اخبارحمل و نقل هوشمند

جدیدترین فناوری‌های مرتبط با ایمنی خودرو

امروزه بحث ایمنی خودرو به امکاناتی مانند کیسه هوا، آینه یا سیستم ترمز ختم نمی‌شود؛ بلکه شاهد معرفی فناوری‌های جدید برای کمک به هوشمندتر و ایمن‌تر کردن خودروها هستیم. خودروسازان با به کارگیری جدیدترین فناوری‌های ایمنی خودرو به کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی راننده کمک می‌کنند.

رشد فناوری باعث شده خیلی از امکانات فیلم‌های علمی-تخیلی رنگ واقعیت به خود بگیرد. صنعت خودروسازی نیز از این رشد بی‌بهره نمانده و خودروهای امروزی از حیث امکانات و ایمنی با خودروهای دهه گذشته قابل قیاس نیستند. در سال‌های اخیر، تعداد شرکت‌هایی که با اتکا به فناوری‌های ایمنی خودرو دست به تولید می‌زنند نیز افزایش یافته است. البته صنعت خودروسازی همچنان در حال به روزرسانی خود است تا با ارائه فناوری‌های پیشرفته، ایمنی رانندگی را افزایش و تجربه‌ای لذت بخش به کاربران هدیه دهد.

ایمنی پایین خودروها یکی از عوامل اصلی بروز تصادفات جاده‌ای است که سالانه منجر به مرگ هزاران انسان در نقاط مختلف دنیا می‌شود. خودروسازهای بزرگ دنیا برای افزایش ایمنی و کاهش آمار تصادفات از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، سیستم‌های ترمز هوشمند، سیستم‌های کنترل سرعت خودکار و… بهره می‌برند. خودروسازان داخلی نیز با الگوبرداری از خودروسازهای معتبر جهانی می‌توانند گام مهمی در جهت افزایش ایمنی راننده و سرنشینان بردارند. با توجه به اهمیت ایمنی، در ادامه جدیدترین فناوری‌های ایمنی خودرو را معرفی می‌کنیم.

پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو

در این مطلب قصد داریم به شرح مختصری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های مورد استفاده جهت افزایش ایمنی خودرو در سال ۲۰۲۲ بپردازیم.

1- سیستم کنترل پیمایش سازگار

سیستم کنترل پیمایش سازگار که تحت عنوان کروز کنترل تطبیقی نیز شناخته و به اختصار ACC نامیده می‌شود؛ نوعی سامانه بازدارنده سرعت است که سرعت خودرو را برای حفظ فاصله ایمن با خودروهای جلویی به طور خودکار تنظیم می‌کند. ACC با استفاده از حسگرهای داخلی، کاهش سرعت ماشین جلویی را تشخیص و در نتیجه سرعت خودروی شما را کاهش می‌دهد یا در صورت نیاز به طور کامل آن را متوقف می‌کند. سیستم کروز کنترل تطبیقی در ترافیک‌های سنگین کمک شایانی به حفظ ایمنی خودرو خواهد کرد.

2- سیستم هشدار انحراف از مسیر

تقریباً همه ما در حین رانندگی به طور ناگهانی از خط خارج می‌شویم؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به وقوع تصادف شود. سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDW) به گونه‌ای طراحی شده که در این شرایط فوراً به شما هشدار دهد. در واقع این سیستم با کنترل خطوط رنگ شده جاده از طریق دوربین، خروج از خط را تشخیص می‌دهد و با استفاده از هشدارهای صوتی، بصری روی داشبورد، لرزش فرمان یا هر سه مورد، شما را از این موضوع آگاه می‌کند.

3- سیستم کمکی حفظ مسیر

در حالی که سیستم هشدار انحراف از مسیر به شما اطلاع می‌دهد که از خط خارج شده‌اید؛ سیستم کمکی حفظ مسیر (LKA) سعی می‌کند که خودرو را به مسیر صحیح برگرداند. این فناوری که روی فرمان خودرو اعمال می‌شود؛ برای حفظ ایمنی خودرو در مسیرهای شلوغ بسیار موثر است.

4- سیستم هشدار برخورد از جلو

لحظه‌ای غفلت یا نگاهی گذرا به پشت سر باعث می‌شود خطرات پیش رو را نبینید و زمانی به خود بیایید که برای گرفتن ترمز دیر باشد و خودروی شما با خودروی جلویی برخورد کند. سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW) با استفاده از دوربین‌ها و حسگرهای تعبیه شده، شما را از خطرات پیش رو آگاه می‌کند.

5- سیستم ترمز اضطراری

سیستم ترمز اضطراری (ABE) با استفاده از حسگرها و دوربین‌ها اگر متوجه شود که احتمال تصادف وجود دارد؛ در وهله اول به راننده هشدار می‌دهد اما اگر راننده واکنش نشان ندهد؛ سیستم ABE به طور خودکار ترمز می‌گیرد. قدرت ترمز این سیستم بسته به نوع خودرو متفاوت است؛ در بعضی موارد خودرو را کاملاً متوقف می‌کند و در برخی فقط سرعت را کاهش می‌دهد اما در هر حال مانع بروز تصادفات دلخراش می‌شود.

6- سیستم دوربین 360 درجه‌ای

این سیستم که تحت عناوین نمای فراگیر، نمای چند زاویه‌ای، دید فراگیر و… عرضه می‌شود با ترکیب نمای چند دوربین در یک صفحه نمایش هیچ نقطه کوری باقی نمی‌گذارد. با استفاده از این دوربین می‌توانید با خیال راحت کنار دیگر خودروها به طور موازی پارک یا در ترافیک‌های سنگین به راحتی رانندگی کنید.

7- سیستم هشدار نقطه کور

سیستم هشدار نقطه کور یکی دیگر از جدیدترین فناوری‌های مرتبط با ایمنی خودرو است که کارایی بالایی دارد. این سیستم وقتی که یک خودرو در نقطه کور دید شما مثلاً پشت سر شما در خط مجاور قرار دارد؛ به شما هشدار می‌دهد تا تغییر مسیر دهید و بدین ترتیب مانع بروز تصادف می‌شود.

8- سیستم هشدار عابر پیاده

سیستم هشدار عابر پیاده (PD) با استفاده از حسگرها و رادارها، موقعیت عابرین پیاده و دوچرخه سوارها را کنترل می‌کند و اگر متوجه خطر شود به شما هشدار می‌دهد؛ حتی در صورت نیاز این سیستم به طور خودرکار ترمزها را برای جلوگیری از برخورد درگیر می‌کند.

9- سیستم دید در شب

سیستم دید در شب به حفظ ایمنی راننده در شب کمک شایانی می‌کند. چراغ‌های این سیستم برخلاف چراغ‌های معمولی که همیشه در یک جهت هستند، می‌چرخند تا دید بهتری ایجاد کنند. سیستم دید در شب هنگام پیچیدن بسیار موثر است.

10- دوربین داخل خودرو

در حالیکه دوربین‌های 360 درجه‌ای یک نمای کامل از محیط اطراف خودرو ارائه می‌دهند؛ دوربین‌های تعبیه شده در داخل خودرو به شما کمک می‌کنند تا نمایی کامل از محیط داخلی خودرو داشته باشید؛ بدین ترتیب می‌توانید کودکانی که در صندلی عقب نشسته‌اند را زیر نظر داشته باشید. این فناوری به کاهش حواس پرتی راننده نیز کمک می‌کند.

11- سیستم پارک خودکار

اگر مایل به استفاده از پارکینگ‌های خیابانی نیستید و در نتیجه ملزم به پارک خودروی خود در کنار خیابان و مجاور خودروهای دیگر هستید؛ سیستم پارک خودکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. با استفاده از این سیستم کافی است یک دکمه را فشار دهید تا شاهد پارک اصولی و ایمن خودروی خود باشید.

12- نمایشگر هدآپ

برای آگاهی از سرعت، دور موتور و… باید به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید که این امر منجر به پرت شدن حواس شما می‌شود. در حالیکه نمایشگر هدآپ، این اطلاعات را بالا و جلوی چشم شما قرار می‌دهد.

13- سیستم فرمان برقی

کنترل خودرو با فرمان برقی (EPS) به مراتب راحت‌تر از فرمان هیدرولیکی است. کنترل فرمان هیدرولیکی با شتاب گرفتن خودرو کمی سخت می‌شود اما فرمان برقی در سرعت‌های بالا سفت و بنابراین راحت‌تر کنترل می‌شود. از طرف دیگر، از سختی فرمان برقی در سرعت‌های پایین کمی کاسته می‌شود تا بهتر کنترل شود.

14- سیستم نور بالای خودکار

نور بالا هنگام شب دید بهتری به شما می‌دهد و فضای وسیع‌تری را روشن می‌کند اما همین نور چشم راننده‌های دیگر را اذیت می‌کند؛ سیستم نور بالای خودکار (AHB) این مشکل را حل کرده است. این سیستم وقتی که جاده تاریک و خلوت هست؛ فعال می‌شود تا دید بهتری به شما بدهد اما اگر خودرویی نزدیک شما قرار بگیرد؛ به طور خودکار خاموش می‌شود.

فناوری‌های مرتبط با ایمنی خودرو در سال‌های اخیر به طور چشمگیری مورد توجه خودروسازان بزرگ دنیا قرار گرفته‌اند که کمک شایانی به حفظ ایمنی راننده می‌کنند. اگرچه استفاده از این فناوری‌ها مانند سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم نور بالای خودکار، نمایشگر هدآپ و… منجر به افزایش قیمت خودور می‌شود اما با کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در طولانی مدت به صرفه خواهند بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا