اربعین

۱۲ توصیه برای پیاده‌روی اربعین از زبان زائران كربلا

اولین نكته مهم در این سفر این است كه خودمان را برای كسانی كه از ما پذیرایی می‌كنند، نگیریم. اخلاصی كه مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین دارند، وصف نشدنی است. هرگز به خادمان حرم نگویید:«اینجا با پول ما ساخته شده» و به كسانی كه با جان و دل برای پذیرایی را از شما وقت می‌گذارند، دستور ندهید.

این روزها كه به اربعین حسینی نزدیك می‌شویم، بسیاری از هم‌وطنانمان خود را برای پیاده روی عظیم اربعین آماده می‌كنند. بعضی‌ها هم در این روزها راهی سفر شده‌اند تا از فضای خلوت مسیر استفاده بیشتری ببرند. اما نكاتی كه در این سفر معنوی بیش از پیش به كار می‌آید، استفاده از تجربیات كسانی است كه به این سفر رفته‌اند. در این یادداشت برای شما نكاتی را از میان توییت‌های كاربران ایرانی كه به پیاده روی اربعین رفته‌اند، انتخاب كردیم. آنها برای شما می‌گویند كه چه اعمالی را در این سفر باید انجام داد و از چه كارهایی در این سفر باید پرهیز كرد.

به میزبان دستور ندهید

اولین نكته مهم در این سفر این است كه خودمان را برای كسانی كه از ما پذیرایی می‌كنند، نگیریم. اخلاصی كه مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین دارند، وصف نشدنی است. هرگز به خادمان حرم نگویید:«اینجا با پول ما ساخته شده» و به كسانی كه با جان و دل برای پذیرایی را از شما وقت می‌گذارند، دستور ندهید. تشكر از میزبان را هم فراموش نكنید. برای تشكر كردن می‌توانید از كلمه «مَشكور» استفاده كنید. درست است كه در مسیر پیاده‌روی كفش‌هایتان را رایگان واكس می‌زنند و ماساژتان می‌دهند اما اجازه دهید این خدمات برای كسانی باشد كه واقعا به آن نیاز دارند. برای تفریح از این خدمات استفاده نكنید. به جای «شای ایرانی» از «شای عراقی» بنوشید و از پذیرایی موكب‌های عراقی استفاده كنید. در این چند روز سفر، ایرانی بودنتان را فراموش كنید و در «امت واحده اربعینی» حل شوید.

به جای كفش می‌توانید صندل بپوشید

معمولا برای پیاده روی اربعین، توصیه‌های زیادی برای پوشیدن كفش راحت می‌شود. چرا كه اگر كفش شما حتی ذره‌ای هم نامناسب باشد، می‌تواند شما را در پیاده‌روی اربعین بسیار اذیت كند. اما در كنار پوشیدن كفش مناسب، یكی از كاربران پوشیدن صندل را پیشنهاد می‌كند. آقایان می‌توانند صندل را بدون جوراب بپوشند، مثل تمام بومی‌های عراق.

شما هم از كودكان عراقی پذیرایی كنید

معمولا وقتی به مراسمی می رویم كه احتمال حضور بچه‌ها در آن هست، با خودمان چند شكلات برمی‌داریم. كودكان عراقی هم از این قاعده مستثنا نیستند. برایشان از ایران شكلات‌های باكفیت و محصولات فرهنگی ببرید و در مشت‌شان بریزید. همچنین می‌توانید برای موكب دارها و بچه‌هایشان هدیه‌های كوچكی مثل تسبیح، روسری و گل سر ببرید.

همراه خودتان وسایل بهداشتی داشته باشید

یكی از راه‌های اصلی انتقال بیماری دست‌های آلوده است. به همین دلیل مایع دستشویی یا ژل ضدعفونی دست را فراموش نكنید. یادتان باشد كه دست‌هایتان را به صورت مرتب و درست بشویید. قرص ژلوفن، آموراكس، قرص رانیتیدین، استامینوفن نیز همراه خود داشته باشید. كرم ضدآفتاب و وازلین نیز احتیاج‌تان خواهد شد.

نماز اول وقت و به جماعت را فراموش نكنید

نماز اول وقت را در مسیر سفر فراموش نكنید، هر جا كه صدای اذان را شنیدید سریع نماز بخوانید. یادتان نرود كه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و در میانه جنگ نماز را به جماعت، به جا آوردند. پس چه بهتر كه بتوانید نماز را به جماعت و همراه با دیگر همسفرانتان بخوانید. از بیان حرف‌های لغو و بیهوده و شوخی‌های نا به جا بپرهیزید، به دلیل تفاوت زبان ما با مردم عراق خنده و شوخی در مسیر پیاده روی جلوه خوبی ندارد.

در كشور عراق هم در مصرف آب صرفه جویی كنید

این شعار را معمولا در ایران زیاد می شنویم، اما افراد زیادی هستند كه به آن عمل نمی‌كنند. در كشور عراق وضعیت تامین آب، نسبت به ایران در شرایط بدی قرار دارد. پس لطفا در مصرف آب صرفه‌جویی كنید. مثلا لازم نیست هر روز دوش بگیرید یا برای لباس شستن و وضو گرفتن، آب زیادی مصرف كنید. همچنین از ریختن زباله پرهیز كنید و اگر زباله‌ای دیدید، آن را بردارید تا در مسیر پیاده‌روی برای دیگران مشكلی ایجاد نشود. می‌توانید با خودتان چند كیسه زباله اضافه ببرید و بین زوار توزیع كنید.

در وسایل ضروری سفر حتما یك سه راهی سیم دار دو سه متری قرار دهید

در كوله پشتی سفرتان حتما یك سه راهی دو سه متری قرار دهید. می‌توانید گوشی، تبلت و باتری دوربین را به این سه راهی‌ها وصل كنید و آنها را در كوله پشتی‌تان قرار دهید. به این ترتیب دیگر نگران دزدیده شدن گوشی یا دوربین‌تان نخواهید بود. از دیگر وسایل ضروری سفر؛ لیوان فلزی، زیرانداز سبك، مدارك كافی، پودر بچه برای سوختگی كشاله ران، داروهای ضدحساسیت و آلرژی است. همچنین یادتان باشد كه به جای تماس با ایران، از اینترنت استفاده كنید.

اگر عربی بلد نیستید، بی‌خیال صحبت با مردم عراق شوید

اگه عربی بلد نیستید، سعی نكنید به صورت نصفه و نیمه و با كلمات فارسی با مردم عراق ارتباط بگیرید. باور كنید بیان كلمات به صورت آهسته و یا با اشاره دردی را دوا نمی‌كند. از طرف دیگر گاهی بعضی كلمات كه به نظر ما بار مثبت دارد، از نظر آنها بار منفی دارد و می‌تواند باعث ناراحتی و دلخوری شود.

نخ و سوزن چاره پای تاول زده

یادتان باشد كه پانسمان كردن پای تاول زده بی‌فایده است. اگر این اتفاق برایتان افتاد، تاول‌هایتان را دست كاری نكنید. به جای این كار نخ و سوزن همراه داشته باشید. سوزن را با پنبه الكی یا آتش استریل كنید و در كنار آن سوراخی ایجاد كنید. سوراخ‌ها را با سوزن بیشتر باز كنید تا بسته نشود. با كمی فشار محتویات تاول را خالی كنید، به لای پوستی روی تاول كاری نداشته باشید. سپس تاول را پانسمان كنید.

بار اضافی برندارید

یك اصل مهم در پیاده روی اربعین سبك سفر كردن است. بار اضافی برندارید كه زحمت خودتان زیاد می‌شود. كم بخورید، كم بنوشید و استراحت كافی داشته باشید. در مسیر سفر به خصوص كسانی كه ولایی هستند، به عكس‌های صادق شیرازی كاری نداشته باشید. همچنین با عراقی‌هایی كه به هر دلیل تصور خوبی از ایرانی‌ها ندارند، بحث و جدل نكنید.

وقتی یك عراقی شما را به منزلش راه می‌دهد، این نكته را فراموش نكنید

وقتی یك عراقی از شما در منزلش پذیرایی می‌كند به احترام اباعبدالله الحسین(ع) و زایران مخلصش سر به زیر و با كمال ادب و كنترل نگاه و چشم وارد خانه شده و بیتوته كنید. اگر تصمیم دارید در موكب‌ها بخوابید برای خودتان از قبل جا نگیرید. تعداد موكب‌ها انقدر زیاد هست كه نیازی به این كار نباشد. خوابیدن در موكب‌های كوچك لذت بخش‌تر از خوابیدن در موكب‌های بزرگ و شیك است.

چند توصیه معنوی برای زائران روی اربعین

قبل از شروع سفر آداب سفر را بخوانید. حتما به مسجد كوفه بروید و اعمال آن را انجام دهید، در كل نیم ساعت تا چهل دقیقه وقت شما را می‌گیرد. مفاتیح كوچك و قرآن كوچك همراه خودتان داشته باشید. در طول مسیر زیاد استغفار كنید و گاهی با امام حسین علیه السلام درددل كنید تا با دلی آماده به كربلا وارد شوید. از گرفتن سلفی، عكس و فیلم زیاد پرهیز كنید، تا بتوانید بهره معنوی كافی از سفر ببرید. در حرم مطهر، زیاد به ضریح نچسبید. فرصت زیارت و حضور تحت قبه شریفه را به دیگران هم بدهید. در روز اربعین حرم بسیار شلوغ است، یادتان باشد كه هل دادن دیگران حق الناس است. برای ظهور بسیار دعا كنید، كه گشایش امور ما در همین نكته قرار دارد.

منبع: پایگاه فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا