11 پیشنهاد برای مدیریت و رفع ترافیک تهران
سالهاست معضل ترافیک به عنوان یکی از مهمترین چالشهای زندگی در تهران شناخته میشود که باعث اتلاف وقت، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، کاهش کیفیت زندگی و حتی به خطر افتادن سلامت شهروندان میشود. از این رو، مدیران شهری معمولاً توجه ویژهای به مسئله ترافیک تهران دارند و راهکارهای مختلفی نیز ارائه میکنند که متاسفانه موثر واقع نشدهاند.
سالهاست معضل ترافیک به عنوان یکی از مهمترین چالشهای زندگی در تهران شناخته میشود که باعث اتلاف وقت، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، کاهش کیفیت زندگی و حتی به خطر افتادن سلامت شهروندان میشود. از این رو، مدیران شهری معمولاً توجه ویژهای به مسئله ترافیک تهران دارند و راهکارهای مختلفی نیز ارائه میکنند که متاسفانه موثر واقع نشدهاند. نکته قابل توجه این است که بعضی از شهرهای بزرگ جهان که با مشکل ترافیک مواجه بودهاند؛ با اتکا به مطالعات و برنامهریزیهای دقیق موفق به رفع یا کاهش آن شدهاند. بنابراین با توجه به راهکاری جهانی میتوان امیدوار بود که مسئله ترافیک تهران نیز حل شود.
تهران مرکز فعالیتهای اقتصادی، تجاری، سیاسی و خدماتی در ایران است و این موضوع باعث افزایش چشمگیر مهاجرت به این شهر شده است. افزایش جمعیت تهران و به طبع آن افزایش سفرهای شهری منجر به بروز بحران ترافیک شده است. مقایسه میزان آلایندههای تهران با استانداردهای جهانی نشان میدهد که آلودگی هوا یکی از مهمترین چالشهای زندگی در این شهر است. از طرف دیگر، طبق گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا کشندهترین نوع آلودگی و چهارمین عامل مرگومیر زودرس در جهان است.
در واقع آلودگی هوا منجر به بروز بیماریهایی چون سرطان ریه، حملات قلبی، سکته مغزی و مشکلات ریوی میشود و زندگی سایر موجودات زنده را نیز با خطر جدی مواجه میکند. علاوه بر این، بحران ترافیک سبب اتلاف وقت و افزایش مصرف سوخت نیز میشود. بنابراین توجه به راهکارهای کاهش آلودگی و ترافیک اهمیت بسزایی دارد و در این مقاله به ارائه راهحلهایی برای کاهش ترافیک تهران میپردازیم.
تهران شهری با تراکم بالای جمعیت و تمرکز فعالیتهای اقتصادی است و به وسیله سیستم حملونقل شهری حمایت میشود که حجم ترافیک بالایی دارد. این سیستم حملونقل جوابگوی نیاز شهروندان نیست و نیاز به استفاده از وسایل نقلیه شخصی را در پی دارد که با توجه به عدم تامین ظرفیتهای لازم برای جابهجایی و پارک آنها، معضلات ویژهای را برای مدیران شهری ایجاد کرده است. بنابراین مدیران و مسئولان باید با تدوین و اجرای دقیق راهکارهای کاربردی تا حد ممکن از این معضل بکاهند.
تصور میشود که با اقدامات سنگین مهندسی مانند افزایش عرض جادهها، ساخت تونل، افزایش یا تغییر خطوط اتوبوسرانی، ساخت جادههای کمربندی، افزایش شبکههای ریلی و ساخت پارکینگهای بیشتر میتوان معضل ترافیک را به میزان قابل توجهی رفع کرد اما هیچ کدام از اینها نمیتوانند راه حل کاملی ارائه دهند و نتیجهای موقتی دارند. با توجه به راهکارهای ارائه شده در شهرهای بزرگ اروپا مانند کپنهاگ، فرایبورگ و گرونینگن میتوانیم از بحران ترافیک بکاهیم.
راهکارهای مدیریت ترافیک تهران
1- مدیریت چراغهای راهنمایی و رانندگی
سیستمهای کنترل مدیریت ترافیک شهری (UTMC) میتوانند با تغییر زمانبندی چراغهای در به حداکثر رساندن ظرفیت جاده ها بسیار موثر باشند. وقتی همه چراغها بهطور هماهنگ با تقاضا هماهنگ شوند؛ کمتر شاهد بروز ترافیک در تقاطعها خواهیم شد. همچنین با ایجاد هماهنگی بین چراغها و اتوبوسها میتوان مدت زمان سبز یا قرمز شدن چراغ را به صورت بهینه تنظیم کرد.
2- استفاده از دوربین مدار بسته
استفاده از دوربین مدار بسته در تقاطعها به مسئولین این امکان را میدهد که خرابیها، برخوردها و سایر دلایل ترافیک را نظارت و کنترل کنند.
3- اجرای قوانین ترافیک جادهای موجود
پارک، توقف و بارگیری یا تخلیه غیرقانونی بار منجر به کاهش ظرفیت تقاطعها، توقف اتوبوسها و ایجاد خطر برای عابرین پیاده یا دوچرخهسوارها میشود که با اجرای صحیح قوانین میتوان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.
4- بهبود شرایط استفاده از اتوبوس
استفاده گسترده از اتوبوسهای برقی منجر به افزایش تمایل مسافران برای استفاده از آنها میشود زیرا آلودگی، بوی بد و سر و صدای موتورهای دیزلی را ندارند. در همین راستا، طراحی اتوبوسهایی چند دری و مجهز به سیستمهای تهویه بازیابی گرما نیز موثر هستند.
5- افزایش پارکینگها
در اغلب موارد فقط خیابانهای مرکزی دارای پارکینگ هستند که معمولاً هزینه نسبتا بالایی نیز دریافت میکنند. از این رو، افراد معمولا در خیابانهایی که کنترل نمیشوند به عنوان جای پارک استفاده میکنند که منجر به ایجاد ترافیک میشود. تخصیص مناطقی دورتر از مرکز شهر به عنوان پارکینگ به کاهش بار ترافیک کمک میکند.
6- حذف پارکینگهای رایگان ادارات
کارفرمایان با تخصیص پارکینگ رایگان به پرسنل خود، آنها را ترغیب به استفاده از خودروهای شخصی میکنند. پرداخت هزینه رفتوآمد، تبدیل پارکینگهای خودرو به پارکینگ دوچرخه و تخصیص سرویس میتواند پرسنل را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کند.
7- بهبود زیرساختهای دوچرخه سواری
ایجاد خطوط دوچرخه سواری ایمن، اتصال مناطق مسکونی، مراکز خرید، کتابخانهها، مدارس و سایر امکانات به هم از طریق خطوط دوچرخه سواری و حذف موانع فیزیکی در این مسیرها به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد.
8- بهبود خدمات اتوبوسرانی
مدیران اتوبوسرانی، مسیر تردد اتوبوس را به گونهای طراحی میکنند که تا حد ممکن به مسافران بیشتری دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب زمان سفر شهری را به مراتب افزایش میدهند. در حالیکه مسیریابی هوشمند اتوبوس منجر به افزایش تمایل افراد به استفاده از اتوبوس میشود.
9- کنترل جریان ورودی
کنترل جریان ورودی راهی برای مدیریت ترافیک سنگین صبحگاهی بدون نیاز به خطوط اتوبوسرانی درون شهری است. در این روش، ترافیک ایجاده شده در شهر به طور موقت در حاشیه شهر متوقف میشود. در حاشیه شهر که زمین ارزش کمتری دارد؛ جادهها عریضتر شده و پارکینگهایی در نظر گرفته میشود تا خودروها قبل از ورود به ترافیک شهری موقتاً توقف کنند و در نتیجه از بار ترافیک تهران کاسته شود.
10- گسترش و بهبود شبکههای مترو
افزایش ظرفیت خطوط مترو و ایستگاهها کمک شایانی به رفع ترافیک تهران میکند زیرا زمان سفر با مترو به مراتب کمتر از اتوبوس است. همچنین با ساخت پارکینگ دوچرخه در ایستگاهها، میتوان شهروندان را تشویق کرد که برای رسیدن به ایستگاه از دوچرخه استفاده کنند.
11- هوشمندسازی حملونقل
هوشمندسازی حملونقل برنامهای بلندمدت برای رفع ترافیک تهران است که نیازمند زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری و شامل برنامههای مختلفی است:
زیرساختهای متصل: بخشهای مختلف سیستم حملونقل شهری مانند چراغهای راهنمایی، ماشینها، اتوبوسها، قطارها، دوچرخهها، مردم، نقشهها و حتی جادهها باید از طریق فناوری اینترنت اشیا به فضای ابری متصل شوند. این رویکرد باعث میشود تا مکان، سرعت، ظرفیت و سایر دادهها جمعآوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل شوند.
دسترسی به دادهها: شهرها به طور مداوم مقادیر زیادی داده را برای برنامهریزی، تولید و تصمیمگیری جمعآوری و تولید میکنند. به اشتراک گذاری این دادهها با بخش خصوصی میتواند به تسریع هوشمندسازی حملونقل تهران کمک کند.
حملونقل جایگزین: طراحی سیستم هوشمند استفاده از دوچرخه، اجاره خودرو به صورت دقیقهای و به اشتراک گذاشتن خودروهای شخصی نیز میتواند راهی برای کاهش ترافیک تهران و سایر کلانشهرها باشد.
وسایل نقلیه خودکار: چهارمین راهکار برای کاهش هوشمند ترافیک، تکامل وسایل نقلیه خودران است که به رانندگان انسانی نیاز ندارند. در این خودروها از حسگرها و نرم افزارها برای کنترل، هدایت و رانندگی وسیله نقلیه استفاده میشود. استفاده از وسایل نقلیه خودران برای کاهش بار ترافیک به سیاستهای عمومی بستگی دارد. به عنوان مثال، خودروهای خودران میتوانند مراکز حملونقل را به هم متصل کنند، خدمات حملونقل عمومی را به جوامعی ارائه دهند که در حال حاضر به آنها خدمات داده نمیشود و برای بهبود حمل و نقل عمومی استفاده شوند.
طبق آنچه گفته شد؛ رشد سریع جمعیت، افزایش نرخ مهاجرت و تعداد خوردروهای شخصی، حجم بالای ترافیک را به دنبال داشته است. صدمات و خسارات ناشی از ترافیک، مدیریت و رفع ترافیک تهران را به امری حیاتی تبدیل کرده است. حل بحران ترافیک تهران با تدوین و اجرای دقیق برنامههای کوتاه مدت و بلندمدت میسر میشود. در این راستا باید نگاه ویژهای به راهکارهای جهانی مانند مدیریت پارکینگها، مدیریت چراغهای راهنمایی، گسترش خطوط مترو، بهبود خدمات اتوبوسرانی و حملونقل هوشمند داشته باشیم.
منابع:
- https://www.smartertransport.uk/smarter-cambridge-transport-urban-congestion-enquiry/
- https://cloudblogs.microsoft.com/industry-blog/automotive/2020/02/04/6-smart-mobility-solutions-that-are-helping-to-reduce-traffic-congestion