اخبارراهداریوضعیت‌ راه‌های کشور

بررسی وضعیت محورهای ترانزیتی قم- تهران و پیشرفت پروژه‌ها در یک دهه اخیر

طرح بهسازی ۱۴ کیلومتر از محور ترانزیتی قدیم قم-تهران با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال اجرا شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

قم به دلیل وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بیش از 400 امامزاده سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر و مسافر است. همچنین، استان قم به دلیل عبور سه کریدور بین المللی شمال – جنوب، شرق – غرب و جنوبی و وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، در جایگاه اقتصادی و ترانزیتی خاصی قرار دارد. بنابراین، این محور یکی از پرترددترین محورهای کشور است و جاده قدیم قم – تهران در زمره محورهای شریانی و ترانزیتی کشور است که در اتصال ۱۷ استان جنوبی غربی به مرکز از نقش چشم‌گیری برخوردار است. هدف از طرح بهسازی محور قم- تهران، طرح ارتقای سطح ایمنی، تسهیل ترافیک و صیانت از محورهای مواصلاتی است.

طول مسیر اجرایی طرح ۱۴ کیلومتر و در مقطع کیلومتر ۴۰ الی ۲۶ باند برگشت تهران – قم واقع شده است و میزان اعتبار هزینه شده جهت اجرای طرح بهسازی این قطعه از محور قدیم قم – تهران را بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال است.

بهره­‌برداری از طرح بهسازی محور ترانزیتی قم- تهران

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: طرح بهسازی ۱۴ کیلومتر از محور ترانزیتی قدیم قم – تهران با اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال اجرا شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به دلیل موقعیت ترانزیتی و ترافیک ترکیبی محور قدیم قم – تهران که به طور عمده شامل وسائط نقلیه نیمه‌سنگین می‌شود، در طول سال اقدام‌هایی در قالب طرح‌های پیمانی و امانی به منظور ارتقای سطح ایمنی و صیانت از این محور اجرا می‌شود کما اینکه طی یکسال گذشته شاهد اجرای سیستم روشنایی، بهسازی، احداث پارکینگ اضطراری و غیره در سطح آن بوده‌ایم.

در طول سال اقداماتی در قالب طرح‌های پیمانی-امانی به منظور ارتقا سطح ایمنی و صیانت از این محور اجرا می‌شود کما اینکه طی یکسال گذشته شاهد اجرای سیستم روشنایی، بهسازی، احداث پارکینگ اضطراری و … در سطح آن بوده‌ایم. با توجه به ضرورت اعمال محدودیت ترافیکی جهت اجرای طرح‌های عمران جاده‌ای که در محورهای ترانزیتی منوط به فراهم امدن شرایط خاص است و همچنین متغیرهای بازار مصالح، روند اجرایی طرح بهسازی محور قدیم قم – تهران با تانی صورت گرفت.

استفاده از روش‌­های جدید در اجرای پروژه بهسازی محور قدیم قم- تهران یکی از دلایل طولانی‌شدن زمان اجرای آن است و بهره‌مندی از متدهای بروز در امر نگهداری راه­‌ها موجب ارتقا کیفی اقدامات، افزایش طول عمر آسفالت، کاهش هزینه‌ها، ارتقا ایمن، کاهش آلودگی محیط زیست و … می­‌شود.

با توجه به برآیند مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده نسبت به لکه‌گیری هندسی ۶ کیلومتر از مسیر و همچنین اجرای درزگیری به میزان ۳۴ هزار متر طول اقدام شد. به دلیل اهمیت محور ترانزیتی قدیم قم – تهران، ارتقا کیفی و افزایش ضریب ایمنی آن در اولویت برنامه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بزودی شاهد کلید خوردن طرح بهسازی ۱۱ کیلومتر دیگر از این محور خواهیم بود.

منابع:

  • https://www.irna.ir/news
  • https://www.dana.ir/news/1636253.html
  • http://news.mrud.ir/news/99905
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا