ایمنی سفرتصادفات جاده‌ایرانندگی ایمن

کارهایی که هنگام رانندگی در بزرگراه نباید انجام دهید

حذف محدودیت سرعت و تقاطع‌ در بزرگراه‌ها منجر به ایجاد عادات بدی در راننده‌ها شده که دوری از آن‌ها برای حفظ جان کاربران جاده ضروری است.

اگر فکر می‌کنید رانندگی در بزرگراه‌ها راحت‌تر است و با نوعی اعتمادبنفس آمیخته با بی‌خیالی این کار را انجام می‌دهید باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! با توجه به سرعت بالای رانندگی در بزرگراه‌ها، کوچکترین بی‌توجهی یا حواس‌پرتی می‌تواند به قیمت جان شما تمام شود.

روزانه ده‌ها تصادف در جاده‌ها رخ می‌دهد که خسارات جانی و مالی بسیاری برجای می‌گذارند. در حالیکه با انجام چند کار ساده یا دوری از عادات بد رانندگی می‌توان جلوی بخش قابل‌توجهی از این تصادفات را گرفت. در واقع بخش زیادی از تصادفات در بزرگراه‌ها ناشی از حواس‌پرتی راننده‌ها است. عواملی مثل استفاده از تلفن همراه می‌تواند حواس شما را از جاده بگیرد و در یک لحظه تمام زندگی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر می‌خواهید با بایدها و نبایدهای رانندگی در بزرگراه‌ها آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

کارهایی که هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها نباید انجام دهید

در ادامه نکاتی مطرح شده که هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها باید از آن‌ها اجتناب کنید:

  • با حواس‌پرتی رانندگی نکنید.
  • پشت فرمان خیلی حرف نزنید.
  • به‌طور ناگهانی سرعت خود را افزایش ندهید، حتی اگر فکر می‌کنید انجام این کار خطرناک نیست.
  • بین خطوط رانندگی نکنید.
  • به ماشین جلویی خیلی نزدیک نشوید.
  • هرگز تحت‌تاثیر داروهای خواب‌آور یا مواد الکلی رانندگی نکنید.

به‌طور کلی رانندگی در بزرگراه برای بعضی از افراد به خصوص تازه‌کارها استرس‌زا است. اما به جای اینکه نگران باشید کافی است به جاده چشم بدوزید، مراقب اطراف باشید و البته از نکات گفته‌شده دوری کنید.

رانندگی خیلی سریع یکی از شایع‌ترین مشکلاتیست که هنگام تردد در بزرگراه‌ها با آن مواجه می‌شوید. اگر نتوانید سرعت خود را کنترل کنید و با جریان ترافیک همراه باشید، احتمالاً زمینه وقوع یک تصادف را فراهم خواهید کرد. در کل رانندگی در بزرگراه با رانندگی در یک منطقه شهری متفاوت است. باید توجه بیشتری داشته باشید و سعی کنید در سمت راست جاده برانید. اگر خیلی سریع رانندگی کنید، به راحتی کنترل ماشین خود را از دست می‌دهید. اگر خیلی هم کند حرکت کنید، دیگر راننده‌ها را خسته می‌کنید، این موضوع می‌تواند سبقت گرفتن از شما را سخت و شاید خطرساز کند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در بزرگراه‌ها باید انجام بدهید این است که از آنچه در اطرافتان می‌گذرد آگاه باشید. این بدان معنی است که باید به سایر راننده‌ها نگاه کنید و خطرات پیش‌رو را حدس بزنید تا در صورت امکان از آن‌ها اجتناب کنید. همچنین باید از آنچه که راننده‌های جلویی و پشتی انجام می‌دهند آگاه باشید تا در صورت امکان از تصادف با آن‌ها جلوگیری کنید.

یکی دیگر از کارهای اشتباهی که اغلب افراد هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها مرتکب می‌شوند، عدم توجه به علائم محدودیت سرعت است. این علائم به رانندگان می‌گویند که با توجه به مکان فعلی باید با چه سرعتی حرکت کنند.

ارسال پیامک یکی دیگر از اشتباهات رایج هنگام رانندگی است. این امر باعث می‌شود چشم شما برای مدت طولانی از جاده دور شود و تمرکز شما نسبت به اتفاقات پیرامون کاهش یابد.

خوردن غذا حین رانندگی یکی دیگر از عادت‌هاییست که می‌تواند باعث تصادف شود زیرا حواس شما را پرت و تمرکزتان را کاهش می‌دهد. در صورت امکان از غذا خوردن پشت فرمان بپرهزید.

راه‌های جلوگیری از تصادفات جاده‌ای

  • از کمربند ایمنی استفاده کنید.
  • مواد خواب‌آور یا اختلال‌آور استفاده نکنید.
  • با سرعت مطمئن رانندگی کنید.
  • از قبل برنامه‌ریزی کنید.
  • از سالم‌بودن وسیله‌نقلیه خود مطمئن شوید.
  • مراقب عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران باشید.
  • فقط در صورت لزوم از بوق استفاده کنید.
  • مراقب علائم ارسالی توسط سایر راننده‌ها باشید.
  • فاصله خود را با ماشین‌های جلویی حفظ کنید. اگر جاده خشک است حداقل به اندازه 2 ثانیه و اگر جاده خیس است حداقل 4 ثانیه با ماشین جلویی فاصله بگیرید.
  • هنگام رانندگی در شب چراغ‌ها را روشن کنید.

کارهایی که نباید هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها انجام دهید به قوانین منطقه بستگی دارد. با این حال، یک سری اصول کلی وجود دارد که باید از آن‌ها دوری کنید. متمرکز باشید، اطراف و آینه‌ها را بررسی کنید تا از وضعیت تمام وسایل‌نقلیه اطراف خود آگاه شوید، صرفنظر از اینکه در نقاط کور شما قرار دارند یا خیر.

بدیهیست که در بزرگراه‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید. قوانین و نکات ایمنی زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. نه تنها از اتفاقات داخل ماشین خود بلکه باید از هر آنچه در پیرامون هم می‌گذرد آگاه باشید. از عواملی که حواس شما را پرت می‌کنند اجتناب نمایید و به همه علائم راهنمایی و رانندگی، ماشین‌های دیگر و کامیون‌هایی که ممکن است سر راهتان سبز شوند توجه کنید. همیشه در خط خود برانید و دو دست خود را روی فرمان قرار دهید. با انجام این کارها می‌توانید احتمال وقوع تصادفات مرگبار را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا