اخبارتوسعه راه‌هاجاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های گردشگری جاده ایلام به دره‌شهر

سفر در جاده ایلام به دره‌شهر فرصتی مناسب برای آشنایی با طبیعت زیبا و مردمان غیور زاگرس است.

رشته‌کوه زاگرس واقع در غرب ایران، مقصدی رویایی برای گردشگری به خصوص در فصل پاییز است. جاده ایلام به دره‌شهر، بخشی از این طبیعت زیبا را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و مردمان خوگرفته با طبیعت نیز به استقبال شما خواهند آمد.

ایلام یکی از استان‌های غربی و ناشناخته ایران است که بیشتر با خاطرات جنگ تحمیلی و مرز مهران یاد می‌شود؛ در حالیکه می‌تواند به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور تبدیل شود. اگر از ایلام به سمت دره‌شهر حرکت کنید با طبیعتی بکر و جاذبه‌هایی تاریخی متعددی مواجه خواهید شد که هریک به تنهایی می‌تواند شما را به سمت این منطقه جذب کند. در این مطلب، جاذبه‌های گردشگری جاده ایلام به دره‌شهر را معرفی می‌کنیم.

راه دسترسی به جاده ایلام به دره‌شهر

دره‌شهر با جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر در جنوب‌شرقی ایلام قرار دارد که در فصول بهار و تابستان از آب‌وهوایی بی‌نظیر بهره می‌برد. طبیعت زیبا، تپه‌های باشکوه و قلعه‌های تاریخی این منطقه را در هیچ جای دیگری پیدا نخواهید کرد. برای سفر به این شهر دیدنی باید از شهر ایلام حدود 122 کیلومتر به سمت جنوب‌شرقی برانید. هنگام سفر در جاده ایلام به دره‌شهر، نهایت لذت را از مسیر و جاذبه‌های آن ببرید.

جاذبه‌های دیدنی جاده ایلام به دره‌شهر

1- تنگه رازیانه

اگر از ایلام به سمت دره‌شهر حرکت کنید، پس از 50 کیلومتر در سمت راست جاده با دره‌ای عمیق و باریک مواجه خواهید شد. در این دره سرسبز باید تن به آب بزنید و از قدم زدن میان دیواره‌های سنگی آن لذت ببرید. قدم زدن در تنگه رازیانه بیشتر به ماجراجویی میان طبیعت و رورخانه شبیه است.

2- منطقه حفاظت‌شده کبیرکوه

کبیرکوه بزرگترین رشته‌کوه استان ایلام است که 160 متر طول و 2810 متر ارتفاع دارد. این منطقه کوهستانی که بخشی از رشته‌کوه زاگرس بشمار می‌رود دارای اکوسیستم‌های متنوعی است که بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. بلوط ایرانی، لرگ، زبان گنجشک، ارژن، آلبالوی وحشی، تمشک، گاوزبان، زالزالک، بومادران، اسپند، داغداغان، کنگر، پنیرک، جودوسر، ملیکا و پرسیاوش از گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه هستند. منطقه حفاظت‌شده کبیرکوه به دلیل غنای زیستی، ارزش گردشگری بالایی دارد.

3- تنگه زرانگوش

تنگه زرانگوش یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جاده ایلام به دره‌شهر است که به دلیل آثار کشف‌شده در آن از اهمیت تاریخی بالایی نیز برخوردار است. دره زرانگوش در غرب روستایی با همین نام واقع در 19 کیلومتری دره‌شهر قرار دارد. این تنگه با 2 کیلومتر طول و 500 متر ارتفاع شامل 12 اثر تاریخی و طبیعی بینظیر است.

4- تنگه دربند

تنگه دربند واقع در جنوب ایلام با یک آبشار زیبا، آثار تاریخی جذاب، کوه‌های مرتفع و درختان بلوط از شما پذیرایی خواهد کرد. قدمت آثار تاریخی این دره به ماقبل اسلام (دوره ساسانیان و هخامنشیان) و صدر اسلام برمی‌گردد.

5- قلعه تسمه

قلعه تسمه روستایی از توابع دره‌شهر است که مردمی لک زبان، خونگرم و مهمان‌نواز دارد. تپه باستانی قلعه تسمه متعلق به دوران اشکانیان و هخامنشیان به ثبت ملی رسیده است. این روستا با جمعیتی بالغ بر هزار نفر یکی از روستاهای گردشگری ایلام بشمار می‌رود.

6- دژ میرغلام هاشمی

دژ میرغلام هاشمی در سال 1303 در دره سیکان بنا شد و در سال 1379 به ثبت ملی رسید. معماری دژ مسکونی-نظامی میرغلام هاشمی از بناهای تاریخی زمان ساسانیان الهام شده و شامل چهار ایوانی است.

7- تپه لارت

تپه باستانی لارت مربوط به دوره ساسانیان است که در 5 کیلومتری روستایی با همین نام قرار دارد. اهمیت تاریخی تپه لارت باعث شده که هرساله عده زیادی برای تماشای آن به این منطقه سفر کنند.

8- دره ییلاقی هفتا و میشخاص

طبیعت زیبای دره ییلاقی هفتا و میشخاص، بستری مناسب برای گردشگری و تفریح است. این دره زیبا از روستای جعفرآباد واقع در 30 کیلومتری ایلام شروع می‌شود و تا ارتفاعات طولاب امتداد می‎یابد. درختان گردو، باغ‌های میوه، چشمه‌های خروشان، تفریحگاه جنگلی گاوز و البته مردمانی کوشا و مهربان در این مسیر منتظر شما هستند. جنگل انبوه و سرسبز مله‌پنجاو، زیبایی دره را دوچندان کرده است.

9-  آبشار وه‌ریز

آبشار وه‌ریز در نزدیکی روستای چشمه کبود واقع در 5 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری جاده ایلام به دره‌شهر شناخته می‌شود. این آبشار زیبای 10 متری از ارتفاعات کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و به شکل هلال به پایین ریخته می‌شود.

آنچه گفته شد تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی جاده ایلام به دره‌شهر است. در بین سایر جاذبه‌های این مسیر می‌توانیم از روستای گردشگری حیدرآباد، روستای کلم، دریاچه سیمره، امامزاده سید تاج‌الدین، روستای گچ‌کوبان و… نام ببریم.

امکانات رفاهی جاده ایلام به دره‌شهر

در این مسیر زیبا، امکانات رفاهی متعددی نیز برای گردشگران عزیز تعبیه شده است. در بین امکانات رفاهی جاده می‎‌توانیم به محل اسکان موقت، هتل، رستوران، اغذیه‌فروشی، پمپ بنزین، بیمارستان، درمانگاه فوریت‌های پزشکی، امداد خودرو، باجه خودپرداز، سرویس بهداشتی و دفتر اطلاع‌رسانی اشاره کنیم.

بنابراین جاده ایلام به دره‌شهر می‌تواند یک مقصد گردشگری ایده‌آل باشد که هم علاقه‌مندان به طبیعت را شگفت‌زده می‌کند و هم دوستداران آثار تاریخی را به وجد می‌آورد؛ امکانات رفاهی جاده نیز به خلق تجربه‌ای بهتر کمک می‌کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا