راننده یا سرنشین عقب را باز کنید. اگر پنجره باز نمی‌شود، سعی کنید آن را با چکش، یک جسم سنگین یا حتی با پاهای خود بشکنید. بعد از بازکردن یا شکستن پنجره، ابتدا بچه‌ها را از ماشین خارج کنید. بعد اینکه نوبت به شما رسید، از پنجره خارج شده و آماده شنا باشید چون احتمالاً سطح آب بالا آمده باشد. چنانچه در این لحظه ماشین کاملاً غرق شده باشد باید در را باز و فرار کنید. بعد از فرارکردن باید با گروه‌های امدادی تماس بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا