ایمنی جاده‌هاایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

چگونه در هوای مه‌آلود ایمن رانندگی کنیم؟

رانندگی در هوای مه‌آلود، کاری سخت و چالش‌برانگیز و مستلزم رعایت نکات ایمنی است که تا حد زیادی حفظ جان شما و سایر سرنشینان را تضمین می‌کنند.

با توجه به شرایط جوی در بعضی از روزها، شاهد ظهور ناگهانی مه هستیم که دید راننده را به طور جدی کاهش می‌دهد. بنابراین رانندگی در هوای مه‌آلود، کاری سخت و البته خطرناک است که متاسفانه سالانه منجر به مرگ صدها نفر می‌شود. با رعایت نکات ایمنی رانندگی در مه غلیظ، جان خود و سایر سرنشینان را حفظ کنید.

مه یا قطرات ریز آب معلق در هوا باعث می‌شود که شما به عنوان راننده نهایت تا 200 متری خود را ببینید. با شدیدتر شدن مه، این شرایط هم بدتر می‌شود و وقتی دید شما به کمتر از 50 متر برسد؛ وضعیت به طور قابل‌توجهی خطرناک‌تر می‌شود. تحت چنین شرایطی، خونسردی خود را حفظ کنید؛ نکات ایمنی مربوط به رانندگی در هوای مه‌آلود را به خاطر بیاورید و رعایت نمایید تا در نهایت به سلامت از شرایط جوی پیش‌آمده بگذرید.

9 نکته برای رانندگی در مه غلیظ

1- چراغ‌های مه‌شکن را روشن کنید.

رطوبت موجود در هوا، نور چراغ‌های معمولی را به سمت خودرو منعکس و چشم راننده را به شدت اذیت می‌کند. اما چراغ مه‌شکن به گونه‌ای طراحی شده که به سمت پایین می‌تابد و جاده زیر مه را روشن می‌کند. در حالیکه با قطع پرتو بخش بالایی چراغ مانع از انعکاس نور توسط مه می‌شود. محل نصب چراغ‌های مه‌شکن نسبت به چراغ‌های معمولی پایین‌تر است و در نتیجه عملکرد بهتری در هوای مه‌آلود دارند.

2- سرعت را کاهش و فاصله با دیگر خودروها را افزایش دهید.

رانندگی در هوای مه‌آلود چالش بیشتری نسبت به شرایط عادی دارد. بنابراین در این شرایط، سرعت خود را نسبت به حد معمول کمتر و فاصله خود با ماشین‌های جلویی را دو برابر کنید. اگر دید شما به قدری کم شده که راهی جز توقف ندارید؛ این کار را محتاطانه انجام دهید. توصیه می‌کنیم موتور ماشین را خاموش و از ترمز دستی به جای پدال ترمز استفاده کنید. در شرایط مه‌آلود، چراغ ترمز شما ممکن است؛ راننده‌های پشتی را گیج کند. اگر آن‌ها از چراغ‌های عقبی شما به عنوان راهنما استفاده کنند؛ ممکن هست فکر کنند که شما هنوز در جاده هستید و با عواقب تلخی دنبالتان بیایند. پس با توجه به این موضوع، در هوای مه‌آلود هرگز از چراغ‌های ماشین جلویی به عنوان راهنما استفاده نکنید. شما هرگز نمی‌دانید که آن‌ها کجا می‌روند و اگر بیش از حد روی آن‌ها تمرکز کنید ممکن است تصادف شود. همچنین از توقف‌های ناگهانی بپرهیزید چون احتمال دارد ماشین پشتی به شما خیلی نزدیک باشد و نتواند به موقع ترمز بگیرد.

3- تمام توجه خود را به جاده معطوف کنید.

هنگام رانندگی در هوای مه‌آلود، عوامل حواس‌پرتی را رفع و تمام توجه خود را به جاده معطوف کنید. اگر به تقاطع نزدیک می‌شوید؛ با کاهش سرعت سعی کنید ترافیک تمام جهات را مشاهده نمایید. حتی توصیه می‌کنیم شیشه ماشین را پایین بیاورید و با گوش دادن به صدای وسایل نقلیه روبه‌رویی تلاش کنید جهت ترافیک را تشخیص دهید.

4- از برف پاک‌کن استفاده کنید.

با استفاده از برف پاک‌کن و یخ‌زدای جلوی ماشین، رطوبت و یخ روی شیشه را پاک کنید. رطوبت و یخ، شدت نور تابشی را افزایش و دید شما را کاهش می‌دهد.

5- از نوربالا استفاده نکنید.

نوربالا دید راننده‌هایی که به سمت شما می‌آیند را بدتر می‌کند که این امر می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

6- از سیستم کنترل کروز استفاده نکنید.

رانندگی در مه غلیظ و جاده مه‌آلود هر لحظه ممکن هست شما را غافلگیر کند. بنابراین بهتر هست که کنترل ماشین به طور کامل در دست شما باشد.

7- خط سمت راست جاده را دنبال کنید.

از خط سمت راست جاده به عنوان راهنما استفاده کنید تا شما را به مقصد برساند. با سرعت پایین و با احتیاط، خط سمت راست جاده را دنبال کنید.

8- به طور کامل از جاده خارج شوید!

اگر تصمیم گرفتید تا زمان برطرف شدن مه توقف کنید؛ تا جایی که ممکن هست به کنار جاده بکشید و پس از توقف، چراغ¬های خطر را روشن کنید. به خاطر داشته باشید که در شرایط مه‌آلود، دید همه کم است بنابراین باید بیشتر مراقب باشید.

9- سفر خود را به بعد موکول کنید!

در هر حال رانندگی در شرایط مه‌آلود خطرناک و البته ترسناک است. بنابراین با پیگیری اخبار از شرایط جاده مطلع شوید و در صورت امکان سفر خود را به تعویق بیندازید.

همانطور که گفتیم رانندگی در مه غلیظ، بسیار خطرناک و چالش‌برانگیز بوده و جان شما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد؛ پس در صورت امکان از سفر در جاده مه‌آلود بپرهیزید. اما اگر ملزم به سفر در چنین شرایطی هستید یا با ظهور ناگهانی مه مواجه شدید؛ با رعایت نکات ایمنی مختلف مانند استفاده از چراغ‌های مه‌شکن، عدم استفاده از نوربالا، تمرکز روی جاده، کاهش سرعت، افزایش فاصله با سایر خودروها، توجه به خط راست سمت جاده، عدم استفاده از چراغ ماشین‌های جلویی به عنوان راهنما و استفاده نکردن از سیستم کنترل کروز، جان خود و همراهان‌تان را حفظ کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا